Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Bjaerven

Drivaxel lossat i ”fel” ända – Johnson SH 9,5 ~ 1968

Rekommendera Poster

Jag har nu fått tummen ur och drivit ner mitt växelhus med ett par träkilar. Inga ondöiga märken i alut och en fin kavplatta men det tråkiga är att axeln lossnade i underhuset och inte uppe i riggen. Jag har aldrig tidigare varit med om detta då alla mina drivaxlar valt att lossa uppe vid motorn.

Splinsen ser trots allt ut exakt som de man ser uppåt ph i vanliga fall, men är det något problem att återmontera tror ni?

Ett problem ser jag redan nu. Jag har lyckats böja kopparröret från vattenpumpen, så detta måste troligen bytas för att någonsin kunna passa in det där uppe igen – eller vet ni om det brukar vara lite krokigt(?). Lite struligt blir det att också att passa in kylvattenröret samtidigt med drivaxeln – fast från olika håll, så att säga.

Tacksam för alla erfarenheter från att dela axeln från fel ände, kan sitt underhus anatomi eller bara vill spekulera med mig! Laddar upp ett antal bilder så ni ser förödelsen och vilken motor det rör sig om.

post-10013681-1394237452,0783_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det krokiga kopparröret utan den axel jag velat se..

post-10013681-1394237452,2063_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedifrån och upp - kanske inte säger så mycket menmen..

post-10013681-1394237452,2685_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för samma grej.

Jag tillverkade en avdragare, kanske svårt att berätta om i text, men jag försöker.

Jag tillverkade en stoppblock som passade på axeln genom att ta en järnbit o borra ett hål som just passar på axeln , och borrade ett hål för spännbult så den inte gled bort.

Sen hittade jag en rörskarv som hade ett hål genomgående lämplig att trä på axeln, ovanför stoppblocket, resterande avstånd, ovanför rörskarven och upp till motorblocket, där axeln går in, kapade jag till ett passande rör och sen skruvade jag på rörskarven så den blev längre, och tryckte drivaxeln utåt, och så småningom lossnade axeln

Är det möjligt att fatta det jag skrivet? annars får du mejla mej så får jag förklara bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...