Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
bornie

Båtköp-prutning

Rekommendera Poster

Tjena! 

Jag har en liten typ jerrybåt på G som killen vill ha 13000:- för, 18 hk och ingen trailer!

Han har byggt allt själv från ett skrov och jag var den första som provsatt i den för nån vecka sen. Då upptäckte vi att det var för lite plats i sittbrunnen och vi kom överrens om några modifieringar som han fixade snabbt (han jobbar som snickare) så att nu är den klar. Han har även installerat en stereo med högtalare utöver detta då jag ville ha det och han sa att det inte var några problem att fixa. 

Jag hade tänkt att lägga ett bud på 10000:- men vad tycker ni om detta, i.o.m. att han ansträngt sig så pass mycket? Känns inte riktigt rätt, han har t.o.m erbjudit sig transport av båten... 

Båten har aldrig legat i vattnet efter renovering och han säger att han ska skriva papper på att jag har full garanti på båten om något inte skulle stämma när jag lägger i den. Tänk om han mot förmodan inte håller detta efter köpet, skulle jag få rätt om jag har detta kontrakt med hans underskrift på?

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att du skulle ha prutat innan han ändrade på båten..

I och med att han har byggt om efter dina spec kan jag tycka att du godkänt summan 13000... Att komma och pruta i detta läget är inte juste...

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan väl inte pruta om du har tittat på båten en gång och kommit överens med säljaren om modifieringar, du har i tysthet godtagit priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Instämmer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det var inga modifieringar enligt mina behov... Ingen hade fått plats i den sittbrunnen, om han skulle sålt den till någon annan hade han ändå varit tvugnen att göra precis samma ombyggnader! Han sa även att han inte brydde sig något om att tjäna pengar utan han gjorde detta bara för skojs skull.

Ingen som vet något om min andra fråga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med alla föregående, du har accepterat priset 13 000:- kr.

Garantin får du ta för vad det är, en hederssak mellan säljaren och dig. Jag har svårt att se att du kan tvinga fram någon garanti mot säljarens vilja. Hittills verkar ju säljaren vara en just kille så om du inte krånglar med priset så gäller troligen garantin, knappast annars.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aja, är bara 17 så de klart det svider lite i plånkan! ;/

Det var han som föreslog direkt, när jag sa att det verkade osäkert att den aldrig legat i, ett såkallat kontrakt där jag skulle ha full garanti om något skulle vara fel. Så det har aldrig varit frågan om att jag skulle tvinga mig till en underskrift!

Men hur ser det ut i lagen, gäller ett skriftligt avtal? Mest mina föräldrar som oroar sig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, nu är det väl inte i din plånka det svider. Det är ju i dina föräldrars plånbok i så fall, om än via presenter, barnbidrag eller liknande. Håller i övrigt med övriga svar.

Det du dock kan göra är väl att säga som du skrivit här om 17år, ovan att göra affärer, och att du inser att du borde prutat tidigare. Men att du skulle uppskatta om han ändå kan tänka sig  att pruta lite av stor välvilja. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

13000 kr i båtvärden är mycket lite i sammanhanget. Att äga båt är utgifter från början till slut. Garanti gällande detta köp om jag hade varit säljaren. Skulle gå ut när båten lämnar mina ägor. //Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ett muntligt avtal gäller för många saker i Sverige, det svåra är att bevisa att det muntliga avtalet verkligen har ingåtts.

Ett skriftligt avtal är naturligtvis bättre och det gäller. Det svåra med skriftliga avtal är att de ska vara skrivna på ett sätt så att båda parter är nöjda och så att avtalen fungerar som det är tänkt.

I ditt fall vet jag inte hur avtalet borde vara utformat för att garantin ska gälla som det är tänkt. Vad är det säljaren har garanterat?Att båten iinte läcker, att motorn fungerar,, mm, mm.

Jag vet inte om man måste speca sådant, någon annan som vet?

Det borde finnas några avtal som man kan kopiera och där står det kanske något matnyttigt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad fördomsfull man kan vara... Jag får 400 spänn i månaden och det är verkligen thats it! Jobbar helger och på lov så att något farsan betalar är det inte här inte. Äger också redan en kombibåt som köptes själv, så jo, det är mina pengar! 

Ja, får väl se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Herregud vilka moralpoliser. Generellt anser jag inte att pruta någonsin är fel. Det beror helt på hur du gör det. Lägg fram det på ett ärligt & rakt sätt så det mer blir en dialog. Säg som det är att detta är din fösta båt, du har sparat länge osv & nu undrar du om han kan tänka sig att göra något på priset.

När det gäller garantin så gå på din magkänsla. Personligen köper jag aldrig något begagnat om jag inte får en bra känsla av säljaren, tror du att han kommer stå vid sitt ord? Det i sig är din garanti, inte något som skrivs på papper.

Pruta lite så har du lite pengar till bensin i sommar samt en ny fräsig flytväst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösätt båten och provkör tillsammans med säljaren innan du betalar så har du ju löst det problemet. 

jag antar att avtalet skulle gälla om något mot förmodan inte fungerade som utlovat, någon garanti utöver detta antar jag att han inte har för avsikt att lämna på ekipaget. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig!

Bara det att mina föräldrar aldrig träffat honom och knappt vill det heller då de bara pratar om vansinnesaffär o dyl... Får väl försöka övertyga dem mycket snart då det nog inte är mer än kanske två veckor till köpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bornie, du är inte skyldig att göra någonting. Du har tittat på ett hembygge som du inte gillade. Dina invändningar tog säljaren som motivation för att bygga om toften.

Seså, inte deppa för detta nu. Säljaren sätter press på dig för att du är ung, det är inte juste.

Säg bara vänligt men bestämt att du inte är intresserad. Eller be dina föräldrar göra det.

Dessutom är du inte myndig, dvs du har egentligen inte rätt att ingå avtal av mer materiell karaktär (= stora köp).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men haha oj, nu har du missuppfattat det hela!

Säljaren sätter abolut ingen press på mig, han har sagt att han håller båten för mig tills vidare och att jag verkligen ska tänka igenom detta osv osv. Och jag är mycket intresserad av denna båt, kan även komma riktigt billigt undan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger kör. Vem har inte gjort bra eller mindre bra affärer som ungdom. Det är så man lär sig.

Vill du ha båten så köp. Räkna på det ordentligt så du har råd, verkar säljaren seriös och du litar på honom? Sen försök pruta lite så du får lite marginaler och blir nöjd med din affär. Om allt mot förmodan går åt skogen så är det inte flera hundratusen den kostat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men dåså! Varför startade du då en tråd överhuvudtaget i ämnet om du till och med kan komma billigt undan? *suck*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sluta sucka. Självklart är det en stor affär om man är 17 år och inte har en stadig inkomst på 30 papp i månaden och man vill bolla lite och få stöd. Föräldrarna verkar ju inte tycka om det.

Jag tycker det är helt OK att diskutera priset. När han gjort klart båten och allt ser bra ut, säg helt enkelt at 13.000 är mycket pengar och fråga om du skulle kunna få den för tio så att det blir lite pengar över till bensin, båtplats, tillbehör och allt. Det blir väl knappast värre än att han säger nej och du får ge ett högre bud.

Är man ärlig och rak är det inte några problem att diskutera priset om säljaren är seriös.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du förstår precis! Vill veta lite tankar och tips från andra båtentusiaster som har lite fler år i bagaget! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke om den båttypen är att är den inte lite liten. Visst, den är cool och förmodligen snabb osv.

Men vad händer om du och polarna vill sticka ut till en holme och grilla korv och dricka coca.cola en eftermiddag?

Fundera på alternativ där ni kan vara några fler, men kanske går lika snabbt då tyvärr kanske.

Jag tänker åt styrpulpetare i 4,5 m. klassen med nån 15Hk på istället.

/B

edit: stavfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart är jag medveten om detta! Om du läst tidigare inlägg så skulle du sett att jag redan har en båt, crecent 455c. Denna båt kommer jag såklart ha som lekbåt och kanske dra nån ring efter o dyl. Är sugen på lite fart då min andra inte är mycket att komma med på den fronten och då ser jag denna som det perfekta alternativet för en (tillskillnad från andra båtar) ganska liten peng!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen ytterligare input om ditt prutande eller icke men skulle gissa att det blir livsfarligt att dra ring i en så liten båt. Lite drag från sidan och så vips så drar ringen omkull hela ekipaget. Blir rätt stora krafter om du får upp lite fart med ringen.

Men säkert kul som leksak utan ring!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo låter lite vanskligt, men finns många som skriver om att dra vattenskidor efter en jerry och säger att det funkar fint... 

Hur tror du en såhär liten båt klarar sig i lite vågor? Är öppet hav vid min stuga (vid båstad) så det är inte ofta det är helt stilla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snälla Jocke SeaRay. Om du inte förstår, kan du då inte bara dra igen truten? Materiell används som begrepp inom juridik och ekonomi för att beskriva något som är avsevärt/påtagligt, dvs motsatsen till obetydligt/oväsentligt/liten.

En materiell investering är alltså en avsevärd investering. Sen kan det möjligen vara relativt vad som är materiellt. 13 000 är inte jättemycket pengar för de flesta vuxna. Men för en 17-åring kan det vara varenda månadspeng i 5 år och sommarjobb på pappas kontor som står på spel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk, att jag tänkte samma sak .......!

Materiell juridik ...skulle det vara förenligt med TS frågor och önskan?

Tycker du blandar lite hej villt bland korten ..

Jaja...de blir nog bra med de :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åk och prata med säljaren, säg att det är lite mycket pengar för dig och att du är lite orolig för garantin. Öppna kort alltså. Sätt er ner och försök komma överens. Det brukar inte vara omöjligt. För att en affär ska vara bra måste den kännas ok både för köpare och säljare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...