dynaflux 12 Postad 6 April , 2013 I somras monterade jag Pertronixs brytarlösa tändsystem med önskat resultat, jämnare gång och mer lättstartad. Efter någon månad blir motorn extremt svårstartad och jag misstänker såklart Pertronix och kontaktar återförsäljaren som svär sig fri och hävdar att det mer troligt är fel på tändspolen eller tändningslåset. Till saken hör att tändningslåset gick sönder under sommaren varpå jag monterade ett nytt. Jag minns dessvärre inte om felet uppstod i samband med detta. Vad bör jag misstänka? Kan det verkligen vara tändningslåset? Tändspolen är hyfsad ny men det är ju ingen garanti . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 7 April , 2013 Det kan absolut vara det nya tändningslåset som spökar. Jag har fått byta ut ett helt nytt tändningslås då det var trasigt från början. Det var glapp inne i låset så strömmen kom och gick som den ville. Oftast svårstartat när motorn var varm. Tändspole & Kondning samt tändkablar? Bränsletillförseln? Se även över om du har en gammal säkringsbrygga i plast. Det sitter då fyra säkringar på raken ingjutna i en plastbehållare. Dom kan se hela ut men kan vara avbrända och då får du sjuka fenomen på motorn. Den kan starta perfekt då den är kall men vid varm så blir den svårstartad. Samt att det kan vara den nya fördelaren. Men jag har aldrig hört att det varit strul med dem. Men någon gång ska ju vara den första, //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 April , 2013 God morgon! (Tro, gör man i speciella hus), Skämt å sido, Mät dig fram till felet. Du har väl ett elschema samt ritning på det du eftermonterat. Börja ex med sätt en voltmeter på + på tändspolen och en jord. Så vet du ifall det kommer ström genom tändningslåset eller ej. må väl//Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 17 April , 2013 Faktum är att den är svårstartad när den är varm. Jag misstänkte därför att det var tändspolen - men det kan alltså vara annat. Ska satsa på att byta ut tändningslåset men även säkringshållaren som har sett sina bästa dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 17 April , 2013 Nu har vi kommit någonstans. Svårstartad varm. Det är något att ta på. Varm motor, du stoppar, har du omgående svårt att få igång motorn? Eller står motorn en stund och då har du startsvårigheter? //Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 17 April , 2013 Hej. kompressionsprov eller leak down test gör du först innan du börjar att rota i allt annat. Det finns dom som lägger ner hur mycket tid som helst. Sedan visar det sig att du har fel på toppen eller motorblocket. Kompprov tar du ju på några minuter! //Weber.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 18 April , 2013 Visst, kompressionsprov men den går perfekt när den väl startat. Vad är leak down? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 18 April , 2013 Nitro: jag minns inte men jag tror att den var svårstartad direkt efter jag stoppat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 18 April , 2013 Leakdowntest. Du trycksätter varje cyl,o har du ett läckage så kan du lyssna var det läcker, avgas insug vevhus.http://www.max-boost.co.uk/max-boost/Leakdown_tester.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser