Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
dynaflux

Svårstartad Volvo Penta

Rekommendera Poster

I somras monterade jag Pertronixs brytarlösa tändsystem med önskat resultat, jämnare gång och mer lättstartad. Efter någon månad blir motorn extremt svårstartad och jag misstänker såklart Pertronix och kontaktar återförsäljaren som svär sig fri och hävdar att det mer troligt är fel på tändspolen eller tändningslåset. Till saken hör att tändningslåset gick sönder under sommaren varpå jag monterade ett nytt. Jag minns dessvärre inte om felet uppstod i samband med detta. 

Vad bör jag misstänka? Kan det verkligen vara tändningslåset? Tändspolen är hyfsad ny men det är ju ingen garanti .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Det kan absolut vara det nya tändningslåset som spökar. Jag har fått byta ut ett helt nytt tändningslås då det var trasigt från början. Det var glapp inne i låset så strömmen kom och gick som den ville.

Oftast svårstartat när motorn var varm.

Tändspole & Kondning samt tändkablar?

Bränsletillförseln?

Se även över om du har en gammal säkringsbrygga i plast.

Det sitter då fyra säkringar på raken ingjutna i en plastbehållare.

Dom kan se hela ut men kan vara avbrända och då får du sjuka fenomen på motorn.

Den kan starta perfekt då den är kall men vid varm så blir den svårstartad.

Samt att det kan vara den nya fördelaren. Men jag har aldrig hört att det varit strul med dem. Men någon gång ska ju vara den första,

//Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon!

 

(Tro, gör man i speciella hus), Skämt å sido, Mät dig fram till felet. Du har väl ett elschema samt ritning på det du eftermonterat. Börja ex med sätt en voltmeter på + på tändspolen och en jord. Så vet du ifall det kommer ström genom tändningslåset eller ej. må väl//Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att den är svårstartad när den är varm. Jag misstänkte därför att det var tändspolen - men det kan alltså vara annat. 

Ska satsa på att byta ut tändningslåset men även säkringshållaren som har sett sina bästa dagar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi kommit någonstans. Svårstartad varm. Det är något att ta på.

 

Varm motor, du stoppar, har du omgående svårt att få igång motorn?

 

Eller står motorn en stund och då har du startsvårigheter? //Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Hej.

kompressionsprov eller leak down test gör du först innan du börjar att rota i allt annat.

Det finns dom som lägger ner hur mycket tid som helst. Sedan visar det sig att du har fel på toppen eller motorblocket.

Kompprov tar du ju på några minuter!

 

//Weber..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, kompressionsprov men den går perfekt när den väl startat. 



Vad är leak down? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nitro: jag minns inte men jag tror att den var svårstartad direkt efter jag stoppat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...