Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
studiobtc

Avtappning från vattentank?

Rekommendera Poster

Är igång med att installera en ny vattenpump och nya dricksvattenslangar i båten. Det är lite gammalt vatten i tanken och även lite smuts som jag vill få bort. Jag hittar ingen avtappning, båten är en Saga 24 och det är originaltanken som sitter kvar.än..

Bruar det inte finnas avtappningar på såhär stora tankar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avtappning? När du tar vatten ur tanken så tar den väl från nedersta punkten på tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar om det finns en kran med en slang ut ur båten som tömmer det vatten som inte går att sugga up mdd nuvarande installation...vill ju ha den tom på vatten så jajg kan börja rengöring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen avtappning i botten på min tank. Varje vår fyller jag upp tanken och låter den svämma över länge, den sköljningen räcker för att ha rent vatten hela säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våtdammsugare! Dags att ge båten en egen? 349 spänn på ÖoB, funkar utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns förståss ingen manlucka!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, jag läste ditt inlägg och tittade på min vattentank och där är utloppet i absoluta botten på tanken, så jag dricker upp all skit som samlas i botten vartefter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok... nej har ingen manlucka på vattentanken...ska kolla i morgon igen hurjag ska lösa ddet...känns som att en våtdammsugare är det bästa..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tänker du nu? Om du inte har någon manlucka blir det ju jättesvårt att få ner slanen från våtdamsugaren. Har jag missförstått något????

Jag brukar koppla på en slang istället för den som går till pentryt och ta en pump och pumpa ut vattnet. Om jag står på land så låter jag vatten rinna ut med hävertverkan.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

där är ju en liten kork att skruva av och få ner en slang, men jag vet inte om jag vill kalla den för manlucka...

Får kika på det mer i morgon och se vad jag behöver för saker till detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min båt funkar det att suga i vattenkranen, då får jag torrt i tank, pump, slangar mm. För att suga torrt i små utrymmen brukar jag tejpa en bit trädgårdslang i dammsugaren för att komma åt. Jag brukar städa/tömma allt med dammsugaren, kölsvin, motor, toa mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flera har inte förstått att det inte finns manlucka eller åtkomlig tanktopp. Våtsugare (kan man kalla den våtdammsugare, om det är vått, dammar det inte ) är ok, använder den själv, men finns det ingen manlucka så är den obrukbar för att rengjöra tanken. Min tank ligger under durk och inredning jag har aldrig sett min tank, har ägt båten sen 1980. Våt(damm)sugaren är bra. Tvättar med högtrycksprutan och suger torrt med våtsugaren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur tusan vet du att det är smuts i tanken när du inte kan se in i tanken? Vad är problemet..fyll upp tanken med ett par deciliter kalorin låt verka ett par timmar och fyll på och töm tanken 2-3 gånger, så gör jag varje år och dricker gladeligen vattnet i tanken under hela säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det va möjligt att du aldrig sett din vattentank. Inte ett endaste litet hörne!?

Har bara haft min båt sen höste 2008 och jag har sett varenda mm av båten, även där det är näst intill omöjligt att komma åt, och då är jag en välväxt man. Det samma gäller förr alla de båtar jag haft sen början av 1960-talet. 

I min förra båt flyttade jag dieseltanken till ett, normalt sett, oåtkommligt utrymme under sittbrunen och monterde kylkompressorn akter om tanken. Kröp in med stor möda och ibland funderade jag på om jag skulle lyckas ta mig ut igen. Man det gjorde jag. surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi kan kalla ett 5cm hål med kork för manlucka så är där dey..där kan jag sd att där e skit i tanken...blir nog en våtdammsugare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för årsmodell på båten? Sitter vattentanken under köket på babordssidan?

Har själv en Saga 27 från 1971 med den placeringen på tanken. På min hittade jag en avtappning gömd under ljudisoleringen i motorrummet. Kolla i framkant på babordsidan den går nog att känna genom isoleringen, jag hittade min när jag bytte ljudisolering för många år sedan.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok claes... min tank sitter under bordet i kabinen.. ska ner och kika vidare i eftermiddag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kan jag inte hjälpa Dig i denna fråga, sorry !

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...