Alfaman 0 Postad 4 April , 2013 Hej! Upptäckte i dag att det var olja i expansionskärlet till ena motorn, kollade ( kylaren ) tom på glykol! motoroljan såg ut son Baily´s! Har kört igenom glykol i sjövatten kylningen ( slutet system ) sitter plast filter och backventil i plast, de är hela, så jag tror inte motorn frusit! Blockpackningen eller? köpte båten i höstas och har bara startat upp den 1 g/mån och har då gått i ca 2-3 min och kylaren var full när jag ställde inbåten, eftersom jag kollade fryspunkten på glykolen! Hur felsöker jag, vad kan det vara för fel,var köper jag delar ? Tacksam för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 4 April , 2013 Antar att motorn är sötvattenkyld? Låter så på din beskrivning. Tycker det låter som en klassisk topplockspackning som pajat. Vattnet blandas med oljan och eftersom du startat upp den några gånger har vattnet och oljan hunnit blanda sig bra, därav baileys i expansionskärlet. Är det en gjutjärnsmotor och den inte gått varm, knappast troligt i ditt fall så brukar det räcka med att byta packning. Är det aluminiumtoppar brukar en planening av toppen oftast vara nödvändig. Eftersom det är en V8 skulle jag byta packning på båda topparna på den motor det handlar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 4 April , 2013 Börja med att ta ur stiften. Kör runt motorn på starten för att se om det sprutar ut lite vatten ur något av tändstiftshålen Om det inte gör det så ta ändå ett kompprov Har du någon oljekylare? En sån kan också vara boven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfaman 0 Postad 5 April , 2013 Har idag skruvat ur stiften! Alla 8 såg bra ut, svart sotiga! Tycker att man borde se nån skillnad om det gått in vatten i förbränningsrummet! Oljekylen kyls av sjövattnet, så den kan räknas bort! Ska i morgon gå in med kamera och titta hur det ser ut i cylindrarna! Borde ju se nån skillnad om vattnet gått in den vägen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 6 April , 2013 Ska du med en kamera lyckas se en förändring i förbränningsrummen behöver nog vattnet ha fått stå där en stund, om det nu har gått in den vägen. Eftersom du startat upp så pass regelbundet tror jag det blir svårt. Det behöver inte heller ha kommit in något vatten i cylindrarna med en trasig topplockspackning, det beror på var den gått sönder. I ditt fall låter det helt klart som det är olja och vattenkanalerna, därav din baileys färgade olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfaman 0 Postad 6 April , 2013 Misstänker att du har rätt, men vill testa med kamera! Eftersom jag har olja i expanssionskärlet, så tolkar jag det som att det är övertryck, men det kan ju vara gamalt, Jag är oerhört tacksam för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 6 April , 2013 Har du alltså startat motorerna i gång / månad under hela vintern??? Du skriver att du kört glykol genom sjövatten delen men...... Har du konserverat sjövattendelen i systemet efter varje uppstart? För du har väl inte kört utan yttre kylvatten under 3 min. Om ja, så har impellrarna troligtvis tackat för kaffet. Om du haft kylvatten påkopplat och inte konserverat efteråt så händer det saker. 1. Värmeväxlaren fryser sönder till 95 % säkerhet 2. Avgasknän och även avgaslimpor beroende på hel eller halvsystem på färskvattenkylningen 3. Impellerns pumphus. Något av detta kan vara orsaken till att du har vatten i motorn. Andra orsaker om du gjort enl. konstens alla regler med konserveringen är Topp packning, kolla med kompprov, kolla stift med avs på vatten först. Här kan också en spricka i en topp vara orsaken Insugspackning Oljekylare om det finns en sådan monterad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfaman 0 Postad 7 April , 2013 Efter att jag kört igenom Glykol i sjövattensystemet, så tog jag av remskivan till sjövattenpumpen! Så den står still när motorn går! När jag startat upp motorerna så har jag flyttat lite på axeln till impellern så den inte står på samma ställe i huset och deformeras! Under helgen har jag haft hjäp av folk som kan lite mer än mej! Vi har kommit fram till följande: Tändstiften ser helt perfekta ut med tanke på att motorn gått utan belastning korta stunder, alla stiften såg lika ut. Med kamerans hjälp så kunde vi konstatera att förbränningsrummen och ventiler såg väldigt fina ut i alla 8 cylindrarna! Vi testade även om det var avgaser i kylarn med en testare som vi sög luft ur kylaren med som blandades i en behållare med vätska i! Den gav inget utslag där men fullt vid avgasröret! Expansionskärlet innehöll gammal olja ( brun och låg på botten ) med påföljd av att även slangen mellan expansionskärlet och värmeväxlaren var tät!!!! Det gjorde i sin tur att vatten trycktes ut vid locket av värmeväxlaren ( syntes vid noga syning runt locket ) fyllde i ca 1 liter glykol och sen var det fullt! Vattnet i oljan är förmodligen kondens! Det var enligt en kunnig så ytterst lite, ( vid koll på stickan så är oljan klar brun genomskinlig, men i en burk med ca 1 dl så ser oljan mer ljusbrun ut, ej gråbrun! Så jag råddes att göra rent och se till att olje och glykolnivån ligger på max strecken och att sen köra motorn ett antal gånger varje dag under veckan och se om nån av nivåerna ändras! gör dom inte det och oljan inte blir gråare, Ja då är nog allt ok ändå! Ändras nån nivå, ja då får vi fortsätta böka å riva lite mer Jag återkommer med resultat senare under veckan! Återigen tack för hjälp och tipps! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 8 April , 2013 Om jag hade fått så fått upp så mycket gammal olja i expansionskärlet att slangen till värmeväxlaren blir tät skulle jag bli misstänksam! Varför är den där och hur har den kommit dit? Jag hoppas givetvis för din skull att det inte är något större fel men personligen skulle jag forska reda på hur och varför det kommit dit Bruna expansionskärl är även ofta ett tecken på att inget bytt glykolen på alldeles för lång tid, den tappar sina rostskyddnade egenskaper och tar med sig avlagringar upp som färgar kärlet brunt. Verkar vara något som många struntar i, förra året när vi skulle köpa båt och tittade runt på MÅNGA olika var det här något man såg på nästan varenda exemplar. Det var ett sidospår.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfaman 0 Postad 9 April , 2013 Igår måndag så startade jag motorn totalt 11 ggr, motortempen låg hela dagen mellen ca 55 - 70 grader. Det som hände var att nivån i expansionskärlet steg med ca 2 cm, oljan låg runt strecket och såg normal ut! I morse när jag kollade när att kallnat var att både kyl och oljenivån låg på strecken fortfarande! Så allt verkar bra! sjövattensystemet kollar jag när hon ligger i vattnet, behöver ju inte röra själva motorn om det är nåt fel där, eftersom sjövattnet inte går in i själva motorn! Så återigen stort tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser