Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
frogg

mercury 3,9 hk vill inte starta

Rekommendera Poster

någon som har något tips

hur mäter man med strömmen på den jag mätte lite o det kommer typ 50-60 v ska det va så ingen gnista

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det kommer 50-60 v i tändkabeln va gör jag  hjäääälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar spänningen i tändkabeln fram till tändstiftet så tror jag inte du kan mäta den med vanligt instrument. Det är en inducerad spänning i tändspolen på flera tusen Volt under ett väldigt kort ögonblick. Om fördelare, brytarspetsar och kablar verkar okej är troligt fel i tändspolen. Min  erfarenhet är att en liten spricka och fukt räcker för att den slutar att fungera. // Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

funderar på kondensatorn om den är paj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser





En lång skruv i tändhatten vars ände fixeras några millimeter ifrån cylindergodset går också bra. Inget annat kopplande behövs, tändstiftet kan sitta kvar i motorn så blir varvtalet vid ryckandet likt riktiga startförsök. Högspänning så håll inte i grejorna vid testet, obehagligt men normalt ofarligt. Gissningsvis kan minst 5 mm lång maxgnista uppnås om allt är okej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med ett stroboskop att du får gnista. Då kan du kolla tändinställningen också.

Jag hade lämnat in den till nån som kan.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll in lite soppa direkt till stiftet sen skruva dit det o dra igång den så märke du om det verkligen e tändningen det e fel på.

Jag har sj en Mercury 4hk från 2006 och två år i rad nu när det vart dags att ta ut den så har den inte startat för mig och då har det vart olja o klägg som kommit i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det kommer ingen gnista vad kan det vara ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar normalt ohm-mäta tändningens enskilda delar vid felsökning, att mäta spännings-pulserna är som sagt svårt. Vet inte vad du har för motormodell exakt, men hittade en verkstadshandbok som kanske stämmer. Det som kan krångla vid utebliven gnista är förutom tändstiftet enligt den uppslagna skissen; 9.tändhatt&kabel, 8 tändspole, 11. CDI-enhet, 18. stoppknapp, 21. triggspole och 6. drivspole. Dyrt att byta på måfå om man inte råkar ha tur med så många tänkbara felkällor, skulle själv försökt ohm-mäta enligt beskrivningarna för att slippa byta fel saker.

*) Skulle bytt stiftet också, har ju tydligen varit redigt bensindränkt enligt en tidigare tråd och kan ha fått sotbryggor. Bensin-upplöst sot tränger eventuellt in vid porslinsisolatorn och kol är elektriskt ledande. (Men inte använt det förrän systemet klarar skruvgnist-testet enligt tidigare, dumt att riskera dränka det nya stiftet när det ändå inte kommer att funka.)

Edit, tillägg: Du provade väl med ett riktigt litet gnistgap mellan skruv/cylinder också, typ 0,2 millimeter? Går inte att starta med en sån fjuttgnista, men det kan underlätta felsökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för ditt tips o vekstads bok ska kolla o testa lite värsta fall får ja lämna in den mvh jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...