Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
matsan99

Däck?

Rekommendera Poster

Ska lägga nytt däck massivt hade jag tänkt mig vad rekommenderas hade tänkt mahgny men det varit ganska dyrt vad brukar läggas ? mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Teak är bäst men tycker du mahogny är dyrt så är det inget mog teak. På en del snipor används oregonpine. (Amerikansk fur) som sedan lackas. Snyggt men halt. Varför inte ett konstgjort material. Det finns ett antal att välja mellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teekdeck. m.m. Men jag kanske missuppfattat vad du skall göra? Skall du lägga trä på ett plastdäck eller skall du bygga upp ett helt nytt däck? I så fall är jag nog inte rätt man att besvara dina frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väldigt snyygt att blanda lärk med ett mörkare träslag som tillexempel ek om du tar fram lärkveden med stående täta årsringar så får du ett fruktansvärt läkert mönster lärk veden kan va väldigt röd vilket blir väldigt snyggt lärk är också hyfsat vatten tåligt men det ska ju ändå behandlas en bra olja är att rekommendera när lackat däck blir så jäkla halt det grymmaste e ju om du köper massivt virke per kubik hos tillexempel nordisk träimport eller faner kompaniet. och sedan lämnar virket till ett snickeri som får ta fram just din dimension och längder jag tror lärken ligger runt 10000 kr kubiken vid 2 tjocklek det är roligare att avika lite från mängden och välja trä som blir lite mer unikt och strunta i rengskogs träden så gör du naturen en tjänst samtidigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gör inte bitarna för breda, ribbor på 30 mm blir bra om du går upp i dimension så kanske inte nåten kan håla emot rörelsen i virket ju breddare bitar desto mer kommer det att röra sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elva inlägg på en timme om teakdäck.
Inte svårt att gissa om................reklam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger du tex Oregon Pine så finns det halkskydd du blandar i lacken när du behandlar däcket.

ja en bredd på c.a. 30 mm blir bra oavsett virke, dock skall du tänka på att ligga runt 20 mm i tjocklek på däcket, beroende på avståndet på däcksbalkarna då gånglasterna annars kan bli så stora att däcket både rör sig och knarrar. och rör det sig så får du mycket snart läckage då nåten börjar spricka.

En billig lösning är att lägga ett furudäck.

Däcket skråspikas sedan.

Hoppas du blivit mer vis om hur du skall göra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...