Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Raine69

Fråga om packningar vid impeller byte

Rekommendera Poster

Jag bytte impellern. & fick en lapp med där man skulle montera 2 packningar på toppen av axeln. En i hård nylon & en i gummi, ska dom sitta som på bilden.

På lappen man fick såg det ut som kuggarna va typ 3cm synliga, men i mitt fall bara 6mm.

Jag tycker att det blir för lite kvar av axel för motorn att driva??

/Raine

post-10024415-1394237461,2917_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon!

NEJ, nu får du ge dig. Det var en utombordare som du nu jobbar med. Då lär axeln som du satt packningarna på vara drivaxeln. Längst upp på drivaxeln sitter det splins vilka går upp i motorn. Längden som dessa slins går in är konstant därför att du lär skruva ihopp rigger på samma sätt som du tagit isär den, eller?

Konklusion.

När du skruvar ihop riggen så flyttar sig dina packninggar. Så att du får ihop riggen

OBS! Jag vet inte ifall det skall sitta något upp emot motorn och framför allt känner jag inte till att ifall det skall sitta något mot vevaxeln att det i så fall skall sitta två packningar med samma funktion. Jag kan tänka mig att det kan sitta en ex oring för att vattnet inte skall dra sig uppåt men som sagt jag vet inte utan att sett ritning. må väl/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar Nitro.

Men det är inte lätt när man får med en sån här bild, när man köper komplett packningssats med Impellern. Jag ringde till Marinshopen där jag handlade, & dom sa att packningarna är till frlera olika modeller, dock inte till min.

/Raine

post-10024415-1394237461,6007_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...