KillerBoo 58 Postad 5 April , 2013 Känns nästan lite hopplöst nu... Länken bli väl inte klickbar fr iPhone men.. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/sen-vinter-pa-vanern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 April , 2013 Hur utvecklar sig isläget i Vänern? Gästhamnen i Karlstad? Har en kopmis som skall på en konferns i Karlstad om en månad och tänkte bo i båten. Sen skall han forsätta med semesersegling via Göta kanal. Eller kan man säga semestersegling när man är pensionär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 7 April , 2013 Känner med Vänerbåtfölket. På femitotalet när vi fraktade is från Järnasundet strax ost Hindens rev. 1957? tror jag det var.Det året försvann isen på Vänern den 1 maj. Förra helgen var jag vid vårt lilla sommarställe vid Mellerud. En släkting hade provborrat djupare än 60 cm kom det sand på borren. Bottenfruset altså. Vår lilla småbåtshamn var fylld med ispress närmare 2 meter högt med is och snö. Nordosten hade pressat upp isen på land. Så det verkar bli sen båtsässong på Vänern i år.. Kolla in hur Vänern kan se ut med 120 ton naturis i Hawila på väg till Knippla och vidare till fiskebåtarna och Nordsjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 April , 2013 Tommy: Om en månad ska det väl ändå vara isfritt.. Förra året badade jag ju i slutet på april utan att komma upp blå. Var o skulle titta till båten i förrgår men inte ens jag -som är en van vinterbadare/plurrare vågade gå ut till holmen där hon ligger o vilar. Tippar på max 2 veckor till om inte minusgraderna återkommer i massor på nätterna. Sen kan nog isen ligga kvar -åtminstone flakvis- i Inre Hamn i Karlstad, men jag har ytterligt svårt att tro att inte båtsäsongen ska vara igång i maj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 April , 2013 Något år på åttitalet gick det inte att sjösätta i Lisch före 15 maj ..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 April , 2013 Nu ser det bättre ut Mycket som hänt de senaste dagarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hjonsson 0 Postad 9 April , 2013 Såg inlägg på Facebook igår . Välkommen till baggerud Är det öppet nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 9 April , 2013 Snygg bild Var hittade du den? / Tomas B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 9 April , 2013 Du hittar satellitbilderna på http://lance-modis.eosdis.nasa.gov/imagery/subsets/?subset=AERONET_Gustav_Dalen_Tower Dom uppdateras varje eftermiddag. Laddar du ner kartorna för 2 dagar till Google Earth så kan du lättare se hur isen ändrar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 9 April , 2013 Har inte varit där o sett men eftersom Baggerud brukar vara det som sist fryser och först släpper från sig isen så borde det vara helt öppet ja.Sen är det ju möjligt att det blir nån isskorpa under natten men den brukar trollingfiskarna ta hand om på morronen Ser dessutom ut som det är helt öppet om man tittar på satellitfotot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 April , 2013 solen sken på termometern och det var två grader kallt i morse .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 9 April , 2013 Så här ser det ut i Karlstads gästhamn inne i inre hamn just nu. Det är isfritt strax söder om Hammarö. Sen är det nästan isfritt i den östra älvfåran av Klarälven inne i Karlstad så det går nog ganska fort nu med islossningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser