NiBa 0 Postad 14 April , 2013 Hej Jag fick tillbaka båten från marinan efter bälgbyte (Bravo 3) och kikade in i drevet och upptäckte att bara drivknutsbäjgen var bytt. Växelväljar-, och avgasbälgen var de gamla (såg det då det var påväxt på ytan på bälgarna. Jag är ingen mekaniker men hade förväntat mig att man byter alla tre så man vet att det är tätt och samma årtal på bälgarna. Jag frågade marinans VD och han visste inte men skulle kolla med mekanikern, Men jag känner att detta kan ju inte vara rätt? Någon som är mekaniskt kunnig på bravo dreven och vet hur man bör göra, dvs byter man envart en bälg? Tacksam för hjälp och fakta N. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 14 April , 2013 Skulle aldrig byta endast en bälg. Men om marinan gjort fel eller inte beror nog på vad du har beställt, och vad du fått betala för. Tycker nog att dom i vilket fall bör ha rekomenderat dig att byta alla. Om dom inte gjorde en fuling och hoppades att du som okunning inte skulle upptäcka att dom skitit i att byta dom andra 2..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiBa 0 Postad 14 April , 2013 Näe det verkar väl lite dum-snålt (idiotiskt) att inte byta tre av tre relativt billiga gummibälgar när man ändå har allt nere, Jag beställde bälgbyte på dreven och jag har nog aldrig funderat på hur många där var förrän jag tittade nu när jag fick tillbaka båten och allt var synligt, Jag valde att beställa jobbet som en försäkring eftersom jag inte vet när de byttes tidiigare då jag köpte den för två år sedan. Man byter ju i förebyggande syfte så jag vill ju inte tro att allt är byttt och sedan börjar det läcka in havsvatten i växelväljaren. Vi får se vad marinan svarar - och hur jag gillar svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 15 April , 2013 Lämnar man in båten för bälgbyten så borde ju byte av samtliga ske om man inte kommit överens om annat Dock... Avgasbälgen kan ju kvitta. Många rekommenderar att man skär av den så den blir som på nyare Bravo. Detta för att avgaserna får onödigt mycket motstånd samt att det ger högre värme i drevet Växelvirebälgen bedöms hålla längre än de andra då den inte får nån påfrestning direkt Ett tips. Många envisas med att hissa upp drevet när man kommer till hemmahamn mm vilket bara förkortar livslängden på bälgarna samt risk för beväxning på både bälgar och trimkolvar som skadar. Om det är djupt nog så skall drevet vara nedfällt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiBa 0 Postad 16 April , 2013 Tack för svaren... Jag har fortfarnade inte hört från marinan vad de säger men oavsett om det nu skulle funka och att växelväljarbälgen håller längre så skulle jag nog hävda att jag förväntar mig bälgbyte vara bälgbyte så man vet att saker funkar. Om jag lämnar in båten för förebyggande underhåll vill jag i så fall få frågan om jag vill spara en hundring på att behålla gamla bälgar. Hade jag fått frågan hade jag definitvt sagt - nej jag vill ha nytt, så jag vet årtalet på grejjerna. Båten är ju från 2005 och har stått på land 2 år så jag vet ju inte om de bälgar som sitter är 8 år gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 16 April , 2013 Skulle inte förvåna mig om du fått betala för byte av samtliga bälgar Mycket skojare där ute Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 16 April , 2013 Har du inte fått specificerat vad de gjort då? Normalt sett borde ju kvittot visa vad du betalt för, även delarna som bytts ska väl ändå postas med kostnad för varje detalj separat? Jfr med att gå till affären och handla mat. Du skulle väl knappast vara nöjd med att få ett kvitto bara på slutsumman? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiBa 0 Postad 16 April , 2013 Jag har tyvärr inte fått fakturan ännu så jag vet ju inte om det var tänkt att förbli oupptäckt eller om han bara glömt att informera mig. Fick ett lustigt svar från marinan nu där VD'n säger att han nu minns (efter att ha pratat med mekanikern) att han hade bett dem att se över vad som verkligen behövde bytas då det var DYRT med underhåll. I samma svar säger han att han håller med om att jag beställde byte av alla bälgar och att de nu skall göra detta, och hade redan bytt växel bälgen, och jag fick erbjudantet attl spara 750 SEK/bälg och motor på avgasbälgarna, för den anser han inte bhöver bytas. Det känns lite Macken över detta tycker jag, och det finns mer saker som jag inte tagit upp och lika många ursäkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 16 April , 2013 Kom just ihåg varför jag envisas med att göra allt sånt själv..... Tack för påminnelsen!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 16 April , 2013 Ja det låter sådär Avgasbälgarna är bara fördel om du skippar byte av så de går sönder nån gång. Bara bra för dreven och flåset som sagt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser