Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Kneten

B23-TOPP

Rekommendera Poster

Har en topp som skall in i båten, märkningen är 1000530, är det en vanlig standard eller? Är en mek. insprutare som satt i en 245 glt. Tacksam för info! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu skall vara exakta, så i volvo penta 4cyl rödblockar OHC marinmotorer har funnits dessa toppar: AQ120B: 160 (samma som t.ex B23A) AQ125: 398 (samma som t.ex B23A) AQ140: 160 AQ145: 405 (samma som t.ex B23E) AQ131/SP230: 531 AQ151/SP250: 531 (samma som t.ex B230ET/FB) AQ171: 532 SP251: 1262 (samma som t.ex 740GLT B234F) 631 och 530 topparna har ALDIRG funnits som orginal i VP marinmotorer. Din 530 topp är en sk.vanlig, med små insugskanaler. Denna topp har aldrig använts i marinmotorer, men kan fungera som en ersättare, dock förlorar du någon HK. jämfört med t.ex. 405 eller 531 topparna. 160, 398, 530 och heron head 631 (631 fanns bara på B230K 1987->, där förbränningsrummen är HELT i kolvarna) topparna har alla små insugskanaler, och är sk. vanliga toppar. 405 och 531 är sk. bättre toppar med stora insugskanaler, flödar bättre, ca. 180hk, jämfört med de små topparnas ca. 140hk. De stora 405 och 531 topparna har även 53,7cm^3 förbränningsrum istället för 51,7cm^3 som de små topparna har. En 530 topp går att montera i båten, om du håller mekaniska K-jet sprutan som funnits i samma motor som toppen är allt ok, om du ska ha elektronisk insprutning eller förgasare, måste du plugga igen hålen för K-jet spridarna. Skillnaden mellan de gamla 160, 398 och 405 och de nya 530, 631 och 531 topparna är att de nya har annorlunda ventilkåpa, och plats för tändfördelare, och några små andra detaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har en topp med märkningen 1000160 på motorn i min båt. Om jag har förstått det rätt så har jag en aq140? har varit lite osäker på vilken motor jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker nog med en 530-topp, drar kanske lite mindre soppa. Skall bli spännande och se hur det går, fick ju aldrig B21-toppen med enkelförgasare att funka på B23-blocket så alternativet var dubbla förgasare och det kostade skjortan eftersom det inte finns annat än till VP. Blev lite blåst på motorn, betalade 2400:- för en standard totalslut motor som jag trodde var en vässad GLT. Lämnade toppen på renovering så nu får vi se, skickar blocket på skroten om ingen vill ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...