Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
KillerBoo

Isläget, Vänern

Rekommendera Poster

Hur utvecklar sig isläget i Vänern?

Gästhamnen i Karlstad?

Har en kopmis som skall på en konferns i Karlstad om en månad och tänkte bo i båten. Sen skall han forsätta med semesersegling via  Göta kanal. Eller kan man säga semestersegling när man är pensionär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner med Vänerbåtfölket.

På femitotalet när vi fraktade is från Järnasundet strax ost Hindens rev. 1957? tror jag det var.Det året försvann isen på Vänern den 1 maj.

Förra helgen var jag vid vårt lilla sommarställe vid Mellerud. En släkting hade provborrat djupare än 60 cm kom det sand på borren. Bottenfruset altså.

Vår lilla småbåtshamn var fylld med ispress närmare 2 meter högt med is och snö. Nordosten hade pressat upp isen på land. Så det verkar bli sen båtsässong på Vänern i år..

Kolla in hur Vänern kan se ut med 120 ton naturis i Hawila på väg till Knippla och vidare till fiskebåtarna och Nordsjön.

post-10024031-1394237453,7855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy: Om en månad ska det väl ändå vara isfritt.. Förra året badade jag ju i slutet på april utan att komma upp blå. Var o skulle titta till båten i förrgår men inte ens jag -som är en van vinterbadare/plurrare vågade gå ut till holmen där hon ligger o vilar. Tippar på max 2 veckor till om inte minusgraderna återkommer i massor på nätterna. Sen kan nog isen ligga kvar -åtminstone flakvis- i Inre Hamn i Karlstad, men jag har ytterligt svårt att tro att inte båtsäsongen ska vara igång i maj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något år på åttitalet gick det inte att sjösätta i Lisch före 15 maj .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ser det bättre ut :) Mycket som hänt de senaste dagarna

post-22514-1394237454,0777_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg inlägg på Facebook igår . Välkommen till baggerud Är det öppet nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte varit där o sett men eftersom Baggerud brukar vara det som sist fryser och först släpper från sig isen så borde det vara helt öppet ja.Sen är det ju möjligt att det blir nån isskorpa under natten men den brukar trollingfiskarna ta hand om på morronen ;)

Ser dessutom ut som det är helt öppet om man tittar på satellitfotot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

solen sken på termometern och det var två grader kallt i morse .... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i Karlstads gästhamn inne i inre hamn just nu.





Det är isfritt strax söder om Hammarö. Sen är det nästan isfritt i den östra älvfåran av Klarälven inne i Karlstad så det går nog ganska fort nu med islossningen.

 

post-10009257-1394237461,0298_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...