Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
utsegla

Vårsegling

Rekommendera Poster

Hemma efter en långdag i båten. Seglade utomskärs mot Marstrand men fick starta motorn när vinden försvann vid Knippla. Motor i lugn takt. Stoppade och fotade på sälarna vid Lekskär.

Middag vid målet Marstrandsholmarna. Chili con carne och Ingelas hembakade tekakor med vitlöksmör. Vilade efter maten över den fortfarade varma motorn. Overallen på. Jag nästan somnade. Men jag hade hemseglingen att tänka på. Så det blev motorsegling också på hemresan. Jag hade räknat med sjöbris från väst. Men det drog nätt och jag fick väl en halv knop mer med hjälp av seglen.

Härligt att vara ensam ombord en hel dag. Det är nog så dom som mediterar känner.

Nu känner jag båtens rörelser i kroppen. Jag blir nog aldrig fri från denna form av yrsel. Mitt balanssinne är väl för bra?

post-10024031-1394237461,1568_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken skön dag du verkar ha haft. Man kanske skulle börja med någon sådan dag som du beskrivit någon gång ibland - för att bara njuta utav stillheten. Dock hade jag nog trivts bättre i några grader varmare än det var idag - trots att termometern visade 10 grader i solen och det bara var några sekundmeter i vind. Men hade man inte varit hemma idag så hade man missat att fota röken från gräsbranden på södra Donsö (gbg's södra skärgård).

post-10023665-1394237461,2205_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevlig beskrivning av en pen da på sjön.

Själv får jag ett par arbetsrelaterade båtturer genom Smögenhamnen i morgon, med en Smögen 45:a (misstänker jag) med aktersnurra. Inte lika njutbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Turen igår blev inte i en Smögen 45;a som jag gissade utan en aning större styrpulpetare.

Gänget jag jobbade ihop med satt ute på Holländarberget och käkade frukost   i solenskenet och i lä. Fint väder, men en aning kallt i vinden.

Just nu - Torsdag 11/3 ca 12.50 - snöar det. indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni retas väldigt bra! Men det är klart att ni ska ha det bra på vårarna ni som brukar ha mest dimma och mörker på vinterhalvåretwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle aldrig fall mig in att retas med dig och alla andra som bor på Sveriges framsida. surprise

Jag bara säger som det är. Just nu är det inte så speciellt. Solen har gått i moln och det är kall och tråkigt. Det har i alla fall slutat att snöa. 

Fast den senaste veckan har varit fin. Frost på morgonen, men solsken hela dagarna och det har blivit en behaglig arbetstemeratur ute. Men så har det väl varit i stora delar av Sverige!? Har faktiskt fått gjort en del utejobb på båten på eftermiddagarna. Men så fort solen i havet sig sänker blir det kallt. Vad hette föresten sången jag citerade?

Turen genom Smögenhamnen i går var fin. Inte en badgäst eller badgästebåt så långt ögat nådde. Om tre månader är det helt annorlunda. Det är inte säkert att man ser dom Smögare som finns på bryggan för alla badgäster. Därmed inget ont sagt om badgäster. Det är bara synd att säsongen är så kort.

Nisse har fått säga upp ett par man/kvinnor.

Bilden är från Smyghålet. En passage längst väster i Smögens Hamn där man kan komma ut på utsidan Smögen med mindre båtar.

post-945-1394237462,4066_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad hjärtat är fullt av o.s.v.

Ingen vill retas. Det är ju så att det är ju orättvist med vädret i vårt avlånga land. Men jag föreställer mig att Ni som hålls tillbaka av is och kyla njuter så mycket mer när äntligen havet öppnar sig för Er.

http://www.webbkameror.se/webbkameror/vrango/index.php

Där kollar Du in hur det kan se ut. Kolla Jukkasjervi. ishotell. Nu är det läge för islossning i hela Sverige. Vädret i TV sa att lågtryck från väst är på gång och med det vårvindar.Jag retas lite nu när jag lägger in min bild med Karlstens fästning i bakgrunden. I morgon kommer sommardäcken på. Tur att man är däcks-matros emeritus. Första jabbet på land var på gummiverkstad i Gbg.

Ha det bra!

post-10024031-1394237462,6233_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...