Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
bjornx

Ekolodgivare, hjälp vid val

Rekommendera Poster

Postade innan i Aqudortråden, men ingen lycka testar här nu !

Någon snäll själ som har infomration som kan hjälpa mig vid mitt probelm.

Hej alla,

Äntligen börjar isen smälta i hamnen.....

Innan det blir dax att sjösätta min Aquador 26HT  från -04, tänkte jag installera ett nytt ekolod. Jag har införskaffat mig en Garmin 720s som är placerad i taket vid förstaplatsen.

Nu till stora fråga, jag står i valet och kvalet till vilken givare jag skall montera till ekolodet. Väljer mellan en genomskrovsgivare eller en aktergivare. Vid genomskrovsgivare är min tanke att tabort lodet som sitter och sätta givaren i det hålet.

Vid Allt för sjön pratade jag med representanter för Garmin och de rekommenderade Airmar P319 för genomskrovsgivare , Airmar P79 för inombordsgivare och Airmar P66 för akterspelgelgivare. Inombordsgivaren har jag redan valtbort.

Jag tvekar på vilken givare jag vill ha pga skrovvinkeln som 26:an har, dvs 18 grader, och vid genomskrovsgivaren P319 är det ingen tilt på, men klarar 0-24 grader enligt produktbladet. Men då kommer jag inte få Ekot direkt under båten. Akterspelgelgivaren P66 ser jag problem med själva kabeldragningen genom skrovet pga av hur plattformen ibak är utformad.

Är det någon som någon erfarenhet att installera någon av dessa givare eller information till mig som kan vara nyttigt för val av givare och underlätta själva installationen?

Mycket tacksam för eventuella tips och råd.

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Innan man kan svara på vad det är för givare du skall ha på din båt bör du berätta till vad du skall ha ekolodet. Se botten rent generell eller för att söka ex fisk.

Själv har jag fiskat de senaste årtiondena och bara klistat akterspegelgivarna inne i kölsvinet i vinkel mot sjöbotten. Varför göra livet svårt när det finns enkla lösningar.//Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekolodet kommer användas till se botten generellt och användas för målsökning när vi anväder båten för dykning. Inget till fiske.

Vid dykning vill vi bara se att man kommit till rätt GPS punkt och att något är där på botten, innan man slänger ankaret. 

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Då är det väl bara att köpa en givare och limma fast den med sikaflex i botten, eller? Då slipper du att han något som sticker ut också.//Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

Limmar du givaren i botten på skrovet. Så får du den ju som du vill ha den.

Epoxy och så justera in så den kommer rakt.  Det finns epoxy för givare så det inte är massa luftbubblor i limmet.

Sedan kan du ha vilken skrovvinkel som helst. Vi byggde en liten fyrkantig sarg till våran givare. Fyllde den en cm med epoxy och tryckte i givaren. Såg till så den kom rakt mot botten och stagade upp den. Den skjuter perfekt mitt under båten.

Har du mycket lutning på skrovet så gör det inget. Se till bara så givaren kommer rakt ner mot botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade svårt med att få det att fungera med sikaflex så jag plastade fast ett avloppsrör och fyllde med vatten och lite glykol, sänkte ner givaren och det fungerar nu skitbra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att det lutar litegrand ska tydligen givaren kompensera...jag hittar fint över vraken när vi fiskar..har dock bara testat en gång med nya montaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla sätt är bra utom de dåliga :) Kan du förstå ifall du missar lite effekt? Tycker ju att det borde påverka att göra så, men ibland är ju verkligheten bra konstig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder en aktergivare med dubbelfrekvens.

Byggde upp en plattform inombords i fören med epoxy. Lade gladpack mellan aktergivare och epoxyn så plattformen fick rätt utformning. Plattade till ordenligt för det får inte finnas någon luft i epoxyn. När allt stelant drog jag bort gladpackfilmen och limmade fast givaren med silicon. Fungerar perfekt. Ser botten såväl som fisk.

Såg flygande tranor idag så nu är våren på väg här nere i Blekinge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg du tranorna på ekolodet??? Vilket kör du med?? Den här??

post-10024059-1394237453,1339_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag vänder sommarstugebustern upp och ner på hösten, det kanske kan förklara tranekontakt på ekolodet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...