Alf_Von_Sil 2 Postad 9 April , 2013 Nu är jag inne på min tredje trimgivare för att kunna se vilket läget drevet står i. Mitt drev är ett SX/DPS -97. Det är helt klart profuktionsfel på dessa givare. Och dyra är dem, 1.700 SEK. Kan ju inte fortsätta att byta up dessa varje säsong. Det är inte fel på kabeln, den är inte klämd och är hel och fin. Konstruktionsfelet verkar vara i själva givaren. Nu har jag tröttnat på skiten och tänkte kapa upp givaren med en liten dremel maskin. Och se vad problemet igentligen är? Försöka göra om konstruktionen. Min fråga är. Har någon öppnat en sådan? För att försöka lösa problemet en gång för alla? Min misstanke är den håller inte tätt, och det kommer in vatten, och skiten rostar sönder och samman, och ger konstiga Ohm värden. Finns det någon som gjort något liknande och kan dela med sig av sin erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 9 April , 2013 Jag har öppnat min, men den är av äldre variant. Lika dålig kvalitet. Sönderärgad i kopparkoNtakterna. Bytte ut den mot en pot från Kjell o Co. Funkade sisådär ska byta i år igen men ska se om jag kan hitta nån från elfa av bättre kval. som passar. Jag hittade en beskrivning med ohm-värden jag använde mig av för att få rätt. Helt uteslutet att köpe en från penta i alla fall för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 9 April , 2013 Intressant. Antar att du försökte göra rent den. Fungerade det inte efter en rengörning med elektronikspray? Mätaren skall mäta 10-12 ohm då är det rätt inställd. Men hela vändkretsen skall ha 0-600ohm. Borde gå att få den helt vattentänt. Någon som Volvopenta inte lyckas med av någon anledning? Om den inte läcker in vatten vid själva axeln. Priset är inte rimligt. 300spänn. inte ett öre mer. Går att beställa frårn USA för ca 800 SEK. Sedan blir det tull och moms på det, Men är fortfarande för dyrt. Kanske man skulle bygga en egen som du tänkt. Med delar från Elfa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 April , 2013 Visst är det kul när grejerna fungerar men en trimmätare kan kvitta kan ja tycka. Skulle va för att se när drevet är i botten då Hur mycket som behöver trimmas ut märker man ju på båtens gång och ljud Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle74 0 Postad 10 April , 2013 Håller med, har en trasig givare och tycker man klarar sig utan. Visst vore det trevligt att den fungerade men för mig är det inte värt pengarna att köpa ny. Men blir alltid lika nyfiken när folk försöker hitta billiga hemmafix. Uppdatera gärna med info om någon lyckas lösa det med billiga givare från ex Conrads eller liknande återförsäljare. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenAbsolut 0 Postad 11 April , 2013 Jag lyckades nog knäcka mina trimsändare (trimläge + lägesvakt) med högtryckstvätten även om jag tog det försiktigt. Jag betalar gärna några extra kronor om jag vet att de fungerar men problemet som jag ser är att det är svårt att byta eftersom elkablarna skall ju in till motorrummet där anslutningarna finns. Hur får man in dem där och bibehåller en vattentät genomförning. Jag har ett Bravo III drev. //Kapten Absolut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 April , 2013 Jo visst är det som sagt trevligt om grejerna fungerar men de fyller ingen funktion. Iaf inte om man känner sin båt. Att titta på trimmätaren förstår jag inte riktigt vad det skulle ge när det kommer till båtens bästa gångläge som för övrigt är olika hela tiden beroende på last/vikt vågor och vind Vad gäller tätning så vill jag minnas att det sitter en bussning som tätar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser