Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
S340

Dags för polering.- Vad använder ni?

Rekommendera Poster

Börjar bli dags att ta tag i poleringen nu.

Vill höra vad ni andra använder för produkter, har inte tänkt köpa en flaska blask på båtaffären för dyra pengar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De senaste åren har jag använt Ultraglozz - men det är inget för dig. Dyrt och bra wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priset är väldigt mycket mindre intressant än resultatet :) Finns det något värre än att mecka med dåliga verktyg eller polera med skräpmedel..?

Hade tänkt försöka köra någon form av försegling som avslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det polering du avser att göra så ska du skaffa riktiga saker för polering.

Kika på sådant som används till bilar vilket brukar bli bra.

Själv mycket bra erfarenhet av 3M:s produkter men kräver att man kan lite om polering.

Välj de grovlekar som behövs för din båt. Se till att det inte bränner när du kör med polermaskin.

Blir inte billigt men jäkligt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har riktiga polermaskiner och har tidigare år använt 3M´s grejer. Det är bra prylar men kanske inte dom mest lättjobbade.. Utvecklingen borde ju ha gått framåt även här tycker man.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smartabs proffsprodukter hela vägen, Mycket lättjobbade och är väldigt dryga, dyrt att köpa flaskan men den räcker långt. http://www.smartab.com/Produkter/Bilvard/Polering-ytskydd/Buffer-2000-R2 till poleringen med maskin och http://www.smartab.com/Produkter/Bilvard/Polering-ytskydd/Platinum för hand eller med billig skitmaskin från biltema efteråt. Tvättar man sen båten med snälla medel under sommaren så sitter det garanterat kvar, jag använder gulsåpa och polerar med 2 - 3 års mellanrum.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kör med dyra båtprodukter också. I år internationals bästa vax. Har en rätt stor yta att vaxa (37 fot) men det går inte åt mer än en flaska (knappt). Den var lättarbetad trots det kalla vädret.

På den förra båten la vi Silverseal också. En lackförsegling  från proffsbilbranchen som var superbra. Det känns inte som vi behöver det på vår nya båt som är så blank ändå.

Kanske tänker vi fel som inte gör det - det skulle kanske ge skrovet ett bättre skydd. Tidsprioriteringen har varit annan dessa år.

Verkar inte som någon köper billigaste produkterna här. Det är en kostnad som kommer en gång per år och man vill väl ha det bästa och mest lättarbetade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyller på med ytterligare en fråga i ämnet.

Vad använder ni för dyna (hård, mjuk) och vilka varvtal jobbar ni med, med de olika medlen.

Buffer 2000 t ex. Hård dyna? Först lågt varv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gör de säkert. Beroende på ekonomi och hur himla bra det måste bli.

Tidigare läst en del om att deras polering och vax är rätt så hyffsade. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag visserligen opartisk då jag säljer Autosmart(smartab) produkter men det är de produkter jag själv använder och är grymt nöjd.

Körde tidigare 3M och Meguiars men efter att ha testat Autosmart så är det det som gäller för min del

Lättjobbat och mycket bra resultat

Förra våren skulle jag fixa till min båt som inte vart polerad på flera år efter ett liv i USA. De flesta sa till mig att jag måste vattenslipa med Abralon. Testade Autosol mm men det bara fastna direkt och nästan omöjligt att få bort.

Testade sen med Autosmart vilket funka kanon.

Förvånad själv att det gick att få plasten i nästan nyskick med ett polermedel som inte innehåller slipmedel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man inte god framföhållning är det alldeles för dyrt att handla på Biltema. Själv har jag 12 mil att köra.

Den lokla affären jag handlar mest när det gäller båtillbehör - och mycket annat - ligger på gångavstånd från där jag tagit upp min båt de sista åren och jag kör förbi affären när jag kör mellan bostaden och båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstod att det fanns mycket kunskaper och tankar runt detta!

Smartabs produkter verkar bra för oss gör det självare men deras distributionssätt är ju total katastrof och endast avsett för att säljarna ska åka runt och tjata hos alla firmor :)

Vet att sga här i stockholm har mycket bra grejer så det får nog bli ett besök dit och se vad dom har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om din båt är matt så skall du Autosmart/Smartab värsting Raptor. Kostar en slant men är riktigt bra. 599kr/L(hos mig) . Tror inte den finns hos den vanliga handeln

Här på västkusten känns deras distributionssätt mer som att sälj till alla du träffar vilket känns så där för oss som försöker sälja deras produkter

Autoglym har man ju hört mycket bra om också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det visade sig att jag had ekontakter i dalarna på både Lahega och smartab så problemet är nog löst :)

Nu gäller det bara att bestämma sig..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte Ultraglozz som både polerar och vaxar...Funkar riktigt bra, 250 spänn för en tub hos Hjertmans om dom fortfarande kör kampanj på den, annars om du är i köpenhamn nångång så säljs den där omkring för bilrekondfirmor o marinor till ett bättre pris än här faktiskt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det är ju en lång tubliknande burk. wink

post-945-1394237453,762_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...