Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
mrpipen

justera suzuki dt20 -88

Rekommendera Poster

Hej, är väl egentligen bara tomgångs-blandskruven (4. SCREW pilot air) och tomgångsvarvtalet (12. SCREW throttle stop) enligt din länks fig 4 som behöver justeras. I övrigt gäller väl fasta munstycken vars hålstorlekar är fabriks-optimerade och knappast slits, där utöver noggrann förgasarrengöring och eventuell koll av flottörhusnivån.

Tomgångsblandningen (bensinhalten i luften som tändstiftet antänder) brukar först grovjusteras med typ öppna 3/4 varv för att ö.h.t. få igång motorn. Sedan finjustering med varmkörd motor, och när blandningen är bra så kan stoppskruven för varvtalet behöva anpassas. Förmodligen går det att  hitta detaljerna i denna verkstadshandbok som gäller för alla Suzukis tvåtaktare åren -88 till -03?

Vad är problemet, vägrar motorn starta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skruvat isär allt och rengjort förgasaren. Så skruvar 13, 19 och 2 ska bara dras fast lätt, ingen justering där alltså?

Motorn startar väldigt lätt och går på tomgång dock bakskjuter den ibland. Tändstiftena blir väldigt blötta när man kört på tomgången en stund så skulle försöka justera ner bränslet lite.

Ska testa att justera lite på skruv 4 så får jag se, tomgångsstoppet har jag inte rört något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, de fasta skruvmunstyckena 2 och 13 - i din länks förgasarfigur 4 och bilden intill - skall i princip bara dras såpass hårt att de inte skramlar loss av vibrationer. [De fasta munstyckenas håldiameter brukar anges som hundradels millimeter, d.v.s. huvudmunstycket 13 är originalmärkt 120, alltså 1,20 mm:s håldiameter. (Skissens position 19.1 till 19.3 är alltså bara OPT (option=alternativa hålstorlekar*). Däremot det ställbara tomgångs-blandningsmunstycket 4 får bara dras helt lätt i botten, annars deformeras spetsen.)]

Normalt beror bakskjut genom förgasaren entydigt på för mager bensininblandning, kraftlös men  plötslig detonation istället för önskad långsam och energirik explosion. Tar därför för givet att det i ditt fall inte bakskjuter på tomgång där ju de blöta tändstiften antyder för fet blandning, utan att skjutandet sker vid högre motorvarvtal. Är det så?

*) Haha, har f.ö. labbat litet med en uppsättning tillköpta munstycken till min gamla törstiga fyrtaktstånka. I.o.f.s. litet lärorikt att upptäcka de sk kretsarnas (låg- mellan- och högfart) inbördes  beroende av varann, men min slutsats blev - knappast förvånande med tanke på testresurser - att de fabriksrekommenderade hålstorlekarna funkar bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vet jag det.

 

Bakskjuter gör den på tomgång dock inte överdrivet ofta utan ibland. Vid tomvarvning så går den fint upp i varvet, kan dock inte säga hur den går under last ännu pga is.

Så det är bara nr:4 som ställer blandningen mellan luft/bränsle. Blir ju inte så svårt att justera motorn då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... kanske flödar förgasaren tidvis över (nålventil/flottör har osäker funktion) och nr 4 är okej inställt? Men skjuter den på tomgång med för fet eller okej blandning så förstår jag inte vad som antänder såpass tidigt, kan det vara nåt fel på tändningen? Någon annan??

Finns ju en bra genomgång av en spjällförgasares funktion i min tidigare länkade VHB, men den förgasaren är i.o.f.s. bara snarlik och ser inte riktigt ut som din länks fig 4.


[Detta med bakskjut = för magert/varmt och avgasskjut = för fett har jag f.ö. hämtat ifrån en sida om fyrtaktare, kanske är detta inte så relevant för tvåtaktare? (174 kb pdf:en förgasare kan hämtas här och på sid 13 finns stycket Puffar i avgasröret eller förgasaren.)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte detta en lösning på något problem men farsan har en Suzuki DT-30 från 87-88 . Den har sedan den var ny ALLTID nyst till då och då på tomgång. 

Om detta är generellt för modellen vet jag inte men den har som sagt alltid nyst till var och varannan minut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken.

Var mer avgaspuffar den skicka iväg ibland.

Läst lite där och kom fram till att jag kanske har förstora munstycken pga för fett bränsle blandning. Men risken med att byta ner sig vad jag förstod kunde få stora konsekvenser.

Motorn har ju haft denna setup sen -88 så tror den får fortsätta med denna.

Tack för tipsenyes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. Kanske Suzuki tog i lite med munstyckena, därför den går lite fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...