Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
fredbjar

Solpanel Maxi 84, vilken o var?

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på att införskaffa solcellspanel till Maxi 84.

Vad har ni andra för någon?

Var/hur har ni monterat?

Med vänlig hälsning,

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne på samma tanke som dig och kontaktade detta företaget http://teknikhamstern.se/index.php/solpaneler/anpassadsolpanel.html

Har fått underbar hjälp efter jag har förklarat vad för krav jag hade på en solcellspanel. Bäst effekt får du om du monterar solcellen vid aktern på en ställning, men det kostar oxå. Vi kommer att montera solcellen på ruffluckan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon mer som har tips? Är nog ute efter en 80w alt 100w

Tips på länkar både till panel som hållare mottages gärna.

Funkar vilken panel som med ex Noa aktermontering?

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

80 -100 W är rätt tänkt, ta till ordentligt på en gång. Sätt 2x50W konventionell monokristallin panel horisontellt på en ställning i häcken. 2 x 50 W kostar mindre än 2000 kr, priserna är extremt bra nu, kommer troligen att stiga framöver. Gör som en targabåge, svetsa rf-rör eller bygg med aluminiumrör och kapellbeslag. Kostnad ca 1000. Med denna typ av arrangemang är solpanelerna minst i vägen och skuggas minst. Paneler köper man där det är billigast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 22 W marin solpanel på luckgaraget och en vanlig polykristallin 80 W på akterspegeln. När man är ute så kommer mycket ljus via reflexer i vattnet och man kan glömma att solpanelerna finns. De kräver inget vridande efter solen och är inte i vägen för något. Keep it simple!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kloka synpunkter. Har själv en panel på 25 w på rufftaket och en till på ställning i aktern. Den i aktern är betydligt mer effektiv.

Har också hört att priserna på paneler kommer att stiga. Vad är skälet till det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konkurrensen på solpaneler är stenhård.  Den  ledande kinesisk tillverkaren, Suntech gick i konkurs nyligen. Den tyska tillverkaren, Q-cell gick i konkurs i fjol och många fler små tillverkare har konkat/försvunnit. EU har också beslutat införa strafftullar på 47% på Kinatillverkade solpaneler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick igår ett nyhetsmail från Teknikhamstern om deras nya solceller. Kolla in dem på www.teknikhamstern.se.

Håller med tidigare inlägg om att man får suverän service hos Teknikhamstern. De levererade de skräddarsydda solcellerna vi har idag.

Denna artikel är ett bra hjälpmedel i solcells djungeln:

. http://symary.files.wordpress.com/2010/09/solpanelsguide__lh__4573.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi nu ska göra reklam tycker jag man bör nämna 24volt.eu och solarlab.se. Båda har bra priser och mycket kunskap. Solarlab drivs av Amir Baranzahi som är teknologie doktor, universitetslektor och solcellforskare. Det han inte vet om solceller är inte värt att veta.

Teknikhamsterns flexibla paneler kan var smidigt men dubbelt så dyrt, 4380 för 2 x 50 W. Måttanpassade kostar drygt 7000 kr för samma effekt. Jag har ingen koppling till något av dessa företag.

En piskställning i aktern av kapellrör  är effektivt och billigt. Plus att man kan få plats med lite antenner och annat skrot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som gör skillnad på om solpaneler ska ha serie- eller parallellkopplade celler?

Har läst att om panelen har seriekopplade celler ger avsevärt sämre effekt om den blir delvis skuggad. En med parallellkopplade celler påverkas mindre av skuggning, men är givetvis dyrare. 

Jag vet inget om vad detta innebär. Någon som kan förklara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En solcell ger 0,47V vid full solinstrålning, en solpanel bruakar bestå av 36 seriekopplade celler för att få upp spänningen till en användbar nivå. Så alla paneler är internt seriekopplade. Har man en MPPT-regulator så kan man oftast seriekoppla två 12V paneler. Men skuggas den ena så tappar man mycket effekt. Fördelen är ju att man får högre spänning/lägre ström och kan ha längre kablar. Kan vara vettigt på en sommarstuga där man inte riskerar skuggning. Är panelerna parallellkopplade så lämnar den panel som skuggas ingen ström men den andra ger fullt. På en segelbåt är det alltid effektivare med tex 2x50W än 1x100W av den anledningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bara berätta om mitt system allt inhandlat från 24volt.eu,,

6st 100w , tre st byggda på targabåge i aktern 3st byggda på båge ovanför sprayhooden 2st MPPT regulatorer för AGM , kablarna ligger på 35mm2 ,, 3st  AGMbatterier på a`200Ah st , var nyss ute en månad utan prob,, då använder vi lapptopp,220inverter till damsugare och annat, platt tv 23tum igång ständigt ( har en 4åring som gärna kollar på tv när vi seglar) lampor, kyl med inbyggd frys, inbyggd extra frys. plotter,radar. m,m så jag kan verkligen rekomendera att överdriva när det gäller ström försörjningen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...