Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
MistLur14

Hur gör man med toaletten efteråt?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Sea Ray Seville -86 med en Biltema-toalett som skickar ut allt genom skrovet.

Här kommer funderingen, vad och hur gör man efter att man har uträttat sitt ärende?

handtag finnes och sen en kvarn, vad gör man först? vill ju inte ha in vatten ....

En fin beskrivning skulle uppskattas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första jag skulle göra är att sätta in en septitank och en däckstömning. 

Inte speciellt fräscht att köra raka rör vare sig i en gästhamn eller naturhamn.. Tänk på alla som ska bada eller kanske ramlar i, inte så kul att få en korv i fejjan.. 

Det är inte speciellt svårt att installera. 

Invatten till toan, utslangen har du ju koll på, led den till en tank med inlopp i ovankant. Anslutningsröret du har i botten på tanken ska till en slang och sedan en däckanslutning. 

Tar kanske en helg om man ska fundera, titta, mäta, handla och få ihop allt.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha en båttoa utan hålltank har även jag svårt att tänka mig. Om det enkelt eller svårt att installer beror ju på hur det ser ut i båten och vilken plats det finns att lägga tanken. 

Men nu gälde det ju det primära handhavandet.

Du skriver; handtag finnes och sen en kvarn och då blir jg lite förvirrad.

När jag tänker kvarn, så sätter jag det i samband med toaletter emd elektrisk tömning. Är det en sån du har? http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Toalett/Toalett-med-elpump-259925/

Eller är det en vanlig handpumpad toa? http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Toalett/Toalett-259920/

Jag har bara haft handpumpade toaletter, men med endel olika tankonstruktoner och utförande. Nuvarande båten hade avlopp rätt ut, men installation av tank var nåt av det första jag gjorde. http://thallatha.blogspot.se/2010/05/toatank.html

Det bör ju finnas en avstängningskran på bottengenomföringarna både på utloppet från toletten och intaget för spolvatten.

Om jag hade utlopp direkt till sjön skulle jag vilja ha båda stängda normalt.

När man skall pumpa ut öppnas bägge kranarna. Har man en handmanövrerad toa finns det ett pumphantag och en liten spak. Med den lilla spaken i ena läget så pumpar man in vatten, samtidigt som man pumpar ut skiten. Med den lilla spaken i andra läget pumpar man bara ut det som är i skålen. 

Sen är handhavandet av toaletter en egen historia i sig.

När man pumpat ut det som skall pumpas ut, stänger man de bägge kranarna vid bottengenomföringarna.

Hur det fungerar med en eltoa har jag ingen aning om, men det bör väl finnas nån napp att trycka på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar och funderingen.

Båten (Estelle, lämpligt i dessa tider! *L*) köpte vi förra året och med vädret som var blev det inte många äventyr varken med toalett eller båt!

Båten är ju gammal, en 86:a så större investeringar får vänta.

Naturligtvis används den inte i (natur)hamn ... 

Funderar däremot att sätta in en Porta Potti så blir nog livet ombord enklare för alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

Det är inte elektriskt utan manuellt dvs den undre länken. Tänk att det finns så mycket om och men, hade varit enklare om det varit som hemma ....  *L*

Funderingen är ju just handhavandet, handtaget till höger pumpar man med har jag förstått sen gär alltet vidare som då ska passera nån slags kvarn (som maler sönder allt till nano-partiklar som sen puffar alltet vidare ut genom röret. Man ska tydligen sätta igång nån pump som tillför vatten, kanske den har nåt att göra med kvarnen?

Ska kolla mer noggrant om det finns avstängningskranar nånstans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pssst..... Tänk på att det snart är totalstopp för att pumpa ut i havet, även i Sverige. Läs t.ex om olika lösningar i Watski eller dylik katalog

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl själva pumpen som klämer sönder skiten i viss mån, fast kanske inte i nanopartiklar. Handpumpen har två pumpfunktioner. Dets skit ut och dels vatten in. Det är vattnet in du stänger med spaken.

Båttoaletter har en viss benägenhet att krångla. De gånger det hänt har det alltid varit en fin dag då jag hellre legat och solat och badat än att ligga nere i båten och försöka få toan att funger. Konstigt nog var det alltid jag som fick fixa det hela. Av de senaste 25 åren har jag haft Potti-Potti i ungefär 15. 

Seglar i stort sett själv och flyttar mig sådär en 25/50 distansminuter varje dag. Använder mest toaletterna i land. Det finns på väldigt många öar både i Sverige och Norge och naturligtvis i gästhamnar. Toaletten ombord använder jag bara i nödfall. För mig fungerade det alldeles utmärkt med en Potti-Potti. Ofta så klarade den en treveckorseglats utan tömning.

Så en Potti Potti tycker jag är ett alldeles utmärkt alternativ för ett inte allt för omfattande båtliv. Toalett och tank i ett.  

Fast en får ente va flåmaga wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke var/är att få veta hur den funkar, min plan är att installera/ställa dit en porta pottisom jag känner är en enklare och bättre lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan va en vettig lösning. 500 -1000 kr.

Montera bort den gamla. Om du inte känner för att plasta igen hålen för bottengenomförningarna - nu, så är det kanske inte fel att sätta på en hatt på varje  för att täta.

Nåt typ av fäste till den nya toan - klart.

Bara tanken till min toa kostade en 1600 kr plus att jag fick låta svetsa om den en aning för att den skulle gå ner. Ville ju ha så stor tank som möjligt. Plus slangar, kranar, bottengenomföringar däcksbeslag, tankventilator, odörfilter, nivåmätare, handpump för att kunna pumpa ut till havet vid behov, tätningsmassa, skruv, slangklämmor plus säkert lite till.

Pengarna för tanken var ju bara en bråkdel av vad hela installationen kostade. För att inte tala om allt arbete. Men det senare var ju gratis. wink Men det tog ett antal timmar - inte så få. indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...