Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
NiBa

Bälgbyte 1 av 3?

Rekommendera Poster

Hej

Jag fick tillbaka båten från marinan efter bälgbyte (Bravo 3) och kikade in i drevet och upptäckte att bara drivknutsbäjgen var bytt. Växelväljar-, och avgasbälgen var de gamla (såg det då det var påväxt på ytan på bälgarna.

Jag är ingen mekaniker men hade förväntat mig att man byter alla tre så man vet att det är tätt och samma årtal på bälgarna.

Jag frågade marinans VD och han visste inte men skulle kolla med mekanikern, Men jag känner att detta kan ju inte vara rätt?

Någon som är mekaniskt kunnig på bravo dreven och vet hur man bör göra, dvs byter man envart en bälg?

Tacksam för hjälp och fakta

 

N.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig byta endast en bälg.

Men om marinan gjort fel eller inte beror nog på vad du har beställt, och vad du fått betala för.

Tycker nog att dom i vilket fall bör ha rekomenderat dig att byta alla.

Om dom inte gjorde en fuling och hoppades att du som okunning inte skulle upptäcka att dom skitit i att byta dom andra 2.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe det verkar väl lite dum-snålt (idiotiskt) att inte byta tre av tre relativt billiga gummibälgar när man ändå har allt nere, Jag beställde bälgbyte på dreven och jag har nog aldrig funderat på hur många där var förrän jag tittade nu när jag fick tillbaka båten och allt var synligt,

Jag valde att beställa jobbet som en försäkring eftersom jag inte vet när de byttes tidiigare då jag köpte den för två år sedan. Man byter ju i förebyggande syfte så jag vill ju inte tro att allt är byttt och sedan börjar det läcka in havsvatten i växelväljaren.

Vi får se vad marinan svarar - och hur jag gillar svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämnar man in båten för bälgbyten så borde ju byte av samtliga ske om man inte kommit överens om annat

Dock...

Avgasbälgen kan ju kvitta. Många rekommenderar att man skär av den så den blir som på nyare Bravo. Detta för att avgaserna får onödigt mycket motstånd samt att det ger högre värme i drevet

Växelvirebälgen bedöms hålla längre än de andra då den inte får nån påfrestning direkt

 

Ett tips. Många envisas med att hissa upp drevet när man kommer till hemmahamn mm vilket bara förkortar livslängden på bälgarna samt risk för beväxning på både bälgar och trimkolvar som skadar. Om det är djupt nog så skall drevet vara nedfällt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren...

Jag har fortfarnade inte hört från marinan vad de säger men oavsett om det nu skulle funka och att växelväljarbälgen håller längre så skulle jag nog hävda att jag förväntar mig bälgbyte vara bälgbyte så man vet att saker funkar.

Om jag lämnar in båten för förebyggande underhåll vill jag i så fall få frågan om jag vill spara en hundring på att behålla gamla bälgar. Hade jag fått frågan hade jag definitvt sagt - nej jag vill ha nytt, så jag vet årtalet på grejjerna. Båten är ju från 2005 och har stått på land 2 år så jag vet ju inte om de bälgar som sitter är 8 år gamla.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte förvåna mig om du fått betala för byte av samtliga bälgar :(

Mycket skojare där ute

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte fått specificerat  vad de gjort då? Normalt sett borde ju kvittot visa vad du betalt för, även delarna som bytts ska väl ändå postas med kostnad för varje detalj separat? Jfr med att gå till affären och handla mat. Du skulle väl knappast vara nöjd med att få ett kvitto bara på slutsumman?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte fått fakturan ännu så jag vet ju inte om det var tänkt att förbli oupptäckt eller om han bara glömt att informera mig.

Fick ett lustigt svar från marinan nu där VD'n säger att han nu minns (efter att ha pratat med mekanikern) att han hade bett dem att se över vad som verkligen behövde bytas då det var DYRT med underhåll. I samma svar säger han att han håller med om att jag beställde byte av alla bälgar och att de nu skall göra detta, och hade redan bytt växel bälgen, och jag fick erbjudantet attl spara 750 SEK/bälg och motor på avgasbälgarna, för den anser han inte bhöver bytas.

Det känns lite Macken över detta tycker jag, och det finns mer saker som jag inte tagit upp och lika många ursäkter.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom just ihåg varför jag envisas med att göra allt sånt själv.....

Tack för påminnelsen!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter sådär

 

Avgasbälgarna är bara fördel om du skippar byte av så de går sönder nån gång. Bara bra för dreven och flåset som sagt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...