Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Jtr12

Yamaha /Teleflex

Rekommendera Poster

Hejsan alla i vårrustnings tider :o)

Har funderat lite över en sak vad gäller styrningen av min Yamaha motor med Morse/Teleflex

Känns som svängradien laggar lite mellan BB/SB... Kör min monterad med akterspegelsfäste och styrrör till motorn.

Såg en annan variant med genomgående rör i framkant och draglänk...? Är detta Yamaha original kanske?

Någon som känner igen sig,vet mer...   Bättre styr respons...?

Tackar på förhand!

/Jtr12.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Alla med en propeller har olika svängradie pga propellerverkan.//Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon!

Hej Nitro och tack för svar!

Har också läst till mig denna information på forum mm.

Det som jag funderar lite över är,rattvarv till BB-sida ändläge VS rattvarv till SB-sida ändläge.

Anledningen till frågeställningen var att jag såg bak på motorn att vid back av båten så fick jag mera vinkel till BB genemot SB...

Kopplade loss styrvajer och försökte line upp motor/vajer och räkna varven till ändläge och synka ratten till mitten ca...

Har för mig att jag läste om liknande på forumet och även att man fick bättre styrrespons vid montering av länkarm och längre ut på själva konsolen på motorn och vann mera svängradie åt båda håll.

/Jtr12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet mer..... Känner till mer / jag själv är ganska så nybakad vad gäller båtvärlden.... min andra båt,så teorier fakta eller ider om funktionalliteten på styrningen är välkomna!

Njut av dagen!

/Jtr12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...