Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
seglarvatten

Johnson 90 hk misständer, hugger

Rekommendera Poster

Har en Johnson 90hk 2-takt från 2001 som börjat krångla,

vid gasspådrag och  vid fullgas så hugger/hackar den. 

Hade motorn inne för felsökning i höstas men dom hittade inget fel

istället för att låta dom felsöka ytterligare beslutade jag mig för att ta upp båten och försöka fixa det själv. Sjösatte båten idag men felet kvarstår  

Följande har jag bytt/inspekterat,

Tändstift

tändkablar

tändspolar

powerpack

trigger

VRO-pump

topplockspackning

batteri

bränsle

bränsleslangar

termostater

kompprov OK

rengjort förgasare

nån som har nåt tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att den får för lite soppa. Möjliga fel:

Nålventil som inte öppnar som den ska

Flottör som inte öppnar som den ska

Igensatt huvudmunstycke

Prova pumpa med blåsan på soppaslangen när den går dåligt,

går den bättre får den för lite bränsle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för Svar!

Jag har haft isär ovh blåst ren förgasarna utan att hitta något fel.

det händer inget när jag trycker på blåsan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Justera/kolla tändningen. Om den får bränsle som den ska och går bra på låga varv men inte på höga så borde det vara nåt med högfartständningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du i praktiken redan bytt tändsystem och rengjort förgasarna kunde det vara en idé att misstänka gas/växelreglaget och kablaget till det. Man startar motorn och drar sedan ur den röda skarvkontakten på kablarna från reglaget, kontakten finns på motorns babordssida.. Om motorn går som den skall med kontakten urdragen kan det bero på glappkontakt i strömlåset, dödmansstoppet eller i kablaget.

Strömlåset kortsluter tändsytemet när du vrider av nyckeln eller om dödmanskontakten aktiveras så motorn går inte att stoppa med kontakten urdragen, något som är bra att komma ihåg innan man drar ut på en riktig provtur...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, är också inne på idén med sporadiskt utebliven tändning p.g.a. nåt sorts elektriskt glapp. Beskrivningen hugger/hackar lämnar ju i.o.f.s. en del tolkningsutrymme åt fantasin, men men. ;)

En enkel stroboskop-lampa med induktiv avkänning (man klämmer bara givaren runt en tändstiftskabel) skulle kanske kunna avslöja om det verkligen rör sig om kortvarigt tändningsglapp?
[Knappast möjligt att hinna se uteblivna enskilda blixtar, men flera i följd kan nog ögat hinna  uppfatta. Och hör man då - helst upprepat flera gånger - ett hack samtidigt så blir väl slutsatsen just elfel, och då begränsas i.a.f. problemet avsevärt. Inte förgasare, inte mekaniska hugg etc.]

Finns f.ö. en verkstadshandbok här gällande aktuella årgångar av Johnson/Evinrude:s större utbordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för alla svar!

Hittade ingen röd kabel att koppla ur bara deutsh kontakter med flera kablar, lite svårt att se och komma åt med sidokåporna på.

Tog iallafall en provtur idag den gick helt felfritt när jag körde ur hamnen och ca 1distans

sen började den hugga igen det korta är snabba hugg inget blödrande provad några gånger att gasa på men den fortsätter hugga, stannar och låter den gå på tomgång en liten stund och då dör motorn provade att starta igen men det var omöjligt den gjorde inte ett tändande 

fick en kompis att bogsera in den i hamn igen, får testa mer imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum och för enkelt förslag men har du kollat så soppan? Inga vattendroppar som sugs med vid ökat varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla gärna så att inte växelreglaget rör sig när det rycker. Sånt kan tydligen bli dyrt enligt utbordar-proffset Wanmar sist i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt kontrollera bränslet. jag skulle också kontrollera VRO tanken om du har en sådan det problemet hade jag med min johnson 50 hk. det var vatten i VRO tanken och då fick jag fenomenet att den högg och var dum . efter rengöring av förgasare och körning med lite motorsågsbensin(akulat) och fräch olja i VRO tanken efter det. om du har fast tank kan det vara bra att prova med en lös trycktank finns billiga 12 liters på BT

hoppas du löser problemet. ett långsökt fel kan vara reed ventiler som strular.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat membranet i bränslepumpen på motorn?

På min Yamaha 90 Hk 2-t så slets det och behövde bytas ofta.

Gav visserligen inga ditinkta hugg men motorn gick jäkligt kryckigt när det satte in.

Det förefaller som ditt problem uppstår under gång?

Jag fick hugg och spök vis start, detta berodde på för klen kontakt på batteriet så startmotorn kortslöt.

Hoppas det löser sig för dig.

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är definitivt värt att undersöka pump och membran(!) men min erfarenhet, också den från två olika Yamahamotorer, har varit att det går bättre och bättre med högre varvtal - alltså inte att symptomen visar sig vid gaspådrag. Vid tomgångskörning har de (en 30 hk och en 40 hk, båda 2t) betett sig som om de haft för mycket olja i sig och hostat och huggit rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bara nere vid båten en snabbis igår och då starta den med en gång troligen  var den bara sur, powepacken testade jag en begagnad som en verkstad hade liggande kanske var det fel påden med.

Bränsle och olja är nytt även bränslepumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta hur du menar med Hugg men har du testat med att öppna blandarjusteringen på förgasarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på tätningar i bränsleslangen.

Pumpen hinner-med att suga soppa på tomgång. Vid pådrag däremot, går det åt mer soppa, pumpen hinner inte/drar luft och nivån sjunker i förgasarna och motorn börjar missa.

Jodå, så som du beskriver det hade jag det på min gamling, Yamma 60, 91:a.

När den börjar missa kan du försöka pumpa på blåsan å se om det försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

jag har beställt ny cdi-box från usa som jag tänkte testa

men var nere igår och såg att anliggningsytorna mellan flottörhuset och förgasaren var ojämt när jag tiltade upp motorn och tryckte på blåsan till bränslet läckte det bränsle på iallafall en förgasare, kan den dra tjuvluft den vägen?

har iallafall skruvat isär och tätat med packning på tub får testa till veckan om det hjälper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Nja, den kan nog dra både det ena och det andra. I vilket fall som helst tycker jag att du ska kolla så att du har rätt nivå på soppan i flottören. Inspektera detaljerna i huset för att se att inget är skadat eller löst, det borde räcka.

Jag gissar att du funnit felet.........men jag har haft fel förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade du felet på din Johnson 90hk snurra? 

Har samma problem med min nämligen! 

Är detta något du känner igen från din ? 

Är jättetacksam för svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hittat felet på din motor? Jag har exakt samma problem med min.... Började efter en storm då den lång i hamnen innan detta gick den perfekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hej Erik!

 

Mitt problem löste sig, Det var jag som hade kukat upp och glömt skruva över högfartsmunstyckerna i mina nya förgasarkoppar :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I had the same problem in Johnson V4 90hk 2-stroke 2006. The problem was caused by the warped float bowls of carburettors. By changing them and the gaskets the problem will be solved. Symptoms were that the engine did not take full RPM and it was (sometimes) stalling. There could be weeks of operation without any symptoms, and then they started again. Warped bowls cause air leak to carburettors intake and the engine does not get enough fuel. Engine started and idled fine and was running ok up to 3000 rpm, but started run unevenly with wide open throttle.

Antti

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 
hittade du felet på din evinrude som hackade vid belastning? 
jag har samma fel och felsöker den gång på gång.. 

Mvh Sebbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...