Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
sunimod

Vårrustning me problem

Rekommendera Poster

Så släpa ja ut rydsen i solen igen. Kontajnern varit bra förvaring och inga busar snott snyggingen.heart

Så börja ja med att smörja propelleraxeln som man ska. Montera proppen igen. Perfekt skick efter vintervila i propplådan. Drog fast muttern så den sitte fast.

Men så prova ja att vrida lite på proppen o den sitter fast. Växeln ur men går inte rubban.

Va kan ha hänt?

Panik surprise

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiskt problem när man förvarat propellern i propellerlådan och glömt att ta av dess lock varannan vecka - så proppen får lufta till sig. Du kommer nu att behöva införskaffa en propeller med högre stigning, denna går inte att rädda, det är tyvärr den enda lösning jag kan komma på såhär på rak arm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VA??! NU fattar jag ingenting, vad har stigningen med om axeln går att dra runt eller inte.. eller har jag totalt missuppfattat något?

Varför skulle en metallproppellerbehöva luftas ibland?

förklara gärna för en novis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel fel feeeeel... Det ska vara MINDRE stigning när man köper en ny prop på våren. Det är när den har svårt att snurra på hösten man ändrar till större stigning. Grabbarna på ProppoBåtprylar har annars en finurlig lösning på problemet, Man lägger helt enkelt proppen i en lösning av saltsyra och salpetersyra, rör om med händerna (obs handskar gör problemet värre så gör inte det kardinalfelet bara) och låter sen ligga till sig ett par månader... Det som ev återstår sedan snurrar väldigt lätt. Lite Milda Culinesse på bladen ger dessutom bättre glid i vattnet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog också inne åp att propellern är död. Är din propplåda helt tät? 

Nu är ju jag lite novis på detta och huruvida du behöver en ny med större eller mindre stigning vill jag låta vara osagt.

Men det har ju skrivits hyllmetrar om detta å andra forum. Kanske din lokala service verksatd kan hjälpa dig. Tråkigt, men det låter som du behöver poffisionell hjälp.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, bara utifall att du inte hängt med i svängarna kring sunimods båtproblem så råder jag dig att kolla hans inlägg (gm sjöboden) så får du förklaringen till dessa välvilliga och suveränt insatta råd ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak du kan göra innan du ringer runt alla kompetenta marinerare är att vända motorn upp och ner, kan vara så att oljan tjocknat te nere i växelhuset. Den blir som asfalt i vissa lägen. Det här med longitud och latitud är inte lätt att förstå sej på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara fel olja i växeldrevet. Troligen klisterolja som har härdat. Värme, mycket värme kan få det att släppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det möjligen så att man har några besvärliga ojämnheterlånga som visar sig i form av skåror i propellernavet så ska dessa självfallet dremlas bort. Även detta problem går att relatera till den förslappade propvinterförvaringen och närmare bestämt de undermåliga proplådorna som kommit ut på marknaden de senaste åren. Att även ny proppar kan ha dessa defekter får vi helt enkelt beskylla en eftersatt emballeringsprocess i prodktionslandet - få är de som förstår sig på propellerventilering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter väl poppisionell hjälp. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag orolig. Jag som förvarat proppen så väl i sin låda. Inlindad i ett badlakan för att ligga fint. Även sett till att temperaturen inte har gått under 20 grader på hela  vintern.

Tror ni verkligen att det kan vara något me min propp?

Eller sitter problemet i motorn, nä fy inte kan det väll vara nått med min marrinern den som gick så jäkligt bra förra årt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaaaaaa, du har en Mariner. Du gjorde väl en ordentlig mariner-ing av växelhuset i höstas? Dom kräver ett speciellt fett i komb med ättiksprit till ansjovismackorna, annars kan prop.axeln kärva ihop framåt april/maj. Är det så får du byta propellerlåda omgående, annars sjunker Rydsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jorde rent ordentligt i höstas. Till o me körde med avfettningsmedel och högtryck så motorn skulle bli ren o fin. Men hade inget specialfett hemma så ja använde bilvax till de lackerade delarna. Blev görsnyggt.

Skulle ja kletat fett på propelleraxeln i höstas?

 

Sjunker, nä det är omöjligt, båten står ju kvar på trailern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjunker, nä det är omöjligt, båten står ju kvar på trailern.

 

Då behöver du ju inte fundera så mycket på propellern heller egentligen. När du vill åka med båten är det ju bara att koppla till bilen och köra.

 

Ja, förutsatt du gjort ordentlig service på kulhandsken iaf.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till ordningen nu !

 

Ta bort propellern , gå axeln att snurra på nu ?

 

De vanliga är att man glömmer en bricka som först skall på axeln innan man sätter dit propellern ...passa på att kolla det !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig nog till dom som tror problemet är vinterförvaringen av propellern. Dåliga propplådor har förstört många propellrar. Speciellt dom i syntet. Har sen jag skaffat proppskåp helt sluppit dessa problem. Fast jag har ett värmerör i proppskåpet för att få konstant temeratur och fuktighet. Hur du ska göra med stigningen låter jag vara osagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du borrat ett 1 mm hål i värmeröret, så du får konstant fuktighet. Annars så blir det ju torrare och torrare.

Själv förvarar jag min propeller i vatten med 3% saltinblandning.

post-945-1394237463,1084_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett fluxerande Pater Noster filter som självjusterar fuktigheten, kan klart rekomenderas för er som inte testat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra. Ju kallare och bedrövligare det är ute ju mer fukt släpper det ifrån sig. En fin sommardag blir det ingen befuktning alls. Fast just den effekten var ju inte så bra för fyren.indecision

post-945-1394237463,1573_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen - 3%-saltlösning. Det låter dyrt. Var hittar du det enklast? Båttillbehörsaffärer, färgaffärer eller kanske på apoteket i miniatyrflaskor?

Hörde någonstans att man kan ordna det själv genom att samla tårvätska men det kräver ett betydligt bedrövligare liv än vad jag har så det är inget alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra på denna: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=246244 - något högre salthalt men det är ju skönt att man vet att det är utblandat av proffs. Om man håller nere proplådestorleken så den precis omsluter proppen så går det inte åt så många flaskor lösning och priset blir helt klart rimligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen en fru som jobbat på apotek och fick en viss rabatt pådet hon köpte, men det finns en enklare och billigare lösning.

 

Förutsätter naturligtvis att man bor på baksidan av Sverige där det finns 3% saltlösning i hur stora mängder som helst. Man behöver inte snåla.

post-945-1394237463,2277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat bort proppen och den kan snurra, axeln alså.

Så fort jag sätter på proppen så går det inte.

Gott att det inte va motorn, bra hjälp, tack smiley (lovar att jag var jäkligt orolig ett tag)

Grannen gissa att jag krökt axeln då jag backat in trajlern i kontajnern med motorn längst in.  Men nu är det inget tråkigt me marrinern. Phuuu.

 

Läst övriga svar me och nu är jag klart orolig. Har det hänt nåt me proppen i vinter?

Har inte förvarat i saltvatten för de sa de inget om när ja köpte proppen. Jag som varit så jäkla försiktig med proppen som fick en egen låda och den har legat stilla o fint i hyffsad värme. Var säkert inte under nollan nån gång i vinter.

Tackar för tippset om saltvatten från apoteket men de är kört nu för de har redan stängt. Skit också. Men det kanske redan är för sent.

Fråga, kan proppar av plast svullna på vintern om de inte förvaras i saltvatten?

Och om den svullnat hur kan man göra så den krymper tebax igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastpropellrar krympes på samma sätt som mina byxor, häng in i garderoben och vänta några månader. Finns inga snabba lösningar på problem av den här magnituden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du med distansbrickan som skall träs på axeln innan propellernavet?

Om inte bottnar proppen och låser hela paketet mot underhuset (växelhuset).

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha Och Er skall man vända sig till när vi vår problem på sjöhavet.

Sätt svärd på Rydsen och segla! Byt till folding propeller på snurran. Dom  dom krymper inte sä länge man kör.Va då rigg? den hade ju ändå krymt i saltvattnet. Eller om det var garderoben?

Trevlig helg på Er era knäppisar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, underhuset kändes inte optimalt ens när jag skrev det. Växelhuset är namnet jag inte kom då.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brickan, ja visst så var det ju. eller?

Den plocka ja nog bort men la den inte i propplådan. Där ville ja bara ha proppen.

Nu har ja letat i ett par timmar men hittar inte.

Tipps, vart kan jag ha lagt den?

Nä det vet ni ju inte men hur dum i huvet får man va som lägger den på ett så jäkla smart ställe att man inte hittar.

Skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du lagt brickan på ett bra ställe men inte kommer ihåg var du lagt den är ju helt normalt. Så gör jag jämt. 

Fast ibland blir jag så vrickad att jag sätter tillbaka skruvar och dyligt där de satt innan jag lossade vad det nu var. Hur korkad får man va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...