jokar 0 Postad 6 April , 2013 Hej! Jag ska laga en delamineringsskada i förpikens tak på en maxi 77. Jag har sågat upp taket inifrån, skrapat och slipat bort gammalt distansmaterial (balsa) samt tvättat med aceton. Nu undrar jag om jag kan använda det gamla innertaket (lamineringen)? Se bild. Jag har tänkt att använda cellplast som nytt distansmaterial, antingen divinycell eller bonocell. Just nu är jag inne på 10mm 40kg bonocell (Polyuretanskiva). Detta tänker jag limma fast i yttertaket med polyester. Några erfarenheter? Med/utan mikroballonger? Med/utan glasfiberväv? Sedan undrar jag varför kan man inte använda vilken cellplast som helst? Tex den vita som säljs i bygghandeln? Tacksam för alla tips och erfarenheter! Aldrig arbetat med plast förut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 April , 2013 Med en delamineringsskada tänker jag mig att de olika lagren glasfiberväv och polyseterplast har släppt från varandra. I så fall bör ju allt skadat laminat bort. Eller menar du att balsat ruttnat eller släppt och däcket därför blivit svajigt? Vanlig frigolit är väl inget att rekomenderai i detta sammanhanget. Jag var nere i och jobbade i min hobbyverkstad för en stund sen. På hyvelbänken låg en markfrigolitskiva som jag har haft som underlag när jag fräste ut några runda skivor med handöverfräsen, för jobbets räkning. Skulle torka av ett par aluminumbitar som jag skulle måla. Slog lite acceton på en trasa och det kom några droppar på markfigoliten. Delar av frigoliten försvann, bara för några droppar. Den djupaste håligheten blv ca 2 cm djup. Vanlig frigolit tål inte lösningsmedlet i poyestern. Möjligtvis epoxy, men det har jag inte provat. Lägger du ner så mycket jobb så är det meningslöst att använda ett matrial som inte fungerar, bara för att spara nån enstaka krona. Nej jag skulle kört med ett material som Divinycell eller Bongocell eller liknande. Eftersom det är inne i båten skulle jag nog kört med lösningsmedelsfri epoxy. Brukar köpa den jag använder på Biltema - 4,5 kg förpackningar. Epoxyn har ju även den sina risker, men det har ju polyester också. forts följer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 April , 2013 Nu är det inte lätt att säga hur man skulle göra, när man inte ser projektet på plats. Jag skulle kunna tänka mig att jag skulle skära till en divenycellbit (Divinycell är liksom Bongocell ett fabrikat) så att den passar i hålet så noggrant som möjligt. Man skulle kanske kunna limma på det borttagna laminatet från undersidan. Då gäller det ju att slipa det helt rent på den sidan som kommer att ligga mot divinycellen. Lägga divinycellen på garagegolvet (plastfim under). stryka på ett tunnt lager ren epoxy på de båda ytorna (divinycellen och glasfiberlamiantet) så att de blir vätta . Blanda epoxcy med ett limpulver (Det finns andra än microbalonger, som jag använder mest till spackel) Lägga på ett jämt lager på divinycellen, Lägga det gamla laminatet ovanpå och belasta det hela redigt. När jag gör den typen av limmingar brukar jag ta storgatsten och lägga ovanpå. (som på bilden) Fast vilka tyngder som helst duger. Men det bör va ordentligt tungt. Det är inte över allt som man är så stenrika som här i Bohuslän. Det är också viktigt att slipa rent kanten på det som är undersidan ca 10 cm runt om (lättast när man har biten löst) och motsvarande på det som är kvar uppe under däcket. Fast det är möjligt (ganska troligt) att jag i stället för att limma fast den gamla biten, hade laminerat upp nytt glasfiber av rätt tjocklek på undersidan av divinycellen, i stället för att använda den gamla biten. Det blir ju en del slipning och rengöring så det kanske går näring i täring. forts följer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 April , 2013 Om problemet bara är att balsan är rutten eller släppt, så hade jag som nästa moment lagt på ett jämt, men redigt lager epoxy blandat med limpulver mot divinycellen och tyckt upp den på avsedd plats. Lagt en plyfaskiva eller dyligt under och stämpat mot kojbotten med ett antal reglar. Jag hade innan jag började jobba lagt typ byggplast på kojbotten och en även klätt skrovsidorna. Det är bättre att täcka före än att rengöra efteråt. Man lägga en skiva på kojbotten att stämpa mot. Jag hade stämpat så hårt och på flera punkter att ytterdäcket hade höjt sig nån mm. Är det delaminering i själva laminatet, skulle jag kunna tänka mig att jag byggt upp ett laminat av glasfiber och epoxy på divinycellskivan till önskd tjocklek. Möjligtvis klickat ut lite epoxy blandat med limpulver ovanpå och tryckt det hela på plats innan epoxyn börjar härda. För monteringen av skivan under däcket är det inte fel att va två. Dessutom är det ett himla kladdjobb. Samma typ av stämpning som jag beskrev ovan. När epoxyn härdat och stämpningen är borta, en avslipning av skarven och sen laminera ihop skarven. Ett trevligt och kladdigt jobb. Bifogad bild är bara en illustration av vad jag menar med stämpning. Särskillt när man alltid jobbar ensam som jag ofta gör, får man tillgripa hjälpmedel för att det skall gå att utföra vissa arbeten. I ditt fall är det ju för att hålla skivan på plats medans det härdar och framför allt för att få ett högt tryck på limfogen. Om nan kör med polyester gör man spackel av plast och talk. I bägge fallen bör man nog blanda bas och härdare innan fylnadsmedel blandas i plasten. Ungefär så här tror jag att jag skulle göra. Sen ändrar sig ofta förutsättningarna lite efterhand som arbetet fortskrider, eller så kommer man på lite bättre metoder efterhand. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 6 April , 2013 Jag har inte läst allt i svaren men här är mina två ören, en del är upprepningar. Inte microballonger. Microfibrer när man limmar.. Inte vanlig frigolit, smälter som sagt av lösningsmedlet i plasten. Du har verkligen gjort det svårt för dig själv!. Däcket har delaminerat och du väljer att såga upp innifrån?! Varför? Det kommer vara ett jäkla jobb att laminera uppåt. Hade du bara sågat upp från däck hade det varit busenkelt. Det kommer vara skitslabbigt att jobba uppåt, se till attt täcka dig själv och förpiken väl innan du börjar, du kommer ha plast överallt. Framför allt om det är ditt första plastjobb! Räkna också med att hela båten kommer vara full med slipdamm innan du är klar, ska du få ditt första plastjobb snyggt kommer du få slipa! Framför allt som du ska plasta uppåt! Tänk på att du måste ha något som håller distansmaterial, glas och plast på plats medan det härdar. En stor skiva, täckt med plast för att inte fastna som sätts i spänn mot durken kanske kan funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 April , 2013 Proffsmetoden när man ska limma upp en skiva är att hyra en vakuumpump och tejpa upp tex en plastpresenning. Några duttar med termolim håller skivan på rätt ställe tills plastskynket börja sugas fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 6 April , 2013 Jag gjorde detta på min Coronet förra vintern. Det gamla innertaket kan du använda som mall för en plyfaskiva som får samma storlek som taket. Plyfaskivan täcker du sen med byggplast och på denna bygger du sen upp ett nytt laminat; underst 4-5 lager matta+polyester, därefter ett lager rutskuren divinycell och därefter ytterligare två lager matta+plast. Allt plastas på en gång och därefter pressar du upp plyfaskivan mot taket och fixerar den med garagedomkrafter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 6 April , 2013 Här fixeras hela paketet mot taket. Garagedomkrafter är att rekommendera eftersom de är billiga att köpa (200 kr på Biltema/Jula), går att finjustera och dessutom kan ge ett kraftigt tryck. En timme senare hade hela paketet härdat. Den med byggplast täckta plyfaskivan lossade av sig själv när jag tog bort domkrafterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 6 April , 2013 Och så här ser det ut när det är klart, denna bild från förpiken. De mörka fälten är marinplywood som är inplastad där knaparna ska sitta. Balken i mitten fick sitta kvar under jobbet, denna del gjordes alltså i flera sektioner. Jag har skrivit en längre artikel om jobbet som jag kan skicka om du mailar din e-postadress. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 6 April , 2013 För framtida läsare av tråden. Här är instruktionsboken från West: http://www.westsystem.com/ss/assets/HowTo-Publications/Fiberglass-Boat-Repair-and-Maintenance.pdf Edit: Den här trådens ämne behandlas från s.29 och framåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 6 April , 2013 Tack för superbra tips! Det handlar alltså om att laminatet har släppt från balsaträet, i övrigt är plasten fin. Det har alltså kommit in vatten på något sätt. Jag har sågat upp det inifrån eftersom det är rekommenderat av många här på MG. Framför allt för att man slipper förstöra gelcoaten. Men varför kan jag inte behålla det gamla innerlaminatet om det inte är skadat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 6 April , 2013 Roderskäddan på min förra båt hade ruttnat, så jag sågade upp ena sidan. Bröt loss hela laminatet i ett stycke, gjorde rent på gammal rutten plywood. Blandade till epoxy och microfiber, limmade fast divinylcellen, på med mer epoxy, la dit gamla laminatet, sedan tryckte jag ihop allt med tvingar och bräder. När allt härdat slipade jag ner kanterna runt skarven till noll, laminerade ihop allt med remsor och avslutade med ett par varv runt hela. Du borde kunna göra liknande, tycker jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 7 April , 2013 Du kan återanvända det gamla laminatet, då lägger du 1-2 mattor med plast mellan detta och divinycellen. På samma sätt som du gör i mellanskiktet mellan däcket och divinycellen. Är inte säker på om det blir enklare att återanvända laminatet och polyester och glasfiber är billigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 April , 2013 Visst går det att återanvända det gamla matrialet, men jag är, som Flipperskeppare inte säker på att det blir varesig enklre eller bättre. Det måste ju slipas rent och fästas i divinycellen. Har du ren divinycell och plastar dit nytt glasfiberlminat har du ju mer koll på att det nya laminatet fäster. Sen är jag av den övertygelsen att du måste laminer ihop den bottagna laminatet med den fasta delen under däcket. Om du har kvar skarven under däcket, utan att laminera ihop får deu en väldig försvagning i däcket. Styrkan i en sanwichkonstruktion är ju att det är två glasfiberlaminat med mellanliggande distansmatrial. Skulle du ha ett enkellaminat som har samma styrka så blir det väldigt tjockt. laminerar du inte ihop skrven under däcket blir det ju i princip bara enkellaminat i skarven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 7 April , 2013 Ok! Men varför behövs glasfibermatta mellan distansmaterial och gamla laminatet? Det verkar inte som Peter_K hade glasfibermatta. Toaen, hur många lager glasfiber behövs som innertak? Jag har köpt polyester, polyuretanskiva och glasfibermatta på biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 7 April , 2013 Mattan suger upp polyestern så att det blir lite volym och därmed bättre vidhäftning mellan lagren. Du bör av samma anledning också rolla plast i taket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 April , 2013 Det där får du nog utveckla. Jag förstod faktiskt inte nåt av de två meningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 April , 2013 Det behövs ju samma tjocklek som det gamla laminatet. Hur många lager det blir beror ju på tjockleken på mattan. 600 grams bygger väl en knapp mm. fast jag brukade föredra 450 grams. Nu använder jag nästan uteslutande epoxy. till det är det 300 grams väv som används. Epoxyn luktar inget. Har betydligt bättre vidhäftning mot uthärdad polyester. Fast allergirisk i stället för styrenförgiftning. Skyddsutrustning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 7 April , 2013 Det jag menar är att man måste säkerställa vidhäftning över hela ytan och för att göra det behövs ett lite tjockare lager med polyester. En matta eller två underlättar här, eftersom polyestern sugs upp och inte riskerar att rinna av när man jobbar. Det går väl antagligen att använda förtjockningsmedel också, men med matta får man som bonus lite extra laminat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 April , 2013 Det där har du helt rätt i. Det är jag som är trögfattad. Bilderna visade att ditt jobb var välgjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 10 April , 2013 Vad är skillnaden på mikrofibrer och mikrobsllonger? Vad är flest på dessa? http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-252130/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nimbra 0 Postad 11 April , 2013 Nu var det ju trist att du redan sågat, jag hade borrat hål och injicerat vinylester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser