Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
frogg

klarar min motor 2 batterier

Rekommendera Poster

hej har en vovo penta 60hk hur mycket klarar en sån oladda fixar den 2 st 55ah batterier

en sådan

Tillverkningsår / Modell        1975 – 1976 Volvo Penta 600 / Archimedes 60               

Effektklass                           50 -60 hk 5000/5800 rpm.                       

Motor                                  3 cyl. 2-takt  

Cylindervolym                      600 cc

Tändsystem                          Brytarlöst CD-tändsystem av magnettyp. Generator 12V 60W,

Kylsystem                            Vattenkylning med rotorpump

Propeller diam./stigning         3 blad, 13 ¾” x 15”            

Vikt                                     69 kg, 60 E 75,5 kg

Tankvolym                           Separat tank 23 liter med mätare,                                    

Övrigt            Inbyggd startapparat eller elstart. Frigång. Fram. Back. Extra: fjärreglage för växel och gas, eller elektrisk fjärrmanöverering av start, choke och stopp. Akterspegelhöjd standard 380, 510 mm,.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att säga.

Utombordare har ofta s.k lysspolar som sitter innanför svänghjulet och får magnetpulser från magneterna i svänghjulet. Det blir en växelspänning med motorvarvet varierande frekvens. Magneterna kan vara lite avdankade efter ett halvt sekel och det kanske inte från början var så mycket effekt heller så vänta dig inte för mycket.

I min ungdom läste jag på samma sätt att den nyköpta motorn hade 60W 12V och till den satte jag en likriktarbrygga och ett 60Ah batteri. Jag mätte upp en laddning på knappa 2 A när motorn skrek som en gris fast det skulle ha varit 5A. 5Ax12A=60W. Arg som ett bi som man var på den tiden åkte jag till leverantören och skällde över sakernas tillstånd. 

Svaret blev, mja, man kan ansluta lampor på 60W, det är så det är menat.

Jomen, man kan ansluta lampor på 100 W också men nåt ljus blir det inte. Nu fick man ändå lite ström till batteriet om man idogt åkte timme efter timme. 

Nu kan din motor vara lite bättre än min lilla 6hk Johnson så testa med en 12V strålkastarlampa (behövs ingen likriktare) så får du en hum om det finns nån effekt i din motors  eluttag. Lyser en 55/60W lampa vitt så har du ungefär 50W och då har du skaplig laddning. Lyser det blåvitt så har du 60W eller mer. 

Likriktare finns på Elfa eller kanske Kjell & Co, Clas Ohlson och likn. affärer. De är ofta lite konstiga när det gäller anslutningen då växelspänningen ska in i motstående hörn och den likriktade spänningen ut ur de andra två hörnen. Kan vara väldigt sparsamt uppmärkta med ett liggande S för den ena stiftet, där ska då motorns el anslutas och motstående (diagonalt) hörn. Kvarvarande anslutningar blir då plus/minus., lätt att mäta upp med voltmetern om märkningen skulle vara lite otydlig.

Solceller fanns inte på den tiden men vill du ha laddning till batterierna så toppa med en skaplig solpanel. Den ger en del även när det är lite moln och framförallt de för inget väsen. Priserna är väldigt trevliga också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack för svaret ska testa det sitter aluminium klump med kylflänsar bakom motorn som det går kablar ifrån o till vad är det

post-10024341-1394237454,6759_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60W 12V låter som en rätt liten generator, en bilgenerator av den mindre typen brukar vara på ca 50A (50 x 12 = 600W)

Så jag tror utan att veta att din generator är till för att producera tändström och kanske för att driva en lanterna, möjligen för att ladda 1 batteri.

Om du nu vill ha ett batteri till så skulle jag nog montera en solcell på taket till din båt, (inkl ladd-regulator), solceller har blivit billigare och du har då ström till tex en kyl även utan att köra med motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok mistänkte nästan det tack för infon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör min Honda 8 Hkr med 2 batterier á 60 Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

o fan ja får ta o mäta lite o se vad den laddar kanske så får ja se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tolkar din fråga som att du undrar ifall motorns laddfunktion kan skadas av för många installerade ampere-timmar? Och där är svaret nej vad jag begriper, 2x55 Ah eller ännu mer skadar inte motorns laddkrets. Någon med avvikande åsikt?

[Gamla utbordares minimala laddspole har väl i alla fall den goda egenskapen att de knappast orkar generera så stor strömstyrka att dess egna förlusteffekt inte hinner kylas bort vid kontinuelig drift. En såpass gammal motor ger knappast särskilt många ampere men själv skulle jag inte tvekat att koppla in den oavsett batteribankens storlek, varje amperetimme räknas ju i slutändan. Solpaneler ger mer laddningstimmar men störs inte av motorns laddande så varför inte bådadera? (Men en brasklapp; en likriktare krävs alltså för att kunna ladda som forgus31 skrev tidigare, gissningsvis har motorn detta som original men men.)]

Edit tillägg: Oreglerad laddning kan däremot skada batterierna, de kan börja gasa. Ett vanligt tips är då att tända lanternor även mitt på dagen eller skaffa större batteribank för att fördela överskotts-ström. Lagom bäst som vanligt. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också resonera så här

Hur mycket el tänker du förbruka ur batteribanken per dygn och hur många timmar motor kör du.

Om generatorn är på 60W så skall man inte räkna med att den leverera 60W till batterierna för det krävs att laddspänningen kan ligga på lite äver 14 volt för att batterierna skall ta emot laddning. Pga det är det inte säkert att du får ut mer ström ur 2 batterier än om du bara har 1 batteri.

Kommer du däremot att kompletteringsladda på annat sätt så är ju det en annan sak eller om du har ett förbrukarbatteri och ett startbatteri som du skiljer åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frogg: Kylfläns-manicken i din tidigare bild verkar faktiskt vara en likriktare plus laddningsregulator, är i.a.f. helt lik denna på ebay.   :-)

[Regulatorn skyddar alltså mot överladdning/gasning genom att hindra överspänning. När batteriet är toppladdat minskar laddströmmen och laddspolen orkar därför höja spänningen över 14,3V om inte en regulator tar bort överskottsvolten. Är batteriet däremot litet urladdat så slukar det ström och då orkar inte spänningen upp till regulatorns voltgräns vid max laddström. Den kan gissningsvis ofta hamna på storleksordningen 13,5V vid typ 4A (=55W), helt beroende på batteriets Ah-tal, skick och laddstatus samt eventulla övriga belastningar).]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det funkarmed laddningen,den har ju startmotor så den borde ju va förberedd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalledrag: Jo, en 60-hästare med startmotor brukar ju ha hyfsad laddningskapacitet med  utbordarmått mätt. Men dess permanentmagneter i svänghjulet gör att de inte kan jämföras med bilars- eller inbordares elektromagnet-baserade växelströmmare, i.a.f. inte de alltjämnt vanliga svänghjulen med alnico-magneter*. På sjuttiotalet var också halvledarna dyrare och sämre - kraftiga dioder fanns men knappast strömtåliga transistorer. Så litet förvånad blev jag trots allt. ;)

*) Alnico uppfanns väl runt 1930 och namnet är en förkortning av aluminium/nickel/kobolt. Permanentmagneter** blev då både starkare och mer permanenta, d.v.s. de krävde ingen återmagnetisering i första taget. (Men det är vad jag förstår lätt att återmagnetisera alnico-svänghjul givet att man har proffs-utrustning, varje magnet i svänghjulet ges då en fullkomligt galet hög dos av magnetflöde via en påklämd elektromagnet, inget hemmapyssel men heller inget märkligt. Finns nog fortfarande kvar bil/båt-elektriska småfirmor som gärna dammar av sin gamla magnetiserare för en vettig slant??   

**) Först på sistone har bättre magnetmaterial som dyr neodym på allvar börjat kunna konkurrera med elektromagneter. Till saken hör nog också att att elektromagneters styr-strömstyrka är betydligt mindre än själva laddströmmen, och därmed lättare att reglera, strömstyrkan typ en femtedel eller mindre. Men dagens transistorer är rejält tåliga så framtidstrenden pekar väl mot permanentmagneter även i bilar, blir enklare o billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp det är den men  då är den stora frågan fixar den o ladda 2 typ 55ah 1 underhåll o en start

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på hur länge du kör och med vilket varvtal hur mycket det laddar i Ah. Sen urladdningen beror på hur mycket du kör med startmotor och förbrukning. Men om motorn laddar vad den kan så är det ett plus och kanske du slipper kånka hem och ladda batterierna eller i varje fall mera sällan. Håll koll med voltmeter så inte du urladdar batterierna för mycket så de förstörs.

Min 2 taktare har belysningsspole och den laddningen räcker för ekolod GPS och lite elmotorkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok funderar på biltemas solsell som komplement

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...