Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
netsplit

Sterling battery to battery charger problem!

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Sterling Pro Batt C som är laddare som sitter mellan mitt startbatteri (12V) och min batteribank på 24V (2 st AGM 12V  batterier som är seriekopplade).

Man ska ställa in vilken batterityp man vill ladda. Detta ska man enligt instruktioner ställa in när apparaten aktiveras. Det ska blinka en massa LED-lampor när den aktiveras och det är då man har chansen att ställa in batterityp. Problemet är att detta aldrig händer. Inga LED-lampor blinkar när vi drar igång laddningen.

Installationsbeskrivning finns här: http://www.shop.sterling-power.com/acatalog/BBW.pdf

Min fråga är om det är någon som har någon erfarenhet av en sådan här Sterling laddare och kanske kan hjälpa mig felsöka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru tycker jag är lite underlig... För jag gillar att läsa manualer?

I vart fall så läser jag så här i manualen.

1

Koppla exakt som det står

2

Dra igång motorn så du får ingående laddning över 13,3V

3

Sedan ställer du Sterling i läge ON

4

Ställ in efter blinkningar enligt instruktion

Citat:

'' When the unit is connected, it senses the voltage on the input battery. The voltage must be above 13.3V to activate the unit ''

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är vi två :)

Problemet är att båten är på land så jag kan inte starta motorn. Däremot har vi kopplat in en batteriladdare som borde aktivera apparaten precis på samma sätt som generatorn i motorn bara spänningen når 13.3V - vilket den gör men inga lampor lyser så något är galet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag känner mig som världens jubelidiot men det är faktiskt inte JAG som håller på och kopplar in denna utan det är en elektriker som försöker hjälpa mig så jag kan inte se varken det han gjort eller hur apparaten ser ut.

Men punkt 3 är ju intressant. Det har jag (läs han) nog missat lite. Men vad jag kan se på bilder på produkten så finns det ingen on-knapp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du.... Laddaren måste ge mer än 13,3V mätt på startbatteriet enligt manualen. Annars så vet jag inte?

Och jag antar att det är kopplat som i alternativ två i manualen, citat:

Manual activation, there may be some unique installations where the auto activation is not desired and the unit needs to be activated or deactivated by a direct command, i.e. ‘on’ and ‘off’ via a switch or other signal. In this case the extra wiring must be completed to supply the signal to activate the unit. Cables 1 and 2 (as per the installation guide must be installed ///

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...