Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Shas

Brandsläckare till motorrum

Rekommendera Poster

Hej på Er !

Har läst runt lite på detta forumet och givetvis har jag skannat av nätet också. Bakgrunden till detta är att jag av misstag råkade komma när brandsläckaren när jag meckade i båten med den följden att den löste ut. Som tur var det mitt i vinter så jag hade ordentligt med kläder på mig fick hela vätskestrålen i ryggen. Förbaskat tokig placering på just min släckare det var som gjort för att detta skulle hända. Det var en Halonsläckare i båten tillverkad 2006 ???? Går fortfarande och beställa ....

Skit samma jag vill inte ha en Halonsläckare i båten så därför har jag tittat på de få alternativen som finns, de flesta kör med HFC227 vilket tydligen ska vara det som gäller.

Både Sleipner, Erlanssons Brygga, Hjertmans och många fler därtill kör med detta, Små söta flaskor också vilket inte är fallet om man använder sig av koldioxid. Känns dessutom tryggare med mässingskopplet istället för rapplet med ett glasrör med ett löst trådgaller som enda skydd som det var på min gamla.

Har surrat in mig på Hjertmans 2,5kg släckare, ska mäta volymen ordentligt i båten ska även koplettera med en firegate när jag ändå är på gång, skulle det inte räcka får man dra pulversläckarna för det finns massor på en amerikansk båt.

Nu till min fråga vem servar dessa släckare,... Kanske bättre att handla av någon som kan hela kedjan...

Mvh // Shas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vätskestråle? Halon är en gas..? Kan iofs inte temperaturen när den blir till vätska. Och den är förbjuden att använda för privatpersoner i Sverige då den skadar ozonlagret.

Kolla med återförsäljaren vem som servar grejerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja du ... Det är en vätskestråle. Det blir en tung gas då vätskan tar upp energin i värmen och gör om tillståndet från vätska till gas (Det blir kallt, dvs vätskan tar värmeenergin från omgivningen)

Trycket har med saken att göra också men då blir det överkurs ;-)

Inte förbjudet att inneha dock att använda....

Shas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Både bra och dåliga nyheter... Släckaren innehöll inte Halon utan CFC227, vilket är det som det ska vara. Jag har dock ringt runt massor av brandservice företag, De flesta vet inte vad jag pratar om och om de vet detta så är det inget de sysslar med. Har fått kontakt med ett företag i Haninge som tydligen sysslar med detta men de är så dåliga på att svara och jag har som sagt en bit att åka så det är inget man gör på vinst pch förlust.

Är det någon som har ett bra företag att rekommendera helst i sörmland som sysslar med HFC227 (FA200)

Mvh // Stefan  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...