Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
DavidN

Hur behandla 9 årig vit gelcoat?

Rekommendera Poster

Hur ska jag behandla (cleaner/rubbing/vax etc) 9 år gammal vit gelcoat?

Båten är väl omhändertagen, så det är ingen jätterenovering. Jag är dock säker på att det går att få det bättre, framför allt överbyggnaden som är lite mattare än friborden.

En fråga till, vad kan jag förvänta mig för resultat? Svårt att svara på, jag vet. Före/efter bilder från tillverkare känns inte helt tillförlitliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att du varit medlem i forumet i 9 år så är frågan på samma nivå som om ...finns havet? Använd sökfunktionen så kommer du att få tusentals träffar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt ovan så finns det rätt många trådar på MG som behandlar detta.

För övrigt efter tvätt så brukar jag börja med Cleaner så jag vet att jag har helt rent och även fått bort oxiden innan jag börjar polera eller köra med rubbing. Normalt skall man inte behöva köra med rubbing varje år, då detta nöter ner gelcoaten. Om man polerar och vaxar regelbundet minst årligen så brukar det hålla bättre och du slipper den matta och sträva ytan som annars blir fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma frågeställning som du och har valt en leverantör, som jag vet kan allt om lack.

Ska börja med en kraftig cleaner, om det inte funkar går jag över på rubbing. Annars jobbar jag bara vidare.

Jag är lite försiktig att gå på med för kraftiga saker för att inte slita ner gelcoaten för mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är inlägget raporterat, och av vem?

Finns det nåt vanliga dödliga inte förstår?

Läser man bara tråden rakt av borde det väl va Westfjord26 som borde rapporteras - eller?

Frågeställningen är väl helt adekvat i dessa tider och visst har ämnet behandlats ett otal gånger tex i denna tråden.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=488414

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får gärna rapportera mig, men jag har inte rapporterat TS och förstår heller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har ämnet tagits upp massa gånger genom åren, nu tänkte jag dock mer specifikt för min gelcoat. Dvs ej 25 år gammal grön, ej heller 2 år gammal vit. Man letar ju alltid efter den ultimata lösningen, hoppas varje år på ett mirakelmedel ;) Samtidigt som det händer en del på marknaden med mer eller mindre lovordade produkter. Samt att det hade varit kul med före/efterbilder för olika förutsättningar/tekniker/medel. Men skit samma, jag har tillräcklig kunskap i ämnet för ett ok resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som allt annat är undrarbetet det viktigaste. Tvätta först med t ex diskmedel och vatten. Om det är mycket oxiderat kan du börja med rubbing, annars går du direkt på cleanern, då får du djuprengöring och tar bort gamla waxrester. Sedan waxar du. Lägg på waxet med vattenfuktad svamp, en klick stor som en femkrona i taget. När det torkat använder du polerpapper för att få bort överskottet.

Det finns inga genvägar och mirakelprodukter.

Det är heller ingen skillnad i om gelcoaten är 2 eller 25 år, det är hur oxiderad den är som avgör vilken nivå du ska börja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle aldrig falla mig in att raportera nån, om det inte va av mycket speciella orsaker, men jag tyckte att du gjorde ett halvtaskigt inlägg på en till synes seriös fråga.

Ibland kan det va bättre att hålla käften - fast jag vet av egen erfarenhet att det är svårt. 

Varför tråden rapporterades begriper jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur avgör man hur oxiderat det är, finns det referensbilder någonstans på nätet? Enfärgad gelcoat är ju lättare att avgöra. Vart jag vill komma är att jag inte vill slita på ytan i onödan ej heller köra med för klena prylar. Det var lite därför jag skrev ålder och skötsel, för att förhoppningsvis få en indikation på vad jag ska börja med, sandpapper, rubbing, cleaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att avgöra hur oxiderat det är syns ju på båten

Matt = oxiderat

Ej natt = inte oxiderat

 

Det låter dock på dig som att båten inte är matt. Inget vi på forumet kan få nån uppfattning om beroende på båtens ålder vilket inte är särskilt relevant. Allt beror på hur den är skött

Med risk för reklam så har jag riktigt bra produkter från Autosmart. Gissar på att det du behöver är antingen Buffer 2000(rubbing) eller Mirror Image(Vax med polerande effekt)

Ingen av dom innehåller slipmedel så dom är snälla mot gelcoaten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är ju väldigt olika som människor.

För vissa är en superblank skrovsidadet enda som gäller. Har man inte det kan det  kvitta med båtlivet över huvud taget.

Jag är väl nästan motpolen. En båt är till för att användas. Anväder man båten får den sina smällar, specellt om man har en aning för stor båt och seglar själv, som jag i regel gör. Vaxar och polerar gör jag för att den skall hålla sig någorlunda ren - åtminstone en tid.

Jag brukar tvätta båten ren. Det finns ju massvis med olika tvättmedel. Jag brukar ta det jag har till hands. Ajax eller Yes. Det senare är alldeles utmärkt till det mesta. Tvätta händerna i när dom är skitiga. Blir det nåt som inte blir rent är Vim eller Jiff eller vad det heter inte så dumt. Skulle det va nån fläck som är allt för matt, även efter mitt tycke kn den få sig en omgång med Autosol Chromglans. Att säga så är som att svära i kyrkan på ett båtforum.

De senaste åren har jag kört med Ultra Glossa som rengör polerar och vaxar i ett moment efter grovrengöringe enligt ovan. Två gånger är inte fel. Åtminstone inte första året.

Nu är min båt från 1979. Det är faktiskt den båt  med det nyaste tillverkningsåret jag haft. Den enda båt som var ny när jag köpte den var byggd 1970. Den hade jag i 20 år. Sen har jag haft ett antal båtar byggda mellan 1965 till 1979.

Det är klart att har man en ny båt med blank och fin gelcoat så skall man sköta den.

Tar man till sanpapper på en 9 år gammal båt så ödelägger man gelcoaten, men det skrev du för att provocer. Tom Autosol är kanske i starkaste laget.

Kan du inte se om ytan är dålig skall du nog bara rengöra,vaxa och polera. Om det börjar bli matt och kritigt och man inte ser det är det nog läge för att anlita en optiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra kan även det göra mycket för att få rent och framför allt avoxidera ytan och göra vitt, om plasten gulnat.

Oxalsyra finns bla i plastmöbeltvätt, rabaraber mm som med fördel kan användas på en brunfärjad vattenlinje eller gulnad plast, innan man ger sig på att slipa ner ytan med tex rubbing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om 2000-papper och grövre rubbing går bort. Blir nog cleaner och något bra vax/sealer. Eftersom det är fjärde säsongen jag har båten, blir det med största sannolikhet fjärde märket vax också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där rubbing och polish-grejerna innehåller ju slipmedel. Jag har svårt att tro annat än att när du använder sån't skit då slipar du bort en del av det blanka lagret gelcoat och lämnar en matt yta som man måste vaxa för att få blank. Och när vaxets blänke är borta ser båten matt ut. 

Köpte ny båt för tre år sedan och har inte polerat den överhuvudtaget, bara tvättat.

Fick en björntjänst av en bekant som alltid tar polish på allt. Jag hade fått en måsskit på bilen som bränt fast av solen. Den var svår att tvätta bort, men det var bara lite kvar. Innan jag hann stoppa honom var han där med trassel och polish och visst gick måsskiten bort, men det var också en matt irreparabel fläck på motorhuven.

Om jag har fel ser min båt matt ut i gelcoaten om 5 år. Har jag rätt är den fortfarande blank.

Min teori är att du ska använda tvål och vatten till din båt. Det är dessutom miljövänligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Man skall definitivt använda både polish ovan på gelcoaten,däremot skall man se upp med polish med slipmedelmi tex autosol. Det är bara bra om man har fått en mindre skada eller liknande,men efter en säsong i sol o salt torkar båten ut är båten fortfarande blank o ren räcker det med vax ,det blir som ett skyddande lager,jag brukar använda automats produkter ,morbror image först o sedan ett lager platinum vax detta gör underverk,båten blir som nykannefter elva år spegla mig i fri borden

Är nog en sån som Toaen beskrev gillar att använda båten men tycker inte om att blir skiten

//Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är du tidigare talade om sandpapper så är det för mig ett torrslippapper. Har nog sandpapper i kornstorlek 240 liggande i min snickarverkstad. Det är ytterst sällan jag använder så fina sandpapper när jag jobbar med trä.

Slippapper av kornstorlek 2000 räknar jag till våtslippapper.

Lagar man en gelcoatskada är det ju det som gäller. Börjar med relativt grova papper och slipar med alt finare efterhand. Det finaste jag har är 1400. Därefter blir det rubbing, polich och vax.

Det finns ett slipverktyg som heter Abralon. Det är avsett för att återställa en dålig yta, men är nog inget som man skall gör årligen. http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=395

Det finns en del av MG´s medlemmar som använt metoden och som har berättat och visat bilder  på vilken skillnad det bli på båten efter en behandling. Fast om det är nödvändigt på en  vit båt som bara är 9 år !?

Skulle säker kunna göra någon nytta på min gammla skorv som är 33 år.wink

post-945-1394237463,5716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Erlandssons igår, och killen där tyckte jag skulle köra rubbing på hela båten, även om det endast var en liten del av akterspegeln där det faktiskt oxiderat.

Låter detta rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldans svårt att veta utan att ha sett din båt, min båt tex fyller 40 år nästa år och vi har alltid gjort rent med polish och vaxat varje år, var 4:e år går vi på med rubbing typ. Den har åldrats med värdighet och har naturligtvis sina skavanker men gelcoaten är inte nedsliten iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rubbing är ett kraftigt slipmedel, åtminstone jämfört med polish.

Jag hade tvättat med ett rejält tvättmedel typ Hempel Pre-clean, International Super cleaner eller motsvarande fettlösande tvättmedel och vaxat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara visa ett exempel. När vi köpte båten sa Simon på Bavaria i Henån att vi inte skulle polera eller rubba båten, bara tvätta den. Jag har inte tvättat den förrän i lördags, fyra (4) år efter leveransen, körde runt med gummibåten och svabbade med svanenmärkt skurmedel. I våras, före tvätt och sjösättning tog jag bilderna nedan.

http://www.dropbox.com/sc/2wsvcuqdt4kqhp8/tzGLFHcWS0

Tycker bilderna talar mot polish och rubbing. Visst det är lite svart sot runt avgasutblåset, men det har jag tvättat bort nu.

Som sagt, vi får se hur det ser ut om fem år till, men ingen polish eller rubbing kommer nära min båt så länge jag kan hindra det. Kanske lite vax, men då ska det vara bilvax. Vågar inte köpa något i den vägen från båtbranschen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör Turtles lack-cleaner för bilar, inget nano-skoj. Utan slipmedel. Sedan wax, nu senast blev det viss Lefant. Den var billig, och jag brukar bli nöjd med deras prylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en snart 40 år gammal båt med vit gelcoat. Enligt förre ägaren så hade friborden blivit riktigt fula. Han la ordentligt med arbete på att våtslipa och resultaten blev bra. Och det håller sig bra sju år senare. Han beskrev arbetet på: http://www.scampiforbundet.se/tips/blanka_fribord/blanka_fribord.htm 

Jag har inte sett några tecken till att gelcoaten är i närheten av att bli för tunn. Vilket antagligen säger mer om hur mycket som las på i original än hur mycket som slipats bort.

Jag har nöjt mig med att tvätta av och polera (polish med vax) och någon enstaka år också vaxa. Om jag tvättar under säsongen så använder jag billigaste sortens bilshampoo med vax i, för att inte tvätta bort det vax som finns kvar på friborden. Jag tycker att det verkar som om diskmedel får vaxet att släppa.

Och det håller sig fortfarande rätt snyggt. Särskilt om jag jämför med ruff/däck/sittbrunn som inte fick någon nedslipning (tror jag) och som jag behandlat väldigt styvmoderligt.

./stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är du? Lever du som för tio år sen? Kanske finns nya produkter, metoder mm som gör en jävla skillnad mot innan?

 

Men vad vet jag???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...