Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
moltas

Nya medlemmar och få inlägg

Rekommendera Poster

Har noterat att flera med få inlägg eller tom. helt nya medlemmar har sökt sig hit. En del av dessa kan man bedöma som väldigt unga. Kan det vara så väl att några yngre (naturligtvis lite äldre också) förmågor har hittat till båtlivet? Om det är så är det naturligtvis mycket glädjande. Vore intressant om någon annan har samma uppfattning eller kan det vara en tillfällighet?

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken bara, men vad räknas som yngre inom båtlivet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått samma känsla (räknar mig själv till kategorin).

En sak jag funderar på i sammanhanget är hur båtvärlden kommer att utvecklas. Senast var det ju Orusts lyxåk som gick omkull. Här på MG diskuteras ju oftast ett helt annat segment av båtar. Nu är vi kanske inte helt representativa för båtfolk i stort men jag tycker att det verkar finnas ett större och större intresse för mindre och billigare båtar. Detta har säkert diskuterats, ledsen för det.

Är det inte så att det som skulle behövas är tillverkare av billigare och enklare båtar men med moderna kvalitéer såsom driftekonomi och utrymme?

Lite av en återgång till 70- och 80-talet är det kanske vi ser, en rimlig utveckling vid ett generationsskifte kanske. Nu är jag för ung för att ha upplevt det oranga 70-talet (tack och lov, räcker med att jag fick ha orange sparkdräkt några år) men vore det inte roligt att se en återgång till kollektiv-tänkandet, i båtvärlden vill säga. Jag är på väg in i en mycket trevlig båtklubb så för min del är det inte aktuellt men tänk tanken att båtklubben kunde vara mer än platsen där skutan ligger. Tillgång till en större verkstadshall med maskiner och uppställningsplatser. Ett kollektiv-varv. På så sätt kunde kunskap tas tillvara och spridas samtidigt som kostnaderna kunde hållas ner och göra båtlivet tillgängligt för fler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vet inte om jag ensam kan bekräfta din tes men jag är ny här och med mina 28 år tror jag att jag är relativt ung i sammanhanget. Är nybliven båtägare & har flera jämnåriga vänner som sedan relativt nyligen också är båtägare.

Det jag kan tillföra till diskussionen är valet av båt för oss nyblivna båtägare. Finns ju en annan tråd här där några ungdomar tittar efter segelbåt. Jag själv fastnade för segelbåt pga att man får så mycket båt för pengarna. En relativt god andrahandsmarknad ger ju bra tillfällen att få sig en fin och bra båt utan att behöva ta lån osv.

Håller också med johzac om att upplägget om båtklubb som han beskriver vore riktigt bra. Jag sitter i en lägenhet inne i stan med ett förråd i källaren fullsmockat med prylar så jag har ingen stans att ”fixa” med båten förutom i snödrivorna där hon ligger idag. Båtplats och medlemskap i båtklubb är en stor nöt att knäcka. Lite som lägenhetssituation i storstäderna.

Tror absolut att det är ett sätt att iaf minska svårigheterna för yngre generationer att ta sig fram till båtlivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är ett vitt begrepp men det jag tänkte på var nog dom som ex.vis bodde hemma, och ff. går i skolan grundskolan, gymnasiet och lite till.  Det jag mest ville belysa var dom nya medlemmarna som kommit till och även dom med få inlägg har visat sitt intresse för båtlivet och kanske ska köpa sin första båt. Jag kan nog inte förklara det på ett bättre sätt. själv får jag nog betrakta mig som äldrewink

Edit.  Lite förklaring till Stoffs.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ju glädjade om yngre båtintreserad söker sig till forumet och även äldre som börjt intreserat sig för båtar. 

Sen kan det ju också va ett lite problem att vi är så olik gamla och i från så olika delar av Sverige, med olika sätta att uttrycka sig. Det skapar ibland missförstånd. Med olika åldra, från olika landsända och erfrenhet från olika typer av båtar så talar vi ibland nästan olika språk.

Själv är jag en 64 årig gammal stofil från mellersta Bohuslän, som seglat och på ammatörnivå jobbat med båtar sen jag var 14. Är inte så pigg  och måste ta en del vilopauser på dan. Det är under dessa jag härjar på MG bl.a.

För nåt år sen var det nån som undrade och startade en tråd där han vill att vi skulle tala om hur gamla vi var. Den fick ett mycket stort gensvar, 166 inlägg, men somnade så småningom in.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=425585

Nu har ju egentligen åldern inte så stor betydelse, men det är givet att en som hållt på länge med båtar och sjöliv kan ha mer erfarenhet än en helt nybörjare. Därmed inte sagt att den äldre alltid har rätt.

Det står ju tom i skriften; Låt ingen se ner på dig för att du är ung

I stället för vilken grad man har och hur många inlägg man gjort, bode det kanske stå hur gamal man är, var i Sverige man bor och vad för typ av båt man har.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillade verkligen iden med att båtklubben skulle vara lite som ett kollektivt varv! Det lät mysigt och behändigt!

Själv är jag också nybliven båtägare (köpte i höstas), 28 år och bor i lägenhet med flickvän. Turligt nog har jag föräldrar med hus och tomt där båten kan stå samt att de så snällt hjälpt mig få bryggplats i deras båtklubb (där jag numera är medlem). Dessutom är båtlivet en ganska ny sak för mig, då jag inte spenderat mer tid än några veckor där ute sammanlagt under mina år!

Perioden som passerat sedan inköp av båt kan summeras som lärorik - motorer och allt runtomkring är helt nytt för mig! :D Dock läser jag all info jag kommer över (där har denna sajt varit till stor nytta) och jag har många spännande projekt på gång!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

En annan kanske intressant sak som delvis anknyter å som jag har lagt märke till är följande.

Det kommer en fråga från något blåbär -rockie-nybörjare. Sedan går vi alla andra stofiler, experter, gamla uvar och besservissrar som jag, och svarar. Så långt är det väl ok. Men sedan börja vi tjabbla inbördes om vem som har det godaste brödet och gottaste smörgåspålägget om uttrycket förstås.

Trådskaparan får lite svar men sedan ändrar det hela inriktning. Trådskaparen hör inte av sig mer.

Exempel på detta senaste är tråden Moa har skapat om sin eldragning i sin Vega. Jag undrar om vi har skrämt bort henne eller om det gav resultat för hennes fortsatta jobb med eldragningen. Skulle vara intressant att veta om hon tröttna eller vad hon tycker om det hela. Moa, om du läser- hör av dig i samma tråd snälla.

Bortsett från detta med att vi tjafsar ibland och att det ibland helt spårar ur eller blir en persionlig vendetta av det hela så tycker jag mig ha märkt att väldigt många hör av sig en-två gånger i någon specifik fråga. Sedan så hör de aldrig av sig igen. Fast medlemstalet har ju ökat med ett för varje sådan händelse. Många av dessa tycker jag mig se/tolka som kanske inte tillräckligt båtintresserade.

Var skall man sätta ribban? När någon frågar: hjälp, det sitter en manick där och det blixtrar, är det batteriet? Äre farligt?, vad skall man svara då? Vid ett sådant tillfälle svarade jag en gång att vet man inte det skall man inte ha båt el nått likn. Då fick jag på käften av ett helt koppel med påhoppare att just jag skrämmer bort stackars nybpörjaren. Som sagt, var sätter vi ribban? Hur skall vi svara så vi behåller de nya och att det inte urartar.

Det är inte lätt. Vem har Kolumbi ägget till svar? Min egen lösning har blivit att jag är  noga med numera när och vad jag svarar på. På gott och ont.

Ännu en sak som ibland stör mig är att folk läser inte genom inläggen utan hoppar in på det sista utan att ha fått inblick i hela contexten. Eller tar inte till sig det andra skrev och sedan upprepar eller svarar goda´ yxskaft.

Nåväl, snart skall väl isen ge sig och alla vi som det börjar krypa myror i skinnet på för vi vill ut och segla kan komma loss. Skall visst bli kanonväder i helgen.

Ser ni en Fingal och en stofil som liknar avataren här så kan det faktiskt vara jag. Tjoa till då. Vifta med Vegamössan om ni har nån. Eller hälsa på gammalt sjömansvis genom att hala flaggan. Fast jag kommer inte hälsa tilbaka med flagg. Tänke sätta den på 1/4 uppifrån på akterstaget och sätta fast det där för gott. Alltid retar det någon.

Sådärja....nu kom jag ifrån ämnet precis så som jag klagade över att det spårar ur.

Tillbaka!

Välkomna ungdomar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst är det kul när man skriver av sig lite , Kalmansmiley. Poängen med Ditt inlägg hamnade allra sist och det tycker jag väger mest. Välkomna ungdomar.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är så att det kommer hit nya för att detta forum för närvarande är helt befriat från ja vad ska jag kalla dom för troll och liknande, de kanske är på andra forum och gör livet surt för läsare, ja ni som är äldre vet att det försvann folk härifrån när det var som värst.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...