Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
svante_wester

Byta folding-propeller

Rekommendera Poster

Har köpt en Comfort 32 i höstas och de lämnade med en ny propeller som jag tänkte byta till. Får dock inte loss den propeller som sitter där. Den sitter på ett S110-drev som i sin tur sitter på en MD11C. Det jag inte förstår är hur jag ska få ut sprintarna till propeller-bladen. De ser nästan nitade ut. Sprintarna ser dessutom ut exakt likadant på båda sidor. Ser nästan ut som vagnsbult-skallar. Har förstått att det är en lås-skruv som med spets som man skruvar in i sprinten för att sprinten inte ska åka ur. Dessa skruvar är nummer 6 på sprängskissen enligt länken nedan. Dessa skruvar har jag lossat, men sprinten sitter fortfarande som berget. Bifogar detaljbild på sprintarna som jag hoppas förklarar mitt problem. Som sagt, det ser likadant ut på båda sidor. På sprängskissen jag htitat (sprängskiss propeller) ser det ut som sprintar helt utan skalle, men så ser det inte ut på min propeller. Det är nummer 5 på sprängskissen som jag inte får bort.

post-10024509-1394237453,6352_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har själv varit ute för detta.

Lossa istället sprintern till

muttern för navet.Ta en mejsel

och knacka muttern sidledes så

att den lossnar.Ta nu av hela

propellern så att du i lugn och

ro kan ta dig an sprintarna,kan

behöva värmas om inte bladen varit

demonterade på flera år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt tips. Undersökte saken lite närmare och rådfrågade även andra båtägare om saken. Det visade sig att jag hade helt fel angående sprinten. Det var ingen skalle på den typ vagnsbult som jag trodde att det var. Tog en metallpinne som var mindre än sprinten i diameter och en hammare och slog ut sprinten förhållandevis enkelt. Hade sprayat lite med 556 först så att det skulle kunna bli lite lättare att få bort sprintarna. Propellern är nu borta och snart är den nya på plats! smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...