Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
H___

LED lampa till decklight

Rekommendera Poster

Jag vill konvertera mina två decklights från 2*35watt halogen till motsvarande i LED.

Sockeln verkar heta H3, och själva strålkastaren är eller motsvarar denna

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/visabild.asp?nr=5411-2

som verkar ha utgått ur hjertmans sortiment, men det kvittar, jag behöver en ersättningslampa i LED till den.

Söker jag bland bildetaljerna så kommer det upp vädigt myckett xenon ljus lampor. Men det är jag inte ute efter då dem ger för blått ljus (runt 6500Kelvin). En LED som ger varmvitt/kallvitt ljus och som motsvarar de 35 watt som halogenlampan ger.

Berätta gärna om vilken lampa ni använt om ni konverterade decklightsen till LED. Om det blev bra eller vad som blev obra.

H.

post-10024505-1394237453,4552_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var första jag sett som var lite mera vit, men auktionen var avslutad.

Fanns det att köpa i butik?

H.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den skulle kunna fungera om den är varmare i tonen som du säger.

Saknar dock måtten på lampan då det finns en viss begränsning, och wattstyrkan skulle vara intressant att veta.

Lite ovan att beställa saker via nätet och utanför Sverige bara, men måste man så....

H.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

13 st 5050-LED är ca 3W. Ska man ersätta en 35W halogen behöver man ca 10W LED annars blir det knappt mysbelysning. Som arbetsljus ärdet bäst med kallvitt, 5600K. 

Är inte reflktorn ca 115 mm i diam? Då ska en halogen sealed beam insats funka. Storleken heter PAR36

Jag har en sådan här som skall upp i masten 12V Flood Pure White. Testad i trädgården och den lyser upp rejält!

På ett annat ställe har jag en sådan HÄR. Den har ganska stor spridning men lyser upp ordentligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Fast nu var det LED han ville ha och fick det svar han frågade efter, æn så længe finns det inte LED med bilsocklar som kan ersætta dagens glødlampor.

Har svept marknaden efter LED ersættning till dimljusen på min bil, jag anvænder dom som varselljus då det numera ær godkænt. Dom sitter dæremot så jævligt monterade at det ær ett helvete att byta lampor på om dom går sønder så det hade varit fint med LED, tyværr finns det inte (ænnu) LED som lyser tillræckligt starkt med den speciella sockeln jag har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är ju för att spara på strömförbrukningen som jag vill ha LED i masten, och så sitter dr en färdig OK strålkastare. Det enda som skulle behövts vore en hygglig lampa.

7,5 watt har jag hittat som LED, 6300K xenonvitt, inte så dyr heller 229kr för tvåpack. men hur ser det ut med ett xenon belyst däck på 6300 K?

http://www.xenonhuset.se/sv/artiklar/high-power-dimljuslampa-75w.html

H.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att i dagsläget finns ingen LED-glödlampa som kan ersätta en halogenlampa och ge lika mycket ljus i en reflektor. Det beror på att LED har en större ljuskopp än vad reflektorn är gjord för. I det läget får man antingen behålla någon form av halogenlampa eller invester 100 spänn i en helt ny LED-strålkastare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar och engagemang.

Jag köpte hem biltemas LED lampa och den visade sig ha ett aldeles för dåligt ljus för att kunna ha till strålkastaren. Den var dessutom inte märkt med wattsyrka.

Så jag beställde fr xenonhuset, och den var det lite bättre fart i. 7,5watt.

http://www.xenonhuset.se/sv/artiklar/high-power-dimljuslampa-75w.ht

Dock så visade det sig att strålkastarinsatsen inte är optimalt gjord för att belysa med en LED knopp, men för halogen lampa , dvs runtomlysande glödtråd ger den ett bra ljussken.

LED lampan däremot har 5 olika riktningar i strålningen och är inte optimal till denna stålkastare. För att få ett bra ljussken ur sin decklights så är det en halogenknopp som gäller. men det kostar ström, 35watt mot 7,5. Det är tyvärr inte att rekommendera att byta lampan för att få likvärdigt ljus. Bättre att byta hela strålkastaren till en som är LED optimerad i reflektorn.

Nu återstår påmastning och inväntan på höstmörkret då lampan kan testas i verkligheten. I den norrländska juni sommaren behövs inte decklights egentligen då vi har det så ljust dygnet runt. Men in höst skall den slås på så får vi se om det duger.

H.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...