Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Castwebb

Hur stor motor kan jag ha?

Rekommendera Poster

Tja!

Jag har en daycruiser med en 115hk johnson 2-takt ifrån 1984 och jag undrar om jag skulle kunna öka i motorstyrka?

Jag hade velat köpa antingen en Honda Bf135 eller bf150hk

Både 115 hk 135 och 150hk motorerna väger lika mycket men har olika effekt. Kan jag ha 150 hästarn eller 135 hästarn eller får man nöja sig med en 115hk?

Akterspegeln är härdat stål och känns väldigt massiv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna fråga rekomenderar jag dig att ställa till ditt försäkringsbolag och ingen annan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar altså att försäkringsbolaget är kunniga om hållfasthet och dylikt? 

Jag frågar om jag kan ha en större motor och om det skulle fungera utan att dra sönder hela akterspegeln.!

Försäkringsfrågan får jag ta efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Frans73 syftar på är att många försäkringsbolag inte försäkrar om du överskrider motorstyrkan. Vad är båten typad för i första hand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du sätter på en större motor än vad den är godkänd för så antingen gäller inte försäkringen eller så vägrar bolagen försäkra den.

För att svara på din fråga om akterspegeln håller så måste nog mer omfattande undersökningar göras först,

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

115hk johnson 2-takt ifrån 1984; är det 115 hk på vevaxeln eller på propelleraxeln ?? Vad jag vet så mätte man tidigare effekten på vevaxeln, numera på propelleraxeln, och 115 på propelleraxeln är mer än dito på vevaxeln. Har du tur så kanske det räcker.

Om du pga försäkringsbolagsregler inte får överstiga 115 hk så välj en motor med så stor volym som möjligt, t.ex en strypt 150 hk.

Sen är det inte bara akterspegeln, båtens utformning måste klara av högre hastigheter, vissa modeller blir ostabila när de körs för snabbt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning vad den är godkänd för och jag hittar ingenting om båten på nätet så jag vände mig hit för att kolla om någon kunde ge mig ett bra svar. någon som vet om var man kan hitta info om denna båt: Sjögren Starfighter 19DC.

För det andra så brukar det vara innombordare på denna modell och den jag har är ombyggd till en utombordare och inte speciellt proffisionellt gjort heller. men akterspegeln är väldigt rejäl.!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns ju några av denna modellen men alla har ju innombordare så hur skall man veta vad den är godkänd för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Då det inte är original med inombordare utan en ombyggnation för att kunna ha utombordare.Så får du nog be någon kunnig att se över aktern.

Men för övrigt vad en båt är specad för angående motorstyrka. Så har ju vi ett flertal gånger dubblat motorstyrkan utan problem. (Nu pratar vi bara hållfasthet!)

En del båtar ska man ju inte hänga på så mer motor än den är specad för. Men då har det mer att göra med att konstruktionen av skrovet inte är lämpat för att gå fortare.

Som exempel så kan vi ju ta en Linder 400 Sportsman som är specad för max 20hk. På den båten så kör polarn med en modern 40 hk tvåtakt och gjort i många år. Men det är klart att det blir mera åt flyglans hållet för den är mer i luften än i vattnet då vi kör fullt spett. Men håller gör det och den går som på räls!

Medans min ockelbo B15 inte kändes så pålitlig med 40 hk snurra i aktern smiley  en 20 snurra passade den mycket bättre.

Går vi nu till större båtar så blir ju en effektökning inte så markant och det brukar aldrig vara några problem.

Har man en bra kontakt på försäkringsbolaget så går det mesta att försäkra. Hör med ditt försäkringsbolag hur du ska gå till väga.

Lagom är altid bäst i längden.

För mig är en 300 hk Volvo B30 lagom i våran Ockelbo C20 yes

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mera åt flyglans hållet för den är mer i luften än i vattnet då vi kör fullt spett. Men håller gör det och den går som på räls!

 

Flygplan på räls, det låter opraktiskt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig ville ha en större motor på sin rib än vad den var avsedd för. Han förstärkte akterspegeln, dels något tjockare och dels ben/knän ner mot durken, det fungerar hållbarhetsmässigt mycket bra. 

Ofta så försvinner möjligheten att få ersättning från stt bolag om man övermotoriserar. Dock kan det om man gör rätt bli riktigt riktigt kul! Sen kan man ju ibland ifrågasätta den godkända motorstorleken, som ibland känns lite väl klent tilltagen. Troligtvis är det som med allt - gjort för att det skall finnas marginaler. 

Skulle tro att du har större glädje - mer fart med en tvåtaktare på en så liten båt mot en fyrtaktare, det är bara vad jag tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagen godkänner normalt inte att man har större motorer än vad båten är typgodkänd för.

Gör du så ändå blir din båt oförsäkrad och de skador du eventuellt orsakar täcker inte försäkringen.

Sådant vill åtminstone inte jag möta på sjön.

 

Kolla i båten så hittar du säkert en skylt med typgodkännande och vilken maximal motorstyrka du får ha

 

Positivt att du tänkter ersätta din gamla 2-taktare med en modern motor som inte släpper ut massa skit i vattnet. smileyyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag vill ha är en motor som är billigare i drift och mer driftsäker än den motor jag har just nu. sen om båten gör nån knop mer eller mindre det är inte så noga för mig då jag vill kunna använda båten och fiska med också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen skylt för typgodkännande då jag kollat över allt i hela båten + att min båt är omgjord ifrån en innombordare till en utombordare av någon tidigare ägare eller något. 

Så hur skall jag kunna få fram den informationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som hjälper mig att försöka få svar på mitt delemma.

men fortfarande så har jag inte riktigt fått svar på den frågan jag ställde.

Jag undrar om jag kan montera antingen en 135hk eller en 150hk motor på min båt som idag har 115hk då jag har kollat och alla 3 motorerna (Honda 115hk, 135hk och 150hk) väger lika mycket. eller handlar det om när man gasar fullt? skulle båten teoretiskt klara t.ex. 150hk motorn då alla 3 väger 217kg?!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lurigt för då gäller inte typningen alls.

Jag skulle kollat med försäkringsbolaget hur de ser på saken. Kanske finns liknande som din båt som byggts för utombordare och kanske försäkringsbolaget går med på att ta motsvarande data då det är en äldre båt.

Men sådant är lurigt då de kan ändra sig.

Bäst att kolla först då motorn är rätt så dyr del.

Kanske någon här som känner till om den båtmodellen byggts med utombordare.

 

edit:

såg att du uppget det tidigare

Sjögren Starfighter 19DC

Vad är det för fabrikat och storlek? Har du tillverkningsår så underlättar sådant.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fabrikatet är: Sjögren modellen Starfighter jag tror den är ifrån 1984 enligt förra ägaren! båten är 5,75m lång och 2,25m bred något mer?

På bilden kan man lätt se att båten har blivigt omgjord då det inte är proffissionelt gjort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat lite

Hos Atlantica har man med SJögren Starfighter 2000 som är på 5,7 meter och den har angiven max motorstyrka på 115 hk (inombordare)

Sedan hittat andra som uppget att inombordare varit på dels 135 hk och en på 145 hk

 

Alla med inombordare. Volvo Penta 

 

Här är en på MG med 145

http://www.maringuiden.se/u/Danjel/;action=minbat&id=7052

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

För det andra så brukar det vara innombordare på denna modell och den jag har är ombyggd till en utombordare och inte speciellt proffisionellt gjort heller. men akterspegeln är väldigt rejäl.!

 

Att akterspegeln är väldigt rejäl behöver inte betyda att den är hållbar. Det handlar om hur den är uppbygd samt material infästningar etc!

Jag har sett så kallade rejäla svetsar av icke kunnigt folk. Det ligger en stor jävla kaka utanpå och så slår dom sig på bröstet och kallar sig svetsare. Sedan bekriper dom inget när dom så kallade rejält svetsade bitarna inte håller.

Kan du inte bedömma själv hur denna akterspegel är så vänd dig till en kunnig lekman som ser över den.

Är nu akterspegeln rejält byggd av en kunnig person med stor erfarenhet av att bygga om från inombordare till aktersnurra!

Då är 150 hk inga problem över huvud taget.

Vet inte personen vad han gjort utan bara hafsat ihop något. Då hänger du inte dit någon motor över huvud taget. Utan nöjer dig med två paddlar!smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem skall jag gå till som kan bedömma om den klarar det eller inte då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa, var bor du, finns det några båtbyggare, varv eller marinproffs runt om där du bor.

Lägg upp lite bilder här så kommer du få mer goda råd än vad du behöver.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tankar:

Eftersom din båt eg ''inte finns'' (utombordsmotoriserad alltså) och dessutom -vad jag kan få fram- inte (?) har något typgodkännande ens i originalutförande av Sjöfartsverket kan jag tycka att:

Ring ditt försäkringsbolag och säg som det är, båten är ombyggd och hade i originalversion 115hk inombordare men att det nu sitter en utombordare på akterspegeln och du vill veta hur stor motor du kan försäkra den med. Ta det sedan därifrån och gör en bedömning om det håller för storleken de uppger. Ingen kan sitta här och tala om hur mycket en hembyggd båt klara av att hålla. Viktmässigt ser jag inga problem och inte båttypsmässigt heller, med upp t 130-150 hk eftersom båten redan fr början hade en tung B18/B20. Men vad en hembyggd modifiering gjort med båten kan ingen amatör avgöra gm att läsa att ''akterspegeln är rejäl och i stål''. Dessutom är väl knappast hela akterspegeln i stål och måste ju sitta fast i resten av båten också

 

Edit: Lade till ett par ord ang typgodkännande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Detta var lite mer klartext för mig, tack alla andra också. 

Man är ju inte mer än mänsklig och kan inte förstå allt :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då du är så klar å redi så.. Återkom gärna hur det går med försäkringsbolagen. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lite bilder på båten och akterspegeln för de som är intresserade av en unik modell av sjögren starfighter 19dc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...