oakie 2 Postad 8 April , 2013 Jag skall låta blästra båten och firman som utför arbetet vill att båten står på bockar och inte på trailern. Min Sea Ray 220 väger säkert ca 2 ton och jag är lite osäker på hur jag skall få över den på bockar. Någon som gjort något liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 April , 2013 Inte utan kranbil och jag skulle inte försöka heller. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 April , 2013 I min värld finns inget alternativ...beställ en kranbil! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 8 April , 2013 Snabbt och enkelt svar! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 8 April , 2013 Veva ner stödhjulet max, sätt pallar och klossar i bakre hörnen. Veva sedan upp stödhjulet max och sätt klossar under kölen så långt fram det går, ev. så kan du behöva ett omtag så du får in klossar under stödhjulet för att öka lyfthöjden. Nu håller pallarna under bakre hörnen balansen på båten och klossarna under kölen håller höjden. En garagedomkraft med bra mellanlägg behövs nu för att hålla båten när främre klossarna flyttas allteftersom trailerns balkar ska förbi dem. Detta klarar man lätt på 3 man, om man vill lägga lite tid istället för att betala full timme till en kranbilsförare som gör jobbet på 15 minuter. Har gjort jobbet både på min egen båt (3,5 ton) och kompisens Seamaster 28, inga problem bara man tar det lugnt. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 8 April , 2013 Har ett flertal gånger gjort som Seahunter beskriver. Funkar bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 8 April , 2013 Håller även jag med talare ovan. Har man inget stödhjul på trailern kan man domkrafta upp även detta, men det tar ju såklart lite längre tid. Tänk efter före och utnyttja eventuella slänter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gullringen67 0 Postad 9 April , 2013 jag instämmer i föregående talares inlägg det fungerar kanon bra med att höja och sänka stödhjulet. om man har ett. det går till och med att utföra på egen hand lite pyssligt dock. se bara till att du har ordentliga bockar och gärna sätta fast en extra regel som förhindrar tippning av bocken. kan vara riktigt bra att ha när du ska lägga tillbaka båten på trailern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 9 April , 2013 Bara så att jag förstår... 1. Jag sänker ner stödhjulet maximalt och placerar två bockar i aktern. 2. Jag hissar sedan upp stödhjulet maximalt och placerar en bock under kölen så långt fram jag kan. 3. Nu står båten på bockarna men trailern står fortfarande under båten. Hur får jag bort trailern? Skall jag placera en garagedomkraft bakom kölbocken och hissa upp kölen. Rulla fram trailern. Flytta på kölbocken. Hissa ner båten. Flytta på domkraften. Hisa upp båten. Rulla fram trailern. Flytta på kölbocken osv osv osv tills dess trailern är fri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 9 April , 2013 Om du har en trailer med rullar så räcker det att göra moment 1 och 2. Sedan drar du ut trailern försiktigt. Det gäller att ha bra tryck på bockarna bak så båten inte vill dra med dom. Dock blir det ett lurigt moment när båtens vikt hamnar bakom axlarna på trailern och då vill trycka ner bakdelen på trailern och lyfta draget. Mao lite vikt på draget är ett måste. Sen när trailern kommit fram tills där skovet sluttar uppåt så sänker du draget max och pallar under fören Kräver dock en stabil trailer som inte fjädrar för mycket Har din trailer inte rullar är stabil nog så är det hela ditt nämnda moment som gäller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gullringen67 0 Postad 19 April , 2013 Jag utförde momentet i går och gjorde som följer. sänkte draget maximalt monterade bockar i aktern på båten såg till att jag hade ett par ordentliga stöttor på bockarna i båtens längdriktning (så dom inte tippar) sedan tog jag en regel och förde in mellan skrov och trailer hissade sedan upp den så pass högt att trailern gick att smyga ut mellan de främre bockarna. en operation som jag utförde på egen hand. om man vill kan man ju sänka de främre bockarna så båten ligger i våg. lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 19 April , 2013 Kom att tänka på en sak. Blästrar skrov gör man på hösten så skrovet får torka över vintern. Antar att du planerar att epoxibehandla båten nu? Vänta med blästringen till hösten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 19 April , 2013 Eller blästra nu, spackla igen eventuella skador och skippa bottenmålningen. Sen lägger du epoxi nästa vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 April , 2013 Blästrar man bort gelcoaten, så öppnar man ju upp så glasfibern lättare suger vatten. Spacklar man så gör man väl det med epoxyspackel och då måste ju det blästras bort till hösten för att skrovet behöver längre tid att torka. Jag hade nog väntat till hösten med att blästra så skrovet fick tork över vintern. Vad är anledningen till att du skall blästra föresten? Låg i en hall där man i stort sett bara förvarade motorbåtar. Varvsägaren var en sen länge pensionerad båtbyggare, storväxt och med kraftig övervikt som hade problem att röra sig pga knä, höfter, rygg mm. Han plockade av stora motorbåtar på många ton, med hjälp av domkraft, pallbockar (egentillverkade) enligt bilden samt pallvirke. Inga bockar som kölen stod på, men väl fyrkantsvirke typ10x10 tum. (naturligtvis mycket billigare när han skaffade dem för väldigt många år sen) Fick han hjälp att släpa fram de tyngsta bitarna var han glad, annars fixade han det hela galant själv. Det gick till ungefär som beskrivits ovan. En mycket lång erfarenhet gjorde det hela lätt och säkert för honom. Han visste vad han gjorde. Att i varje moment tänka säkerhet är viktigt om man inte är erfaren. En båt på ett par ton är tung om man råkar komma under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 20 April , 2013 Orsaken att jag vill blästra är för att få bort alla lager bottenfärg utan att behöva skrapa. Enligt firman som skall blästra skall det inte vara några problem att bara blästra bort färgen utan att gå ner i gelcoaten. Men ni menar att jag ändå bör vänta till i höst? Vad är skillnaden mellan att skrapa och blästra så länge man håller sig från att öppna upp gelcoaten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 20 April , 2013 Det normala är att man efter blästring lägger på epoxi, detta för att förebygga plastpest. Ska du göra det så behöver plasten torka ut över vintern efter blästringen. ska du bara lägga på ny färg eller kära utan färg är det inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 21 April , 2013 Då kanske det bästa för mig är att blästra och sedan köra utan bottenfärg i sommar. Då kan jag ta upp båten och epoxibehandla nästa vår. Jag har båten i Mälaren i Uppsala-trakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser