Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Gäst MaxSchmeling

Epoxifråga

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Om man drar epoxi på en fanérskiva som inte utsätts för ljus; kommer denna att gulna ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte utsätts för ljus måste den sitta så den inte syns, och i så fall - vad spelar det för roll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Förstår din fråga; det är undersidan av ankarboxens lucka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det undersidan på luckan så vill du förståss ha det lite oömmar. 

Man skulle ju kunna få det ännu mera oömmt genom att laminera fast ett lager glasfiberväv i epoxy. Det är ju inte så mycket mer jobb än att bara måla på epoxy.

Så mycket kan ju inte hända och det spelar väl egentligen ingen roll hur det ser ut. Med en plasatyta borde det bli lättare att hålla rent och är det snyggt trä underså syns det ju igenom ett klager väv.

När det börjr bli anskrämligt om mer än 10 år är det ju bara att slpa över och måla på ett lager epoxy igen. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Så gör vi; tack för din idé!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Om man får blåsor i en epoxiyta; beror detta på fel appliceringsmetod (typ fel typ av roller) eller har jag blandat för hårt och vispat ner luft. Har gjort jobbet två gånger utan bra resultat och nu skall jag göra jobbet en tredje gång... grr!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en arbetskompis som var mycket duktig på att splitsa. (han var för övrigt mycket duktig på allt annat också) Han hade ett uttryck som han ofta sa; Han splitsar dåligt, men han rullar bra

Om man splitsar och splitsen inte blir så snygg så lägg splitsen på golvet, sätt foten på den och rulla den farm och tillbaka. Då blir splitsen jämn och snygg.

Det är precis lika dant när man plastar. Blir det luftblåsor i ett plastobjekt då har man rullat för dåligt med alluminiumrollern. Det är ju det som det viktigaste arbetsredskapet - den räfflade aluminiumrollern - är till för. Till att rulla ur luften med.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-36550/

En varning; Köper du aluminiumrullar på Biltema, så se till att muttren som håller rullen är fastdragen. Nu har jag tappat två muttrar medans jag plastade, trotts att jag var medveten om problemet och drog muttern på den andra rullen efter hand. 

post-945-1394237464,6173_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag har en liknande roller och trots allt rollande så lyckades jag inte bli av med blåsorna. Trots denna insikt återstår frågan: kanske rollade jag ändå inte tillräckligt :-)

Jag testar ånyo, tack för input!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tillräckligt med epoxy i väven.

Jag brukar pensla på epoxyn på plyfan - som ju måste vara ren och avtorkad med acceton. Sen lägger jag på väven och penslar på mer epoxy och sen på med rullen. Där som brukar va svår är när man plastar runt relativt skarpa hörn och uppåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blåsor blir man av med genom att använda en pensel som stråna har kortats ned på. Sedan duttar man med penseln där det uppstår bubblor/blåsor. När man använder roller och rikligt med epoxy brukar väven flytta sig, när man skall ta bort bubblor/blåsor, och man blir inte sällan väldigt arg. Det viktigaste för ett bra resultat är att ytorna är rena och fria från fett. Tvätta alltid med aceton, och snåla inte. Träslag som teak och mahogny är feta och dessa kräver en avfettning med hjälp av aceton. Epoxi skall alltid UV-skyddas. Använd färg, tvåkomponents fernissa eller vanlig fernissa.

Bifogad bild är första steget till en ny lucka till akterstuven. Mahognyribborna limmas fast med epoxy och det tränger in i alla sprickor. Klamrarna håller ihop ribborna när epoxin härdar, och tas sedan bort.

post-10005839-1394237469,671_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Nu blev det riktigt bra och lärdomen är; ge dig aldrig!

tack för inputs!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...