Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
velum_navia

Söndag, händig gubbe MD5

Rekommendera Poster

Sökes

Händig kille som har koll på MD5 och finns i Gbg området nu på söndag som vill hälpa mig att starta en md5?

Fika + kaffe mm står jag för

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en MD5 tidigare, hittade en bra manual på internet som man kunde ladda ned. Väldigt tydligt förklarat och ett bra felsöknings schema. Även underhåll och servie tips.

Har tyvärr inte kvar den, men om du googlar så ska du nog kunna hitta den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda lite problematiska med en MD5 är att bränslesystemet är enkelriktat, dvs. ingen returledning; därför behövs en del tålamod att få ut de sista bubblorna då man luftar ledningen efter att ha bytt filter.

Det hjälper med att vara två: en som jobbar med verktyg vid spridaren och ser att de sista bubblorna kommit ut,  och en som använder starten för att pumpa i det sista skedet. En MD5 brukar ändå starta så småningom  :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att starta dieselmotorer.

I början av 1970-talet byggde jag en 27-fots havskryssare från ett tomt skrov. Jag var ju seglare och motor var inget som jag skulle ha. En helg kom min mamma, som jobbade på Volvo, med bil och släpkärra och en stor låda innehållande en Volvo Penta MD6 och ställde av vid båten.

Det var inte mycket att göra åt det, mer än installera motorn  i båten.

Första sjösättningen skedde i Fisketångens hamn. ( blå pil). Förhalade henne från kajen till piren strax öster om (orange pil). Precis när vi förtöjt henne kom ett av de häftigaste åskväder jag varit med om. Det låg en koster för om mig.Det blåste upp en stor plyfaskiva i riggen och krängningen blev enorm. På en liten stund var ovädret över.

Startade den nya dielsen och den gick igång på först försöket. Efter en liten stund började den gå lite kontigt för att sedan stanna. Hade glömt att öppna kranen till dieseltanken. 

Öppnade kranen och försökte starta. Inte en suck. Läste instruktionsbok och luftade i enlighet med den. Inte en suck. Efter en timmes ihärdiga försök gav jag upp. Stängde och låste båten och skulle precis åka hem när en kompis, som är lastbilschaufför, kom ner för att titta på båten.

Frågad om han kunde kolla på motorn och gav honom instruktionsboken, varpå han fällde ett uttryck som jag aldrig glömmer;skulle jag följa den, får jag aldrig igång motorna, varpå han skred till verket. På mindre än fem minuter gick motorn jämt och fint.

Sen hade jag problem med att jag fick luft i bränslesytemet. Det visade sig va en kona på ett av rören som jag monterat som inte gjorde helt tät. 

För ett par år sen kom en annan kompis som har båten mitt emot mig och frågade om jag kunde hjälpa honom med hans motor. Han hade bytt bränslefilter och sen fick han inte igång motorn. Jag hade nu mer än 30 årserfarenhet av att lufta dieselmotorer. indecision Det visade sig att han försökt montera den gamla packningen på bränslefiltret kom lite snett för att den egentligen inte fick plats för att det satt en ny packning i det nya filtret. 

Sen gick det troll i arbetet. Luftskruven eller vad det nu var gick av eller om jag bara tappade den (!?) och inte hittade den. Jag bogserade ut kompisen till Hugossons maskinservice, Volvo Penta Service på Smögen. Hasse Hugosson kom och tittade, gick upp i verkstaden och hämtade en ny skruv som han monterade. Gjorde nåt, och motorn startade. 

För mig är motorer nåt av det mest frustrerande som finns. Tur att man har segel på båten så man klarar sig när motorerna trillskas. Det tycker jag dom gör jämt.

Hoppas du fick igång din motor.

post-945-1394237465,6572_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående den bra boken - googla på md5 for dummies. Mycket bra, som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde av att jag hade startat detta inlägg *S*

Jo han var med excel319. Men inte fasen fick vi startat järnklumpen, den vägrade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni felsökt? Går startmotorn runt? Principen med så enkla motorer är ju att finns det kompression, bränsle och startmotorn går runt startar den...

Min MD5A vägrade starta för ett par år sedan, visade sig att matarpumpen var paj. Fick bli en ny. Efter det har jag låtit renovera spridaren, nu startar motorn snällare och ryker betydligt mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så... Järnklumpen vägrade att hosta till eller starta.

Jo jag har hittat manualen md5 for dummies å den läste vi och gjorde efter alla konstens regler. Men inte tusan villa motorn hosta i gång. Tömde nästan en flaska startspray, men inte en suck.. Så efter en en termos kaffe, några bullar, 4 öl, gjort slut på ett batteri så gav vi upp och kontaktade md5 doktorn.

Dagen efter så slog det mig, vi hade nästan inget komp. så tydligen kärvar kolvringarna, men nu får doktorn ta över!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn toaen!

Jag har som sport att segla ut från bryggan vid sjösättningen och segla in vid upptagningen.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kunde prova med Hamusefede. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog inget svenskt namn. Det är ett starkt fett med en bedrövlig lukt som kokade av levern på nån ganska stor men udda fisk. (jag är inte helt säker). En produkt som fiskarna själv kokade på den tiden det inte fanns Biltema att köpa 556 på. 

Vi hade en båtmotor där kompisen misstänkte att nån kannring fastna på. Om han hade eller kunde skaffa lite hamusefede vill jag låta var osagt. Han slog i varje fall i lite av detta dundermedel i berörda cylinder. Om det fungerade vet jag inte heller eller om han fick plocka isär motorn för att lösa problemet. Nu för tiden går det väl inte att få tag på hamusefede - det finns ju nästan inga fiskare kvar.

Nej - det är nog bättre att låta nån plocka isär motorn - fast det har ju sina risker. Jag har en MD2 som gick som en klocka . Den läckte lite olja, så den plockades isär för att man skulle byta en packning. Sen blev det aldrig motor av den mer. sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det dekompressionshandtag/ventil på den motorn? Bara undrar ifall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamusefede låter som danska - Och då tänker jag på att det låter som Havsmus, och att det låter som att man kan översätta det till havsmusfett... Lite googling och wikipedia, så får man fram detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Havsmus

Avsnittet Användning (Se den kursiva fetstilade understrukna delen...)



Köttet äts ej, men levern, som kan uppta en tredjedel av kroppsvikten, tas till vara. Ur levern utvinns olja av hög kvalitet, som används för tillverkning av kosttillskott. Förr användes den även som smörjmedel.[2] Svansen bryts lätt av i fångsredskap. Havsmus som varit bifångst har ofta kasserats direkt genom att kastas tillbaka i havet. Främst danska fiskare har emellertid kring sekelskiftet 1999/2000 börjat landa havsmus. Den används även som huskur mot sticksår.

Kan ju vara ditt gamla Hamusefede... Faktiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det säkert. Trodde att det var nån typ av haj men det måste va havsmus. 

Bohuslänska och norska och danska är det egentligen inte så stor skillnad på. Bohuslän har ju en gån varit norskt och Norge lydde väl under Danmark.

Förr i tiden hade inte bohulänningarna näst inte hört talas om Stockholm, men till Oslo gick det ångbåt. Skagen och Hirtshals och många platser på den norska och engelska kusten var ju i det närmaste hemmahamnar för de bohuslänska fiskarna.

Man fick säkert Havsmus som vad som i dag skulle kallas bifångst och de var inte så dumma förr i tiden (som många är idag i dagens informationssamhälle) och man tog tillvara det som gick. 

Hamusefede skall ha luktat ganska illa, men det kan ju vara att man kokade ur fette själv och att reningsprosessen låg på en låg nivå. Man har ju hört talas om produktens mångsidaiga användingsområde. Det var bra till det mesta. Har själv inte varit i kontakt med dundermedlet, men kompisen har använt det på en motor i vår gemensamma båt som jag sa tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så ventilerna rör sig och tätar innan du plockar sönder motorn!!!!!!!!!!!!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl skjutit in stophandtaget? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, ämnet gled i väg lite när någon började bubbla om något hemkokt smörjmedel

 

Jo jag har kollat så ventilerna stänger vid rätt tillfälle. Jo det finns ett sorts dekompressionshandtag som slår till som det skall. Jo jag har kollat att stophandtaget/dödaren är i rätt läge. Men som sagt var, doktorn har hand om motorn nu, jag är för bekväm för att meka...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Albin 78 med en MD5! Samma problem dök upp förra året vid sjösättning. Luftade på alla, enligt MD5 för dummies, tänkbara ställen. Lyckades förstöra några luftskruvar också.

Två fel dök tillslut upp, matarpumpen var för dålig, orkade inte skapa tillräckligt fart på bränslet. Ny sådan införskaffades och ny jäklar blev det fart på bränslet men ingen start. I insprutning-högrtryckspumpen finns en liten fjäderbelastad ventil som skall öppna och stänga. Den hade hängt sig men efter isärplockning och rengörning startade den som en klocka.

Vem säger att det är lätt att lufta?

MD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade du isär insprutningspumpen själv eller lämnade in? Överväger att gå igenom min då motorn enligt uppgift varit svårstartad (har inte haft igång den själv).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet efter mycker md5 mekande är att den är mycket tjurig att lufta på alla sätt utom direkt på insprutningspumpen, jag luftar bara där nu för tiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi gjorde rent överallt och hade inga problem med att få fram disel. Det finns en genväg att lufta och det är att lossa vid insprutningspumpen och sen köra på startmotorn tills det inte kommer någon luft. Tydligen är det kolvringarna som har fastnat

Men en fråga när du ändå är här... Bytte olja i drevet (110S) i går och enl MD5 för dummies så skall man fylla på max 1,8 L olja. När jag kollade på stickan en stund senare så var det knappt upp till halva på skalan Stämmer det? Vill ha olja minst på halva mätskalan på stickan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att flytta och råkade hitta en verkstadshandbok för 110S drev. I den står det att oljerymden är ca 2,3 l. Så det skulle jag slå i. Visar inte stickan fullt då, kanske du har ett förlängt drev och då skall volymen ökas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,8 liter är vad jag får i drevet, men häll i lite mer så det når mitt på skalan! Komihåg att stickan har bajonettfattning och måste vridas fast för att den ska visa rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att ett tomt drev rymmer 2,3 l enligt verkstadhandboken,  vid oljebyte rinner inte allt ut. Man skall inte överfylla så man bör nog därför kanske börja med säg 1,8 liter och fylla efter om det är lågt på stickan efter någon dag av utjämning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så då häller jag i olja tills det syns på halva stickan. Sen sätter jag mig ner och knäcker en öl och ser nöjd ut

Tack för svaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lång tråd det här. 

Jag köpte en segelbåt med MD5 i höstas. Den hade vinter rustats två ggr och inte körts. Det gjode den otroligt tjurig att starta men en flaska startspray och ca 15 minuters försök till och från gjorde att den började frusta och pusta. Sedan gick den som en klocka fastän den är ca 30 år gammal.  Det sägs att det är en evighetmaskin. 

// Erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...