frogg 2 Postad 7 April , 2013 någon som har något tips hur mäter man med strömmen på den jag mätte lite o det kommer typ 50-60 v ska det va så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 April , 2013 Flottören har nog hakat sig eftersom nålventilen inte stänger när flottören flyter upp. Alternativt nåt fel på själva ventilen. Skulle öppnat och kollat, kanske bytt ventilen som slits med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 7 April , 2013 ok ska kolla upp det tack för tipset fick veta att motorn stått i minst 5 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 8 April , 2013 är det någon som kan hjälpa mig ???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 8 April , 2013 Du har ju fått ett synnerligen vettigt svar. Har du kollat det? Flödar förgasaren över så har du problem iallafall där. Har du rivit ned den, tagit ur munstycken, kollat nålen enligt tidigare förslag o.s.v? Mvh// Sigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 8 April , 2013 japp nu e de elen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 April , 2013 Aha nu ser jag, du har originellt nog ändrat trådhuvudet till en helt ny fråga fast med den gamla rubriken. Trodde ett ögonblick att jag fått en mental härdsmälta och svarat på helt fel fråga ovan. När batteriet är inkopplat åker spänningen ner till normala laddvärden, kanske 13,5 volt ifall batteriet är litet urladdat och du gasar upp motorn rejält. När batteriet är fulladdat kan det bli för hög spänning (över 14,3 V) eftersom regulator nog saknas, det kan då börja gasa litet. D.v.s. det bildas knallgas och vattennivån sjunker. Tänd gärna lanternorna även mitt på dagen ifall batteriet är toppladdat och du varvar motorn, då minskas risken för detta eftersom en del av laddströmmen går till lamporna. Edit, sent tillägg: Tar för givet att din motor har en likriktare (rectifier) för batteriladdning, annars förstörs lysspolarna ifall ett batterí kopplas in. Men detta vet du väl redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 9 April , 2013 hej det är bara en 3.9 hk inget batteri o när ja drar i snöret blir det ström men vet inte hur man ska mäta detta men tändstiftet händer det inget med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 April , 2013 Okej, inget batteri ombord men ändå lanternor som drivs av motorns troligen likriktade laddspole blir min gissning. Men detta med tändstiftets gnistrande har inte så mycket med laddning - eller lanternors strömförsörjning - att göra så själv hade jag hade börjat i en helt annan ända. Nämligen med ett ett maxgnist-test där tändstiftet tagits bort och ersatts av ett annat gnistgap direkt ifrån tändhatten. Har beskrivits många gånger, googla typ maxgnist eller kanske hellre spark gap tester så fattar du principen. (Alltså att uppåt 5 mm lång testgnista krävs för hyfsad startsäkerhet när du rycker i startsnöret, och att ifall ditt tändstift skulle vara dåligt så märks även detta, nåt sånt.) Finns en med ett modifierat tändstift, själv föredrar jag i.o.f.s. en vanlig skruv och att fixera gapstorleken genom att klämma fast tändhatten för lämpligt antal millimetrar som testgap. Håll helst inte ens i tändhatten vid start-rycket för det handlar om tusentals obehagliga men normalt ofarliga volt, ungefär som i ett ko-stängsel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 9 April , 2013 tack för tipset kanon nu ska ja ut o testa o kolla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser