fredbjar 0 Postad 4 April , 2013 Vad gör ni nu i vårrustningen trots den kalla temperaturen? Polering, vaxning, bottenmålning, bort med presenning etc? Har båten förvarad utomhus. /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 April , 2013 Igår slog jag under förseglen. Storseglet får vänta tills jag plockat ner täckställningen över sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 5 April , 2013 Börjar i helgen. Från em. är det trots allt varmt och skönt i solen. Det blir tvätt (tar med mig en dunk varmt vatten) och vax, så mycket jag hinner, Har varit med om lika kallt väder förut men då med jämnare temperatur över dygnet och sämre väder dagtid. Många vårrustningar i ruggväder har det blivit. Bara att bita ihop och gnugga på den motsträviga vaxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 April , 2013 Det är väl bara att klä på dig så att du inte fryser och börja vårrusta, båten fryser inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredbjar 0 Postad 5 April , 2013 Lägsta temp vid bottenmålning? Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 5 April , 2013 Vad göra? Tja, jag tar det som det kommer. Ska ner och börja i helgen. vi har två sjösättningsdagar i klubben, om två och fyra veckor. Min gissning är att det blir glest på den första... jag gör som jag gjort de senaste åren, jag sjösätter när jag är klar. Kanske om fyra veckor, kanske lite senare genom att ringa ner en egen bil. Angående temp för bottenfärg, det står på burken. Men, enkompfärger brukar man kunna måla med även i minusgrader, fast vissa blir då lite väl sega. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 5 April , 2013 Tja, har småpillat lite här och där... mest tagit det lungt och druckit kaffe å kollat på andra båtgrannar Men har inte så mycket att göra innan sjösättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 5 April , 2013 Min är sjösatt så jag seglar nu och vaxar i maj när det är lite varmare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik 0 Postad 6 April , 2013 Vi har legat i hela vintern, tog av vinterkapellet och gjorde ordning för segling för ett par veckor sedan. Det blev premiärsegling i påskhelgen. http://fhm.mine.nu/WhiteStar/2013/04/01/paskhelg-med-premiarsegling/ /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 April , 2013 Blir målning idag troligen. Skrapade rent botten igår, ett väldigt slit. Första gången på tio år ändå inte så förfärligt tjocka flagor. Gick rätt fort med vanlig trekantsskrapa som vässades varje kvart. Samlade upp färgen på pressenning och dammsuger bort det som kom utanför. Får lägga på några kol, sjösätter den tolfte om isen gett sig. Ännu ligger den vid kranen. Biltemas prisade bottenfärg av svarta sorten var slut igår. Massor av blått. Sea sea lär ha men hittade en full 2,5 l på vinden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 6 April , 2013 Mycket pyssel kan man göra under täckställningen.. Själv har jag byggt in en ny plotter, bytt radar, dragit om kablar och grejjat. Hälften av jobbet under täckställningen, hälften av jobbet i garaget hemma.. Under pressen blir det ganska varmt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 6 April , 2013 Jag har monterat autopilot och lite annan elektronik, fixar lite luckor som förra ägaren lagat med spånplatta som var målad, ingen bra kombination i båt. Har även kört lite polering inne i båten. Så fort de sätter på vattnet i hamnen blir det til att ge utsidan en glans med tvätt och polering samt lite vax. Är även igång med att dra nya drickvattenslangar och montera en ny vattenpump till pentry och toalett. Nytt kapell kommer i början på nästa vecka så efter att ha fixat till utsidan blir det till att montera det. Som med allt annat så tar ddet ju aldrig slut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 April , 2013 Det verkar inte som om jag kan svara på ditt mail, tackar ändå för upplysningen om vinterliggning, kommer att ta kontakt med leverantören inför nästa vinter, kanske blir vi båtgrannar i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 6 April , 2013 Monterar vindroder. Ett vindroder av fabrikat Viking med pneumatsiks kraftöverföring. Kanonroligt men hade önskat lite varmare väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 6 April , 2013 Faktiskt hyfsat idag. Närmare tio gradersstrecket. Började med Rydsen och gno lite. Skulle varit i för minst en månad sen men det är fortfarande is vid bryggplatsen. Tänkte på loggan som är ovanför relingslisten. Är inte riktigt aktuell längre. Kanske ska vara kvar och bli nostalgi av det. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 6 April , 2013 Sol och några få plusgrader på dan, halvmeterdjup hård skarsnö och isen ligger fortfarande metertjock. Promenerade på snön till båten och kröp in. Monterade ur den gamla toaletten och provade in den nya. Det skall bli septitank med sugtömning och 3-vägsventil, ett lagom vårvinterprojekt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 6 April , 2013 +2 grader, ensligt på varvsplanen idag trots det soliga vädret. Man kan använda ena handens fingrar för att räkna de avtäckta båtarna, trots att första sjösättning (av två) är om två veckor. Isen i hamnen verkar tjock, men börjar ruttna. Längre ut mot fjärden glittrar det vackert om det öppna havet. Mallar sprayhood... Att använda vatten, cleaner och wax är det ännu för kallt för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 7 April , 2013 jag tänkte jag ska åkta och trösthandla på hejertmans. Ny ventil till förluckan, och så en batteridriven polermaskin... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 7 April , 2013 Båten har lagat i hela vintern. Så nu är det polering av bom, spinnakerbom rodkick, mast och radar innan på mastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redrib 0 Postad 7 April , 2013 Har varit och premiärkört i Vättern idag Gick lite kort grov sjö, sådär som det gör på vättern vid 5-6M/s, men det funkade fint. Hästholmen var isfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 7 April , 2013 Båtlösa som vi är tittar vi frenetiskt efter eventuella byten att ge sig på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 April , 2013 Vad vill ni byta med då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 April , 2013 Vilken gräslig skitdag att vårrusta på. Snöyra växlande med hagel (och lite sol). Vi har dessutom en hög snö och is där stegen ska stå på styrbords sida. Har gått lös på den med spade och spett utan att få bort allt. Tills den är borta kan jag inte ägna mig åt arbete på hög höjd på den sidan så det blir bottenslipning i stället. Har funderat på att köpa en Festool slipmaskin som går att koppla till en dammsugare för att slippa mask och igengrodda glasögon. Har någon provat en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 8 April , 2013 Det var inget vidare vädder i söndags (i går), men det funkar bra ändå att jobba under den genomskuinliga presenningen. Det blir tom lite varm så snart molnen tunnar ut lite. Ett alternativ till att damma ner när man slipar botten är att våtslipa, men då måste man först ha tillgång till ordentligt med vatten så att man kan skölja bort slipresterna innan de trorkar fast igen. Våtslipning med sanpappershållaer och förlängningsskatf funkar hur bra som helst. En Comfort 32:a tar två timmar att slopa av hela botten på utan en gnutta damm på sig själv och framför allt inte på båtgrannarna. Jag förstår faktiskt inte varför inte alla visar hänsyn genom att våtslipa. Någon som vet? Det finns ett lite, litet, litet problem och det är att botten måste torka innnan man målar. Ett annat problem som är lite större är att färgen rinner ner i backen. Är det detta som hindrar er som torrslipar att våtslipa? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 8 April , 2013 Oj! Jag menar byten som något att ge sig på, inte som faktiska byta-båt-byten. Jag ber om ursäkt för oklarheten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 8 April , 2013 En båtgranne förordar också våtslipning men problemet är att vi inte har kopplat på vattnet då kälen ligger. Ska fundera på det ändå då det Festoolverktyg jag vill ha inte går att få tag på i Uppsala (RS 400 EQ). Vi har ju vatten i ån som man kan hinka upp även om det är ett väldigt bök. Clas Olsson ska också ha en väldigt behändig rektangulär slipskiva (ca 10 x 20 cm) som sitter på en kulled. Den på ett skaft kan bli riktigt bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 8 April , 2013 Ingenting än så länge, beror på att vi förra veckan var och åkte skidor (varmt(se bild) och skönt). Motorbåten blir väl den som åker i först, men inte ens orkat ta av pressen än, trots att den står hemma i trädgården. I vår bårklubb är det bara två som har tagit av pressen, och den ena av dem brukar hitta på massa tävlingar som tex vem får av pressen först?, vem sjösätter först? och vem får på masten först? som bara är fjantiga, och han förstår inte att det inte är kul med sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbeb17 1 Postad 8 April , 2013 vi har redan båten målat båten. nu ´ska vi bara tvätt och vaxa båten sen är den klar för sjösatnigen bild på båten http://www1.garaget.org/gallery/images/43/42951/42951-31b9cd0bdfbf0d2cca1bc6793521191b.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 April , 2013 Motorbåten ligger i året runt. Sjösatte segelbåten idag. Hämtat en ny fock hos segelmakaren i dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 April , 2013 Jag brukar ju ta en sväng till båten nästan varje dag, antingen för att jobba eller bara svänga den vägen när jag är ute i nåt annat ärende. De senaste dagarna har jag faktiskt överträffat mig själv - jag har gått ner till båten. Har gjort en del småjobb som jag fixat med det som finns ombord. Idag tog jag bilen ner för jag behövde min vinkelslip/polermaskin med tillbehör mm. Tvättade av sittbrunnen och började polera över med autosol cromglans - fy på mig. När jag plastade ny vattentank för några år sen satte jag rullar och penslar i en burk med aceton som jag hade i uterummet i sittbrunnen. Under hade jag lagt en skiva. Att jag skulle skvätta så mycket kunde jag inte föreställa mig i min vildaste fantasi. Har polert bort mycket med autosol efterhand, men under och runt min Ankarolinaställning har det aldrig blivit av. Tänkte jag skulle måla durken i sittbrunnen med halksyddsfärg. Den har varit målad tidigare, men det är länge sen den såg sina bästa dagar. Det är ju alltid bäst att börja uppifrån så att polera bort resten av epoxykladdet och sen polera och vaxa sittbrunnen tycke jag var en bra strart. Trotts att det var gott i solen när jag kom ner, blir det snart kallt. Våt blir man ju en aning när man kladdar med kallt sjövatten, speciellt i fötterna, när man bara har dåliga lågskor på fötterna. Att sedan ligga på den något fuktiga durken i skuggan och försöka polera med maskin i en konstig arbetställning är väl inte den mest tilltalande arbetsuppgiften. Till slut var det så kallt så det var som min äldsta dotter alltid bukade säga; kallt in i självaste byxan trotts att jag var ordentligt klädd med långkalsoner och allt. Tog mitt förnuft till fånga och sparade lite av det trevliga jobbet till imorgon eftermiddag. Kompleterade lite på den halvfärdiga täckställninge över sittbrunnen. Fick aldrig på nån presenning i år, men jag skall lägga på en liten bit när jag skall måla. Hade man varit lite fin i kanten så hade man väl kallat det hela bimini top Så i morgon blir det att polera bort resten av epoxyn och Utraglozza sittbrunnen. Köpte en flaska Ultra Glozz på Nordens skeppshandel idag. Tänkte att jag skulle köpt på Allt för sjön, men jag glömde bort det. Som tur var. Kollade på Hjermans kampanjpris just nu och jag får säga; Hjertmans - släng er i väggen Det finns ingen anledning att åk runt och jaga priser när den lille lokale handlaren har ett lägre ordinarie pris än kjedjornas kampanjpris och man sen får en ordentlig rabatt på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser