Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Flippy

Kan man lita på skvallerstrålen?

Rekommendera Poster

Har en Yamaha F115 -2000 som går bra. Dock är jag nybörjare på motorbåtar och utombordare, så till min fråga:

- Kan man alltid räkna med att kylningen på motorn fungerar om skvallerstrålen finns där?  Finns det ingen risk att skvallerstrålen funkar men att kylkanaler till motorn kan vara igensatta eller minskad effekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

Nu till verkligheten. Lita är ett svårt ord. Men skvallerstålens vattenkaskad säger i alla fall att impellern trycker upp vattnet i motorn. Sedan om du har ex igensatt termostat så lär inte skvallerstrålen förekomst visa detta.

Om du vill vara någotsånär säker på att motorkylningen fungerar kan du börja med att kontrollera termostaten. må väl //Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- Min erfarenhet är att skvallerhålet kan bli igensatt och visa ett klent flöde när det i själva verket är tvärt om. Rensa med en ståltråd i myningen ibland.

En annan sak; om impellern har havererat nån gång och gått i bitar så kan små gummibitar följa med upp i kylkanalerna och strypa flödet. Vid montering av ny impeller finns strypningen kvar och flödet begränsas. Därför lägger jag pussel utav resterna av den havererade impellern för att se att allt är borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...