Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Castwebb

Måla insidan av båten med innomhusfärg?

Rekommendera Poster

Tja!

Kan man måla båten med vanlig innomhus väggfärg? om man gör det vad händer? flagnar den eller vad händer?

Nordsjö - Bindoplast är färgen jag tänkte på.

jag tänkt att lägga isoleringsmatta i hela båten nästa år. kan man ha den färgen eller inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte måla insidan på min båt med väggfärg. Orsak, det är för svårt att hålla rent. Det finns bättre färger för det.

Angående isolermatta du nämner, om det är skrovets sidor du vill måla skulle jag undvika det. Det blir väldigt fuktigt i ruffen utan mattan. Är det sandwichlaminat såsom i däcket (vanligtvis) så brukar det funka att måla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det tror jag inte.

Inomhusfärg är hinbindande och känslig om den blir blöt på riktigt, det är en inomhusfärg som inte har bättre egenskaper äv vad som krävs för ett torrt rum inomhus. Sådan färg går att torka av med lätt fuktad trasa men miljön i en båt är mycket fuktigare än så.

Mer sannolik i så fall att en våtrumsfärg skulle hålla bättre, men även den är inte anpassad för detta ändamål, svårare att rengöra, sitter inte lika bra fast som tex en epoxi eller polyurtanfärg som jag då mycket hellre skulle välja. Dessa färger har även en mycket bättre hållfasthet och hård yta. Välj en färg som har egenskaper för din applikation, att prova något annat brukar ofta sluta med att du får bekymmer och måste ta bort och göra om med de rätta produkterna. Det blir då både dyrare och mer jobb än rätt från början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har målat en hel del med våtrumsfärg i min båt. På några ställen har jag fuskat och inte grundat och där flagnar det men där jag grundat med pre coat har det hållt bra. Det är mella 6 och 10 år som det hållit. Men det skall nog vara våtrumsfärg som går att torka av. Har för mig att nordsjö har en färg som heter robusta eller likn. som funkar. Bilar lackeras numera med vattenbaserat. Om det går att måla på isoleringsmatta vet jag inte. Prova på en lös bit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte måla med den färgen och kanske i juni någon gång tänkte jag slänga in en matta! Jag skall altså inte måla på mattan. Jag vill bara veta om man kan ha färgen på båten och vad händer? Jag har slipat hela insidan på båten så det dinns bra med fäste för färgen att fästa. Kommer den att flagna eller kommer den att sitta? Vad händer? Någon som vet?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skall du måla med en färg om du slipat rent skrovsidorna och sen limma en matta utanpå det. Eller tänker du slipa bort färgen innan du limmar mattan.

Då är det väl bättre att du limmar dit mattan direkt så du får så bra fäste för limmet direkt.

Om du inte hinner klart hela jobbet med mattan så får du väl göra det i omgångar.

Hade en arbetskompis som alltid sa: Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får ta det man har när inte man har ekonomi för det samt att man vill kunna få i den iår också och att den ser okej ut. vem vill köra omkring i en båt som ser förjävlig ut?

Jag har mycket kvar att göra på båten i dagsläget ändå och om det händer något med färgen så gör det inte så mycket för det ser ju bättre ut än tidigare i allafall. 

men fortfarande så undrar jag om det kommer att hända något med färgen om man målar den med denna färg? 

Härligt citat!!! vissa människor har ju det bättre ställt än andra och vissa har inte ens jobb, själv måste jag prioretera andra saker så som hyra och mat. jag har inget emot att slipa bort färgen när mattan skall dit men frågan är vad kommer att hända med färgen? kommer allt flagna, kommer den mögla, lossnar färgen om man skulle skvätta lite vatten på den? om jag skulle tvätta båten med högtryckstvätt, lossnar den då?!!

Jag vet att det egentligen är onödigt arbete, men jag har inte mycket till val och vill gärna komma ut med mr Starfighter iår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du limmar något på färg finns det alltid risk att färgen släpper från underlaget, eller att den löser sig av limmet. Jag hade väntat och låtit båten sett förjävlig ut. Hade inte vågat riskera något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma åsikt som Peter. Båten sjunker ju inte för att den inte är tipp-topp i förpiken.

Å andra sidan så tvättar du väl inte båten invändigt med högtryckstvätt!?

Skickar dig ett mail

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag hade inte heller målat insida med modern vattenbaserad plastfärg. Dessa är ju mer eller mindre diffusionstäta, och jag undrar om det inte lätt kan börja mögla.

Om du tycker insidan är väldigt ful, och lösningen ändå är temporär, varför inte klippa till lite tyg (gamla lakan eller vad som helst) och fästa med mattejp för att dölja skrovsidorna?

Jag hade dock prioriterat att komma ut på sjön och använt pengarna till bränsle tills dess du kan lägga isoleringsmattan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo jag har tvättat båten invändigt med högtryckstvätt. men när jag gjorde det fanns det värken el eller något annat i båten allt trä mm var utplockat.!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skvätte det inte nåt förfärligt?

Det är ju inget som man normlt vill göra i en inredd båt. Det blir så mycket efterarbete med all rengöring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev innan så var ju båten inte inredd utan helt tom, jag tvättade med högtryck för att spola bort all skit och få rent i kölsvinet mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag har använt Beckers lackfärg för lister mm direkt på glasfiberinsidan i två båtar jag har renoverat. Valde antikvit för att det inte skulle bli allt för vitt. Höll i många år, även den delen som var utsatt för väder och vind. Detta var en 15 år sen så jag vet inte ens om färgtypen finns kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag inte riktigt fått det svar jag var ute efter så ställer jag frågan igen och formulerar det lite annorlunda: jag undrar om man kan måla med nordsjö bindoplast 20 på båtens insida och detta skall hålla i 1 säsong. kommer det göra det eller inte? och vad kommer att hända med färgen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Du är förmodligen den förste som eventuellt provar så det enda svar Du får är nog Din egen erfarenhet om ett år, om Du gör ett försök....... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har fått massor med svar, men inte det du hoppats på?

Som sagt, jag hade aldrig gjort det... orsaker står ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...