Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Suckan

Hur mycket olja ska det vara under en inombordare?

Rekommendera Poster

Ursäkta en kanske jättedum fråga från en total inombordarnovis. Jag var och kollade på en potentiellt ny båt, och reagerade då på att det låg en hel del motorolja i kölsvinet. Åtminstone ett par liter från vad jag kan bedöma. Det rör sig om en 150-hästars Volvodiesel med rak axel från ca 2000. Motorn ser i övrigt relativt prydlig ut.

Vad säger den samlade expertisen om detta? OK eller ej OK? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte ok. Det skall vara rent under motorn. Fråga när oljan kom dit. Slarv vid oljebyte? Kolla på motorn om det rinner från något ställe? Motorrn är ju >12 år gammal.  Jag håller rent för att då är det lättare att se om något haver hänt. :-)

post-571-1394237454,4985_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par lite är för mig mycket olja när det gäller småmotorer som detta. Om det nu är så att allt detta kommit från motorn (kanske råkat spilla vid oljepåfyllning?) skulle jag iaf inspektera motorn MYCKET noga innan köp. Kan ju också vara så att motorn läcker lite samt att det var lång tid sedan kölsvinet städades.



Testkör och se om du kan hitta några läckor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte ser något tydligt rinn från övre delen av motorn, skulle jag sätta en slant på packboxen på utgående axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju med stor sannolikhet vara slarv vid oljebyte, men det talar väl om vad det är för nivå på underhållet i övrigt, kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt vatten i huvudsak med lite olja på toppen. Men det säger ju något om antingen motorn eller hur ägaren sett på underhållet, åtminstone renhållning. I mitt kölsvin finns ofta lite vatten från varmvattenberedarens övertrycksventil och de idiotiskt placerade luftintagen i aktern (som inte sätts igen, eftersom båten är en klassiker), men inte olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju rimligt. En annan novisfråga då: innebär en byte av packbox att motorn måste ur, som vid byte av vevaxeltätning på bilar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer, det kostar ca 15-20 papp hos lämplig verkstad.

Försök få dit en mek från verkstan som kan titta på motorn, han kanske kan se var det fuktar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör nog inte vara någon olja eller spill under motorn.

Innan du gör allt för stora ingrepp så skulle du först kunna försöka lokalisera var det läker.

Spraya med fettlösare och torka så torrt du kan på alla åtkomliga ytor på motor, slangar mm. Kör sedan motorn och försök se var det fuktar först. Utöver ovan nämnda läckageställen så finns det även annat enklare som kan läka, (tex oljetryckgivare, ventilkåpor) som är betydligt enklare att åtgärda än ett större ingrepp kan vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det rör sig om såpass mycket som litervis är jag nog inne på Flipperskeppare tidigare: Mycket troligt att där ligger vatten med ett lager olja ovanpå. Det ser ut som det bara vore olja men troligen ligger där en hel del vatten också. Är det verkligen enbart olja är det nog inte bara så att det fuktar... 2 liter är ganska mycket o du borde nog kunna se var det sprutar/rinner -om det nu inte är så att föregående ägare slarvat med rengöring efter oljebyte...? Men som tidigare sagts, torka rent överallt, fyll på olja och kolla nivån och starta  maskin o se om du hittar nåt läckage öht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...