Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
velum_navia

Söndag, händig gubbe MD5

Rekommendera Poster

Hmm, undra inte om murphys lag har smygist sig in?

Pratade med mekanikern som skulle fixa till min MD5 så den startade. Han sa att, ja det är ingen kompression i motorn och troligtvis så måste kolvringarna bytas. I nästa mening så säger han att han inte klarar av att göra detta, då motorn måste lyftas ur och sen klyvas för att man skall genomföra detta. Problemet är att min båt har stått på land i 2 år och står inklämd, så det är inte bara att lyfta fram båten. Utan jag måste ev vänta tills dom andra sjösätter innan det är min tur *suck*

Men jag undrar om det är någon som vet en bra firma i Gbg som har kunnskap och som jag kan ringa och prata med om lite hjälp och råd OM han nu inte vill åta sig arbetet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyfte ur min MD5a för hand. Skulle ändå renoveras/gås igenom (som din) så det gjorde ingen skada att ta isär den lite. Skruvade loss det som gick på plats (startmotor, generator, topplock, limpa och framförallt svänghjul och backslag). När det var gjort så var motorn hanterbar.

För att få loss svänghjulet behövs en avdragare som är VP-specialverktyg men jag köpte en sån här, vilket fungerade utmärkt: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Demonteringsverktyg-20352/

Det hela var gjort på ett par timmar (inklusive ordentlig dokumentation av sladdar och slangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig tråd det här! Själv menar jag med min md1 som efter en dagsverke av diverse filterbyten och allmän handpåläggning hoppade igång. Är lite nyfiken på vad den samlade kompetensen säger om stargasens vara eller inte vara i dieselmotorerna. Har hört från vissa håll att det inte allt är bra men i tråden verkar det som att det har gått ett par burkar för er genom åren? Argument?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, får kanske muta svärsonen med några öl så jag får lite hjälp med att fixa detta.

Tack för tipset! yes laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört något negativt om att använda startgas till en diselmotor? Men vi gjorde bara slut på en burk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick höra av en gammal mekare.  när jag hade dålig komp. att prova med att spruta in vanlig smörjolja i luftintaget med smörjkanna ( kav vara att ventiller har hängt sig )

kan vara värt att Prova

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju inte heller så svårt att se (om ventil har hängt sig) om man lyfter på ventilkåpan. Kan ju vara värt att kolla innan man sliter ut hela paketet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa detta senare i dag...

Man blir lite så där, tveksam att göra detta jobb själv Har varit i kontakt med två marinor i dag och fått samma svar Vi genomför inte sådant arbete då man måste lyfta ur motorn. Undrar igentligen var dom lever på? Springa runt med en trasa och putsa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det inte var första gången jag rev i en motor så måste jag säga att det är väldigt enkelt med MD5. En cylinder och ingen kamrem/kedja att bråka med. Reparationshandboken (och den nu så välkända MD5 for dummies) finns att ladda ner. Med den hjälpen och grundläggande förståelse för dieselmotorer klarar man jobbet galant själv. Med tanke på att det mesta är tokskruvande och inte raketforskning så hade inte jag lämnat bort jobbet, man får betala för väldigt okvalificerat arbete. Om du ändå vill slippa skita ner dig alltför mycket så hade jag plockat ur motorn själv och sedan lämnat den till vilken motormek som helst, behöver inte vara en marinmek. Med tanke på hur motorn är byggd så skulle jag tro att en traktormek skulle känna sig mer hemma idag...

Du behöver ju bara tre saker för att motorn ska fungera.

Kompression - lyft ventilkåpan och kolla så att inte en ventil hängt sig (har dom inte det så får du ge dig ner i motorn och då kan du likaväl börja dela på den so mjag skrev ovan).

Luft - Inte mycket som kan strula till den grad att motorn inte går alls. Har du testat med startgas så är det min bedömning att problemet inte sitter här.

Bränsle - Här är det ju lite fler felkällor. Luftläckage - någon slang eller anslutning som blivit trött? Matarpumpen - när byttes membran senast och ger den verkligen ordentligt? Insprutningspump - Skulle ju teoretiskt kunna bråka men har inte hört att någon gjort det så pass att motorn inte startar. Reglering - går verkligen stoppreglafet tillbaka och inte kärvar? En tittar på motorn när en drar och skjuter in stoppreglaget. Även om det ser bra ut och rör på sig så identifiera den del (arm) som påverkas av stoppreglagets vire och när reglaget är intryckt - känn med handen att rörelsen verkligen överförts helt till regulatorn.

 

Tycker inte du ska vara rädd för att göra de här kontrollerna själv eller med hjäpl av någon innan du börjar slita ur motorn. Det kan faktiskt vara något enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort allt det där... Så det enda som återstår och det vi vet är att det inte är något större komp i motorn... Så i dag skall jag spruta in lite 5-56 och låta det verka ett dygn för att se om kolvringarna lossnar

Jag är lite så där tveksam att lyfta ur motorn från båten när det står 2,5 meter upp på ställningen.. Vad jag har förstått så måste man klyva motorn för att komma åt kolvringarna och det är inget man gör i båten då olja mm rinner ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ingen olja som rinner ur när du plockar topp och cylindrr. Oljan ligger kvar i sumpem. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nitro

Nu blir jag lite... Pratade med killen som skall kolla min MD5 och enl honom så för att komma åt kolven är du tvungen att ta ut vevstaken, med andra ord oljan rinner ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen lös cylinder utan den sitter ihop med blocket så jag, du behöver ta ur hela för att få ur kolven (om du inte har VÄLDIGT gott om plats under motorn där den sitter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler tips.

Lite 5-56 i cylindern hjälper knappast. Tänk på att det är relativt stor cylindervolym och då en kolv med stor diameter. MYCKET 5-56 alltså. Skruvar själv en del gamla traktordieslar och jag brukar hälla i tunn motorolja när allt sitter fast. se'n får oljan jobba sig in under minst tre dygn.

Ett generellt tips när man har en gammal diesel, är att pyttsa i lite tvåtaktsolja i bränslet för att smörja dieselpumpen och övriga delar. Vi måste komma ihåg att dessa motorer bygdes för helt andra bränslen än de vi har idag. Vidare så är det ingen större operation att, när man lyft motorn, lossa tråg och topp. Ta bort vevstakslagren samt skjuta upp kolven. Vevaxeln med sina lagerskålar kan alltså sitta kvar.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som har problem med att starta en MD5, även min är svårstartad kall. Det märker jag när vattentempen går under 10gr. Jag tror att det beror på dålig kompression. Jag (bilmek) har kollat på absolut allting, till slut tog jag ut motorn och bytte kolvringarna. Jag bedömde då att cylinderlopp slitage var måttligt. Det hjälpte inte heller. Här är lösningen!

Vrid svänghjulet på kall motor förbi kompessionsfas, om det går ganska lätt har du dålig kompression.

Leta fram insprutningspunkt-märkning på motorblocket och svänghjulet och vrid förbi kompression för hand, medsols. När det närmar sig 12grader FÖDC hörs spridaren säga oink  som visar att luftningen lyckats!

Nästa steg är att ta bort ventilkåpan som sitter överst, vrid runt motorn, medsols, tills inlopsventilen är nedtryckt, den närmast svänghjulet.  Märk med en färgklick på svänghjulet  och en på motorn mittemot varandra. Återmontera ventilkåpan. Ta bort luftfiltret.

Vrid svänghjulet forbi kompression igen och vidare 360 grader. Vrid vidare tills din färg- märkning kommer i linje. Då vet du att ventilen är öppen.

Med en oljekanna och en tunn plastslang, spruta in motorolja genom luftinloppet. För in slangen ända in till ventilen och ge ca. 2 pumpslag.

Motorn startar med en gång!   Sedan går motorn igång hela dagen.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick rejäl skrämselhicka i dag!

Mekanikern på Tånguddens Marina tog loss toppen och det var inte den grannaste topp jag har skådat ( en del rost och en hel del sot och skit). Frågade han om han hade möjlighet att titta och slipa ventilerna mm, vilket han kunde när han fick tid...

I dag kom han förbi och sa att den var klar, han skulle bara sätta dit den igen. Frågade i förbi farten vad han skulle ha för jobbet. Han skruvade på sig och sa 8-9 tusen. Tittade på honom och sa det där var ett skämt eller. Kunde inte riktigt släppa det där och när jag åkte hem så tittade jag in i hans krypin för att se hur toppen såg ut. Han var inte där och min topp låg på arbetsbänken. Märkte att den var rengjord och den ena ventilen som inte var fastsatt låg brevid och den var verkligen inte slipad. Såg ut som han hade bara skrapat av skiten...

Men 8-9 tusen för att ta av en topp på en MD5, göra rent och slipa två ventiler är ju knappast rimligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte rimligt, jag bytte toppackning på min md5:a på tre timmar.... Lägg på någon timme för resten, säg totalt sex timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tog han 30 min att ta av toppen. Sen så tar det ca 3 tim att slipa ventilerna, beroende på hur han gör... Får kolla lite vad dom andra firmorna tar så jag har något att bemöta hans pris med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre timmar för att slipa två ventiler. Han måste skoja med dig eller så bör han byta yrke. Det tar inte tre timmar ens om man behöver fräsa sätena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...