JohanSailor 0 Postad 10 April , 2013 Hej, Jag har teak i sittbrunnen på min segelbåt och nu efter 10 år är teaken lite småsliten. Ingen katastrof men den kan bli bättre. En del repor och nåten sticker upp över teaken och bildar små vallar som hindrar vattnet från att rinna av. Teaken är obehandlad (endast boracol 2 ggr/år). Vilken typ av slipmaskin rekommenderar ni? Bandslip eller excenterslip? Vilket papper? Börja med 80? Tacksam för tips. // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 11 April , 2013 God morgon! Rakt på sak, träarbeten är inte riktig din grej, eller? (skrivet med anledning av att du frågade ifall du kunde använda exenterslip). Hoppas du inte tar illa upp nu när jag skriver låt någon kunnig i träarbeten titta innan du börjar. Så slipper du få sommaren förstörd pga att det blev ... Och varför då frågar du dig möjligen? Nedan kommer ett par skäl. - Jo, därför att det inte baraär att slipa ner teaken. Du måste veta hur mycket du kan slipa innan du gått igenom bla pluggen. - Varför har nåten släppt. Må väl/Nitro Ps. du skall alltid slipa med trät därför är i värld exenterslipmaskiner bannlysta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 April , 2013 Jag håller med Nitro i allt väsentligt av det han skriver. Men - visst man bör slip med trät. Skulle möjligen våga slip med bandslip själv, men aldrig våga rekomendera det till andra som jag inte har nån aning om vilken erfarehet de har att hantera detta verktyg. Själv har jag i det närmaste 50 år erfarent av att hantera allehanda slipmaskiner - på amatörnivå. En bandslip kan va en mördarmaskin om man inte är oerhörd försiktig. Har visserligen själv en bandslip och har även tidigare slitet ut en, men det var många år sen jag använde bandslipen sist. Jag använder nästan uteslutande exenterslipen för den typen av arbete nu för tiden - oftast kopplad till damsugare. Men va försiktig - slipa så lite som möjligt, och sen blir de ju en del handslipning - med fiberriktningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 11 April , 2013 Svar ja på båda frågorna. De två gånger jag har slipat teaken på två olika båtar så har jag gjort som du tänker. Börja med 80 papper i en bandslip, använd excenterslipen där det är svårare att komma åt. Byt sen till 120 och till sist ännu finare papper om du vill. Efter att ha använt fint papper i excenterslipen så finns inga sliprosor kvar, jag lovar. Teak är ganska hårt och det nöts inte ner så lätt. Folk är alldeles för fega och försiktiga tycker jag. Det är inte Rocket sience att slipa teaken i en sittbrunn. En slipning vart tionde år skulle jag rekommendera till vem som helst. På nuvarande båt har jag 12 mm teak i sittbrunnen som är både skruvad och limmad med Sika. Efter slipningen är det väl ca:11,5 mm kvar. Jag har sett att vissa tillverkare bara använder 6 mm teak som bara kan limmas, så jag har många mm kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 April , 2013 Frågan är Stan. Hur många mm har du kvar av centringarna? Nej - en viss försiktighet är nog befogad, men har man tur så behöver man inget vett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 11 April , 2013 Hej, Tack för kommentarer. Nitro: din analys är korrekt. Jag är ingen expert på träarbeten och hade jag varit det hade denna tråden inte existerat. Jag har heller inga ambitioner om att bli expert. Min frågeställning är om huruvida jag ska ge mig på teaken på egen hand som okunnig lekman eller om jag ska betala 25,000 för att få det gjort på ett varv. Men den mycket begränsade erfarenhet jag har av slipmaskiner är min analys att en bandslip kommer att klara jobbet bäst, dvs det kommer att vara den maskin som slipar bäst. Samtidigt betyder det att om man blir otålig eller ofokuserad på uppgiften och råkar luta maskinen så får man ett väldigt fult halvmåneformat märke i teaken som inte går att rädda. Samtidigt ser jag att en excenterslip antagligen inte kommer att fungera lika bra på nåten som är ganska seg. Den kommer att vara mer benägen att riva upp nåten snarare än att slipa ned den. Korrekt? Jag har å andra sidan aldrig jobbat med en professionell excenterslip utan bara billiga grejer. Om jag nu bestämmer mig för att ge mig på det sjäv så kan jag lägga fritid, 5000 kr på en bra maskin och slippapper och ändå ha sparat 20,000 kr. Jag utgår ifrån att det är stor skillnad på en professionell maskin och en för 600 kr på claes ohlson? Om jag väljer att inte köra med bandslip (av rädsla för att göra märken) kan jag då skära bort uppstickande nåt med tex rakblad och sen bara slipa med excenterslip (80+120+180)? Teaken var nog 10 el 12 mm när den var ny och jag kan inte se att den slipats tidigare. // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 11 April , 2013 För mig är en bandslip ett verktyg för avverkning. Dvs, ska du ta bort många millimeter är det bra, men vill du ha precision på arbetet är det ett förkastligt verktyg. Jag har slipat nåtad teak flera gånger med excenterslip, och det funkar utmärkt. Lossnar nåtmassan av det är det ändå dags att nåta om. Jag köpte för några år sedan en DeWalt excenterslip efter att ha kört med billighetsmaskiner länge, den kostar ungefär 1/3 av det du beskriver och är en helt underbar maskin. Jag rekommenderar den varmt. För att summera - jag skulle aldrig slipa teaken i sittbrunnen med en bandslip. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kattstruparn 0 Postad 11 April , 2013 Jag kan inte låta bli att lägga mig i tråden. Som utbildad finsnickare, anser jag att du som inte är så proffsig när det gäller trä och de olika maskinerna, absolut ska använda en excenter. Känner du dig osäker, så använd ett finare papper än du tänkt dig. Testa. Om du börjar med ett för fint papper är det ingen kattastrof. Låt bli bandslipen! Den avverkar för mycket och den ger dig kanter. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 11 April , 2013 jag är på intet sätt expert på teak. Slipmaskiner har jag använt en hel del, både på trä och metall (och lack). En fundering som slog mig var dock om det behövs. Än en gång, jag är inte teak-expert, men när jag skulle få liv i teakdäcket på svärmors motorbåt (som stått utomhus i ett antal år helt utan underhåll och täckning så använde jag ljummet vatten, något rengöringsmedel för teak och en skurborste (den gamla hederliga som är lite S-formad. Resultatet blev riktigt bra och borsten lossade faktiskt lite träfibrer (blev nästan som en smet). Den som lagt däcket hade varit frikostig med nåtmassa på ett antal ställen och där skar jag med just rakblad. Efter lite olja så blev däcket riktigt snyggt. Kanske är helt annat läge efter tio år men med tanke på vad en slipmaskin kan ställa till med (jag är mest orolig att du skall gå i mot kanter och väggar med fula märken som följd - behöver inte ens vara den slipande delen som går i, vibrationerna i maskinen ka göra att handtaget går märken osv) så kanske tvätt/rengöring är värt att prova. Kanske två omgångar? Kanske en satineringsmaskin med lågt varvtal och lagom grov rulle? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 11 April , 2013 När du skurar så träet släpper är det vårträet som släpper eftersom det är mjukare. Du får då en ådrig teak. Det brukar man inte vilja ha, så den behandlingen skulle jag inte rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 11 April , 2013 Tack för många bra kommentarer och tips! Att jag ska gå emot kanter ser jag inte som så stor risk för det är i stort sett öppna ytor. Till och med på durken i sittbrunnen ska det gå bra eftersom jag har någon eller ett par cm mellanrum från ytterkant till toften. Skulle jag bli osäker så skyddar jag på lämpligt vis. Jag har tvättat mycket med vatten och ibland med lite grönsåpa och då blir det rent och fint men det tar inte bort repor. Jag har en del djupare repor, antagligen orsakade av sten under skor. Det löser inte heller problemet med att nåten sticker upp över teaken och hindrar vattnet från att rinna av. Det måste slipas. Jag beställer en bra excenterslip och börjar försiktigt så blir det nog bra! Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 April , 2013 Det är bra att du skippat tanken på bandslip. Det jag fundert på är hur kan en avslipning av några luckor kosta 25 000 kr hos en båtbyggare. Det hörs ju som om det gällde helt nya luckor. Går det inte att ta loss luckorna och göra jobbet hemma på hyvelbänken? Bättre arbetsställning och mindre risk att skada nåt annat. Sen gäller det ju att inte slip mer än absolut nödvändigt. Har du inga bilder på hur det ser ut idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 12 April , 2013 Hej, Inga luckor, teak i sittbrunnen och på överbyggnaden (under bommen och strax för om mastenk). Varvet räknade 30 timnar a 680-700 kr timmen plus material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 April , 2013 Har du inga bider? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 12 April , 2013 Låter som om de räknat med omnåtning också? Håller med, en bild vore bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 15 April , 2013 Jag gjorde motsvarande manöver för ett par år sedan på min båt. Jag använde en excenterslip, gick alldeles utmärkt. Dock skulle jag råda dig att börja med ett grovt papper, runt 60 eller kanske ännu grövre beroende på hur mycket nåten sticker upp. Detta för att slipa ner uppstickande nåt ordentligt först. Jag började som du tänkte med relativt fint papper (120 tror jag det var) för att vara försiktig men det bet inte på nåten utan man slipade mest på teaken mellan nåten. Avverka uppstickande nåt först med grovt papper, gå på med finare papper sen för att slipa teaken. Jag bytte till finare papper succesivt och avslutade med 180 papper och la sen ett antal lager fernissa på teaken. Blev toppenbra, snyggt och lättskött och skyddar teaken från fortsatt slitage! En lätt avslipning och ett nytt lager fernissa vartannat år håller det i nyskick. Tänker du ha teaken obehandlad eller oljad kan du avsluta med 120 papper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 15 April , 2013 Jag själv är van bandslipen och gillar den skarpt, men håller även med alla ovanstående att den är svår att använda och kan snabbt skapa stor skada om man bara håller det minsta snett. Jag anser att man bör börja slipa kors-vis (45 gr) fiberiktningen några drag och därefter i fiberriktningen, annars får man inte plant. kornstorlek 60-100 lämpligt. Dock inte slipa för mycket, träbitarna är visserligen typ 7-8mm tjocka men skruvpluggarna går i vissa fall bara ner några mm från ytan (nåtspåret ligger på halva djupet). Att eftersträva en superyta är väl bara aktuellt om man tänker lacka med flera lager och medför troligen för mycket avverkning. Själv har jag inte bestämt mig vad jag vill göra med detta trä så jag tror jag lämnar det utan behandling, därför slipar jag så lite som möjligt För övrigt ser ni resultatet efter slipning och om-nåtning, jag tycker det blev bra med tanke på hur risigt och buckligt det såg ut från början. Vad är bäst att göra med den slipade ytan? Lacka eller olja (med vad) eller bara låta vara och sedan bara tvätta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 16 April , 2013 Slutbehandling av slipad yta beror ju på vad man är ute efter och hur mycket tid man är beredd att lägga på underhåll. Själv valde jag som sagt att fernissa tofter i sittbrunn, garnerinsglist ovanpå sittbrunnssarg och överliggare på relingslist. Det är snyggt och sparar teaken från slitage och man behåller teakens vackra bruna färg. Nackdelen är väl att det kräver att man underhåller det med en lätt avslipning och nytt lager fernissa helst varje men åtminstone vartannat år. Man får också vara uppmärksam på de ställen där fernissa skavts av av nån anledning (gäller främst relingslisten) och bättra de fläckar som kan uppstå. Använd Epifanes Teakfernissa, går snabbt att bygga skikt med och kräver inte mellanslipning mellan de första lagren när man bygger yta och fäster bättre till teaken än vanlig fernissa. Jag la 8 lager första säsongen och det får man väl se som minimum. Andra alternativ till fernissa är väl i första hand olja. Går bort för min del då det blir svart och tråkigt efter nån säsong eller två och binder smuts. Ett annat alternativ är behandling typ Golden Teak Sealer, provade det på däcket efter att ha renslipat och det var snyggt ungefär 2/3 delar av säsongen, sen grånade det med en gulgrön ton som inte var så skoj. Tänkte pröva Epifanes Teak-O-Bello i år för att se hur det funkar, vill gärna behålla den bruna teakfärgen på däcket. Tredje alternativet som antagligen är det bästa om man vill ha lättskötta teakytor och gillar grå teak är väl att inte göra nånting annat än att tvätta med såpa (gul-) ett par gånger per säsong. Lättskött, luktar gott och billigt. Det är väl det klassiska sättet att underhålla teak på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 16 April , 2013 Tack för info ..richardk Lockande att lägga fernissa inne i sittbrunnen, borde vara lättare att hålla rent, att torka torrt och se skulle se rätt snyggt ut, (Blir det halt?) Funderar på att fernissa i sittbrunnen och kanske lämna grått på sittbrunns-sarjen, vill inte riskera att det blir halt där, synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 17 April , 2013 Fernissa på tofter blir snyggt! Tyckte min båt fick ett klart lyft av det. Har tyvärr inga bilder före/efter men skillnaden är stor. Kan upplevas som halt då det är blött, framförallt om man är barfota. Med rätt skor (rågummisula) tycker inte jag det är något problem. Men man får vara medveten om att man tar på sig ett framtida underhåll, minst vartannat år så får man matta ner fernissan och lägga på nytt lager för att det skall hålla. Och viktigt att få på tillräckligt många lager första året (minst 8). Det blir lite merjobb jfrt med att lämna obehandlat. Själv kommer jag från träbåtsvärlden och är tacksam över de trädetaljer som nu finns när man bytt till plastbåt och tycker att just fernissandet är en rätt trevlig sysselsättning så jag tar gärna det merjobbet. Hoppar man över årliga underhållet kan det börja se ledset ut ganska fort. Kontinuerligt underhållet håller det sig fräscht länge och slitaget på teaken blir mindre jfrt med oljat eller obehandlat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 April , 2013 Det är fint med fernissa och det årliga underhållet är trevligt, dessutom doftar det båt. Men det är inte bara lite underhåll, ibland måste man slipa ner helt, det blir skador som måste fixas ganska direkt osv. Dessutom blir det halt, det är inte alltid man har rätt skor och seglar man så måste man ibland springa på hala bänkar. Jag bedömde det som den största säkerhetsrisken ombord eftersom jag seglar mycket själv. Så jag slipade ner teaken. Nu mera såptvättar jag ibland, går över med sickeln och oljar på hösten för att ersätta det fett som teaken förlorar med tiden. Tycker det fungerar alldeles utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2013 richardk Varför skall man använda just gulåpa ? Går det inte lika bra med grönsåpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 17 April , 2013 toaen: Har fått lära mig att det är gulsåpa (eller brunsåpa) som man ska använda. Nån har sagt att grönsåpa kan ge en grön ton till teaken efter ett tag, ingen aning om det stämmer eller inte men har aldrig velat chansa. Därför gulsåpa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 17 April , 2013 Bhemac: Visst, lite mer underhåll blir det. Avnött fernissa ska fixas till åtminstone en gång om året. Men det är inget jättejobb vi pratar om. Ägnar man en eftermiddag per år till att bättra fläckar + att matta ner fernissa inför att lägga på nytt lager fernissa så håller fernissan läänge! 10-20 års livslängd innan man behöver ta bort fernissa och börja om från början bör inte vara nåt problem alls. Men som sagt, förutsätter att man kontinuerligt underhåller och håller efter. Och plana, horisontella ytor i sittbrunn brukar vara lätta att komma åt <=> går snabbt att slipa av och fernissa. Ensamseglar mycket jag också, ser inget problem med hala tofter men har också ganska djup sittbrunn så kanske känns tryggare då. (Kan nämna att förra båten som var helt i mahogny fortfarande efter förmodligen mer än 50 år inte hade renskrapats på friborden (definitivt inte renskrapad de senaste 30 åren). Sköts underhållet rätt och rätt gjort från början håller fernissa länge!). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 April , 2013 Enda skillnaden idag på gul och grön såpa är att den gröna är färgad. Den gamla, riktiga gulsåpan var gjord på slakteriavfall och påstås vara bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2013 Idag är det ingen skillnad på gulsåpa och grönsåpa, mer än att grönsåpa är färgad gulsåpa som görs på tallolja. Så det där med en gröbaktig ton från färgen kanske stämmer. Tidigare var färgen på såpa beroende på vad såpan tillverkades av. Oljor från animaliskt fett (svål - biprodukt från slakterier) gav gul såpa, så även oljor från barrträd (tallolja - biprodukt vid pappersframställning), medan olja från hampa (hampfrön - biprodukt från reptillverkning)gav grön såpa. Vilken typ av såpa olika människor vill ha är i mycket lokat betingat. Själv hade jag inte hört talas om gulsåpa förrän på senare år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 17 April , 2013 Fast brunsåpa ska tydligen vara den bästa såpan för teak, ger tydligen en lite fetare yta och skyddar bättre. Inte prövat denna på båten själv dock. En annan variant på såpa är linsåpa, funkar också bra för att lösa gamla färgrester. Har använt den en del på gamla golv på landet behandlade med linolja. Löser gammal linolja eller linoljefärg galant! Kan vara ett tips för den som vill ta bort gammal linoljefärg från trä eller beslag på ett skonsamt sätt . Också kanon för att tvätta ur penslar som använts efter fernissning (eller som använts för andra, linoljebaserade lacker). Funkar också för att få liv i penslar med intorkad (linoljebaserad) färg i . Nu tror jag tråden spårade ur litet.. sorry.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 April , 2013 Lite mer såp-opera. Brunsåpa kallas även dansk såpa, brukar innehålla mindre vatten = fastare. Populär bland de som sysslar med byggnadsminnen. Används på färjorna när bilar ska sliksas i sidled. Jag använder den om jag har, lägger på och sen får det ligga ett tag. Bra att jobba med. Om det verkligen är någon skillnad vet jag inte men tron är viktig den också! Någon gång fick jag en burk finsk såpa, den var väldigt bra för rengöring av plastdäck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser