Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
zhogun

Rengjorde förgasarna DT85 (bild på skräp)

Rekommendera Poster

Tja

Är en nybliven båtnisse då jag köpte en gammal sportbåt i somras.. Crescent 430 GTS med en Suzuki DT85 -84

Sista två åkturerna så blöddra motorn på tomgång/när man skulle i med växel å gasa i väg sakta.

Skulle beställa förgasarkit på Brownspoint men det slutade med att jag köpte en ultraljudstvätt på Kjell & Company.

Nu har jag rengjort alla tre förgasare och dom var verkligen i fint skick, men på förgasare #1 & #3 så fanns det något på lågfartsmunstycket (bild)

Känns som att detta kan vara boven?

Har i vilket fall som helst beställt nytt bränslepumpsmembran / oljefilter / bränslefilter också utifall. Det jag inte beställde var insugsmembranen (reed) för det gick på 3x1400:-

Vad tror ni, kan skräpet vara problemet? :)  Väntar på pacningar och diverse innan jag kan skruva ihop motorn så jag var bara nyfiken.

mvh

Tobias

post-10023302-1394237463,4697_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det var smart att köpa en ultraljudstvätt. För det är ju så hum hum svårt att få rent förgasarens munstycken osv.

 

Beträffande din bild så är jag frågande inför att den skall föreställa lågfartsmunstycke. I min värld så ser åtminstone den vänstra delen till att vara en nålventilsdel.

 

Att motorn blöddrar på tomgång och när du skall iväg kan bla vara två olika fel. 1. felaktigt inställda förgasare. 2. skit i accelarationssystemet. Det vill säga, skit i accmunstycke/n, def accerationspump/ar, felaktig förgasarnivå/er mm.

 

Ifall bilden föreställer det jag tror mig se. Så kan dina nålventiler ha läckt igenom soppa. Vilket gjort att motorn blöddrat. må väl//Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nitro

 

Jo den vänstra delen är flottörnålen och är med på bilden av.. ingen anledning alls :)

 

Högra är då Jet pilot som sitter på utsidan/ovansidan förgasaren till skillnad från Jet main som sitter i flottörhuset på insidan.

 

Beläggningen har lixom byggts upp och förlängt munstyckets mynning utan att för den skull ha täppt igen..

 

Är väl bara att byta slangar också och sedan gasa på bara :)

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert hittat felet i det täppta munstycket. Nu är jag inte så hemma på just Suckor men någon accpump/krets brukar inte finnas på tvåtaktare. Möjligen är förgasarna av backdrag typ som utsätter flottörhuset för undertryck, en sorts omvänd accfunktion som i stället snålar ut blandningen vid jämn fart. Försök följa alla kretsar i förgasaren o se till att de är rena så är du säkert i mål. Synka sen tändning o förgasare enligt Suzukis rekommendationer (servicemanual) och till sist ta en titt på termostaten. Många utombordare går skräp på låglast pga att de går för kallt, termostaten är kass o överkyler motorn. Lycka till :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle sagt hostat / gick ojämnt låga varv när man la i växel och skulle gasa på istället för blöddrat, den lixom ville inte varva upp korrekt direkt utan det tog ett tag alternativt lade av. Men var man iväg så gick den bra (högre varv)

 

Termostaten har jag inte tänkt på! bra där. Får nog testa den också, eller så är jag slö och köper en ny.

 

/Tobbe

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...