Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
David_Str

Köpa första båten

Rekommendera Poster

Hej!

Har börjat fundera på att köpa båt till familjen, har aldrig haft egen båt tidigare. Här lite sjövana. Vi är fyra i familjen, barnen är 3 och 5. Den kommer brukas i mälaren, mest för bad, fiske och dagsutflykter.



Krav/Info:

-Max 35000:-

-Säker för barnen (höga fribord)

-Ska helst gå att åka vattenskidor

-Hyfsad marschfart (mälaren är stor)

-Elstart

-Jag är hyfsat ”händig” och kan mecka själv

-Lättskött, båten ska stå runt 5km från vår bostad.



Vi har kikat på några styrpulpetbåtar strax under/runt  5 meter. För den budgeten blir det en äldre båt med tvåtaktsmotor. KANSKE kan en HT båd vara av intresse.

Åsikter HT vs Styrpulpet?



Frågor:

Tips på båtar?

Ska man undvika båtar som gått i salt/bräckt vatten?

Har jag missat något, och vad ska jag mer tänka på?



Mvh



David

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Jag har inte kollat begpriserna på båtar i din prisklass. Men helt spontant känns det som om du lite problem att uppfylla din kravlista.

 

Varför jag bara svarar på, var bör motorn ha brukats. Så är det oftast bäst ifall den inte körts i saltvatten och heller inte i bräckt. Med andra ord i någon insjö. Må väl//Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag skulle utan tvekan välja en HT båt för dina behov. Du får mer båt för pengarna vid köp av Ht och om du tittar på blocket så är det inga större prisskillnader mellan HT och styrpulpetare i din prisklass. Att åka styrpulpetare är som att alltid åka nedcabbat och du har inget skydd för väderomslag. Dina små barn åker mer skyddat i en Ht båt och du har en båt som ungarna kanske tycker att det skulle vara spännande att göra en övernattning i när de blir lite större.

Din budget är väldigt låg, med utbudet är stort och tveka inte att titta på lite dyrare båtar eftersom det kan finnas viss prutmån. I din prisklass blir det en gammal utombordare-bra att du kan meka själv, jag skulle då föredra en motor som har använts i sötvatten främst och därefter östersjön och sist Västkusten eftersom många år i saltvatten angriper kylkanaler, rigg mm, mycket mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag själv har en Ryds 480 så slår jag ett slag för den. Du kan säkert hitta en för dom pengarna. Brukar sitta 30-hästare ( kan även finnas 40 också men är klassade bara för 30) på dom lite äldre,  2-takt Johnson eller Evinrude. Har du tur så kommer Du upp i 25 knop med två pers.

Går säkert att dra vattenskidor om åkarna inte är för tunga.

Du har barn, denna har höga fribord. Båten flyter vattenfylld med ett antal pers. ombord. Jättebra för fiske- och dagsturer.

Utbudet är ganska stort och det är en ganska lättsåld båt den dagen Du säljer den.

 Du nämner även HT-båt men jag tror som förstabåt, prova med en styrpulpet. I det pengasegmentet så går det alltid att sälja lätt och byta upp sig till nåt annat.

En motor mår ju bättre i söt- eller bräckt vatten, så är det. 

Den enda, om man får kalla det nackdel, den är inte självlänsande. Jag har löst det med en enkel vattenavkännande länspump.

Du har iaf. fått ett förslag!

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar. Så man bör undvika även bräckt vatten? Men själva båten påverkas inte?

Sen kan jag tänka mig det blir mer underhåll med HT, kapell som läcker etc. sedan varkar de lite äldre HT-båtarna ha dåligt skrov, men jag kanske har fel. Mystiskt nog verkar de ofta billigare än liknande styrpulpetare.

/David

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej David,

Jag letade också min första båt för ett par år sedan och trodde att en budget i din storlek skulle räcka för en liten båt. Det gjorde den inte. Efter mycket letande hittade jag min Sea Ray 180 DC från 1989 för din dubbla budget och är mycket nöjd. Den är helt öppen, men det gör inte oss så mycket eftersom vi mest åker i soligt väder. Perfekt för bad och vattenskidor och småturer till och från skärgården. Två stolar fram och en soffa för tre personer bak.

Jag kan väl mest råda dig att - så klart - försöka hitta ett exemplar som är så välskött som möjligt. För egen del har jag bytt massa smådelar, alltifrån länspump till startmotor och elkablar och annat som behövde bytas av åldersskäl. Vill man ligga lågt i inköpspris så kräver det antagligen lite mer underhåll. Nu kommer iallafall den som köper min båt slippa byta ut en massa saker.

Lycka till med förstaköpet! Det är inte alltid enkelt, speciellt inte med liten budget,  men man lär sig en massa på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Vator 15GL med en 90hk evinrude med trim och tilt, det är en båt på 4,4m kanske i minsta laget men jag använder den till vattenlekar och transport till badställen. Vi är sällan färre än 4st i båten (har åkt 7st i den)

Det är en båt som har helt ok sjöegenskaper och bra fartresurser.

Det du bör ha på utrustningslistan är minst att motorn har trim och tilt

En Vator 15 bör du få lös för 25-35tusen beroende på skick och motor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Återigen tack för svar. Jag vill gärna hålla nere budgeten då jag inte är säker på hur mycket vi kommer vara ute, kanske blir det inte lika ofta som jag tänkt mig.

Är det några märken jag bör undvika?

Om man kikar på dessa båtar verkar de uppfylla mina krav. Är det något man bör akta sig för? (förutom bräckt vatten)

http://www.blocket.se/ostergotland/Ornvik_485_styrpulpet_46210898.htm?sa=1

http://www.blocket.se/sodermanland/Styrpulpetbat_46101621.htm?sa=1

/David

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två saker med de båtarna du tittat på, förutom att de inte är HT-båtar, är att jag förutspår ganska varierande bränsleförbrukningar - men det kanske inte är något problem att betala lite mer de få gångerna man kommer ut/kanske prioriterar man att enkelt kunna dra vattenskidor och då är det ju värdelöst att undermotorisera.



Själv skulle jag välja en så ny motor som möjligt men som inte har separat oljesmörjning eller en motor där jag själv kan plugga igen och blanda i tanken - men det är min högst personliga paranoia.

Även om du kan meka så finns det roligare saker att göra en att åtgärda andras brister första säsongen. Det råder en helvetiskt urholkande inflation i användandet av ordet servad: ta reda på vad det egentligen innebär att ägaren har gjort och ta inget för givet. Service verkar kunna vara allt mellan ett varskvitto med faktiska komponenter och arbetskostnad på till att ägaren gjort det ofantliga jobbet att rengöra trycktankens bränslefilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på sittplatser. Att ex parkera familjen precis framför en 100 hk tvåtaktare i 35 knop under en halvtimmesfärd till badplatsen kommer att göra dem ~sådär sugna~ på att åka ut igen --> Se till att det finns bänk även framför styrkonsollen.

Edit: sista men absolut inte minst: se till att få med en trailer som uppfyller dina uppdragnings och förflyttningsbehov - annars pruta in dess beg.pris. Det var nog allt för mig just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bränsleekonomi är inte prioriterat. Betalar hellre lite extra varje gång jag är ute. Upptäcker vi att vi är ute ofta så kommer jag ändå vilja uppgradera båt/motor senare.

Som vanligt när man ska köpa något är det värsta djungeln...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser inte att du behöver undvika motorer som gått i bräckvatten förutsatt att de är ordentligt servade.

Du kan ju alltid glädjas åt att det är helt och hållet din marknad nu! Förstagångsköparna får mer än någonsin för sina pengar nu. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid lätt att köpa med hjärtat men kolla hur länge annonsen legat inne. Finns oftast en anledning om båten varit inne länge. Antingen för dyr eller är det skräp.

Du ska ju också kunna sälja båten en gång. Tänk den tanken då Du köper båten! Kan jag sälja den utan problem? Ju mer känt fabrikatet är, desto lättare att sälja. Vad jag förstår så har Du en fundering att byta upp Dig. Då ska ju en trög försäljning inte ligga Dig i fatet.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Många svar på kort tid, kul!

Är nog inte aktuellt med att byta upp sig förrän om flera år, och båtar verkar stå sig bra i pris och i min prisklass kanske det inte är hela världen om man förlorar några tusenlappar.

Ska ta reda på lite praktiska saker (båtplats, vinterförvaring) sen får jag börja kolla lite mer på riktigt. Antar det är blocket som gäller som för allt annat?

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag fixat med ev. båtplats och vinterförvaring. Tänkte eventuellt kika på några äldre HT-båtar från 70-talet i helgen. Ska man undvika gamla båtar också? Började läsa lite om vattensjuka skrov och trasiga akterspeglar, började bli grymt nojig...

Vad ska man vara uppmärksam på?

Är det stor risk att köpa en lite äldre båt? Åldras verkligen glasfiberbåtar dåligt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 


Hej!


Som vanligt när jag gör något så blir det inte som jag tänkt mig. Tanken var att köpa en ”förnuftig och lättskött båt”, blev inte riktigt så :)



Bestämde mig för hardtop eftersom det blir lättare med familjen då, om det börjar regna eller ungarna ”ballar ur”. Så i helgen ”fiskade” jag upp vår nya båt, det blev en havsrocka 530.

 


 Positivt med båten:


-Jättefin båtkärra, rejäl o nästan ny (dock  bara 30-kärra)

-Den är röd och har stripes på sidan :)

-Skapligt skick, hyfsat nymålad under




Negativt:


-Både båt och motor är äldre än mig, det är årsmodell -78 på både motor o båt. Allt verkar dock fungera


-Smutsig inuti, behöver tvätt, rengöring, ny matta lite ny durk (heter golv o snöre egentligen, det vet alla)


-”Kreativ” eldragning


 Så nu ska det fräschas upp lite, det drar i ”renoveringstarmen” men har lovat frugan och familjen att detta inte skall bli ett projekt...


 Ska serva motorn också, har lite frågor på det men det har jag ställt i denna tråden:


http://www.maringuiden.se/forum/;thread=492211&modified=1


Mvh David

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten, jag tror du gjorde rätt med val av HT, jäkligt skönt när det regnar eller skvätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort GRATTIS till er första båt, jag är tämligen säker på att ni kommer att ha mycket roligt och spännande med den. Ha tålamod och förnuft på sjön bara, så kommer det mesta att gå vägen :-)

Bra att du köpte HT, med tanke på barn och trivsel - Även för er egen trivsel så är det skönt att kunna komma under HT´n om det börjar regna, bli lite plötslig snålblåst eller om ni eller barnen vill ta en liten vilostund...

Att båten är en 70-talare gör absolut inget, plasten håller så det behöver du inte vara rädd för.. Hade nog varit mer rädd om det varit en HT från 90-talet, då de var snabb- och masstillverkade a´la husbyggen på 70-talet: En del fuskjobb som gjordes då... Motorn kan vara lite knivigare, men då du själv säger att du inte är rädd för att meka så löser sig säkerligen den biten oxå :-)

Och som du själv märkt: Har du frågor, så kom in med dem bara - Här inne på MG finns en stor kunskapsdatabas, och oftast en stor vilja att hjälpa till... Framför allt med nybörjare på detta med båtliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har haft en havsrocka en ganska trevlig HT går fin fint att åka ring eller vattenskidor med.

70 hk kanske är lite i underkant men det ska nog fungera jag hade en 140 hk Suzuki på min det var kanske något i överkant.

jag hade också trimplan på  min och det var något jag uppskattade spec då man drar vattenskidor och är ensamen ombord. ett tipps är att köp en backspegel och montera så du kan se bakåt utan att behöva vända dig om. kan vara bra om man andvänder båten till vattenlekar.

angående din andra tråd. det kan vara lite småbökigt att byta inpeller på murklorna det största problemet jag haft är att axeln fastnar i de övre splinsen (rostar fast) annars är det en ganska enkel operation. tänk på att inpellern sannorligt inte tål olja så du inte fettar in den med annat än rekommenderat fett/olja.

ser inte varför man skulle undvika båtar som gått i bräckt vatten hela östersjön e ju bräckt. visst kan man få bulor i plasten men de är ju oftast sk. böldpest de e ju bara att slipa och laga med lite topcoat.. nu kanske jag får hela båtsverige på mig. men jag har haft ett antal olika mindre båtar genom åren och har aldrig haft problem med vattnet i östersjön.

viktigt med motorn är att kontrollera anoderna dom ska vara hela och oanfretta se till att dom har ordentlig metallisk kontakt och måla dem INTE

en annan sak kan vara värt att undersöka jag har ingen egen erfarenhet med proppellrar som man kan ställa om stigningen på men det är inte fel att byta propeller om man vet att man ska leka med vattesport en dag så man får lite med acc propuls finns det väl nått märke som heter det verkar ju vara ett vettigt alternativ. lycka till nu med ditt båtägande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar och uppmuntrande ord!

Har satt igång att fixa i ordning vraket, har blivit tvätt av kapell, fixat ny matta till durken (gamla var duktigt rutten), fräschat upp stolar o dynor. I helgen så ska jag gå på elen och motorn. Hoppas man inte hittar för många överraskningar :) 

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Japp, har sett den där båten, grymt fin! Som jag skrev så har jag lovat mig själv och resten av familjen att detta inte skall bli något projekt utan ska bara fixa till det värsta och serva motorn.

Jag har redan ett urspårat bilprojekt hemma...;)

Förresten, någon som vet om man kan köpa billiga rattnav till båtar? Jag har en grym treekrad sportratt till bil som skulle sitta som en smäck i båten...

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...