Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Malaga

Vatten i dubbelskrov, askeladden 505

Rekommendera Poster

Hej!

Jag blev ägare till en askeladden 505 - 00 i höstas. Jag är nöjd med båten men när jag tog upp den för hemservice nyligen så märkte jag att det var en del vatten mellan skroven. Tappade den på vatten och märkte att det måste handla om en hel del upp mot en 60 liter. det rann fortfarande med mycket svag stråle efter 20 minuter, vattnet smakade lite salt dessutom. Det finns ett litet  förfabricerat hål i fören en femton centimeter under relingen och jag undrar om det kanske sutit ngn form av ventil där som försvunnit med tiden och att båten kanske tar in vatten där? Hur som helst är jag tacksam för idéer och svar på hur jag kan åtgärda detta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vatten letar sig in är nästan omöjligt att fixa .

Ex ..borra upp ett hål , dit med en inspektionslucka som tätar , nu kan du länsa upp vatten under hela sesången !

Mao..mycke lättar att hitta lösning på att få bort vattnet :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hålet i fören är väl dränet för ankarboxen..? Är det saltvatten finns nog bara tre vägar in om du inte har fler hål i båten. Dyvikan i sej själv läcker, motorbultarna eller självlänsen. Är det motorbultarna så kan det ju va bra o veta att det är trä i akterspegeln så läcker dom kommer din akterspegel att ruttna upp inifrån.

En del kondensvatten och ev läckage uppifrån är annars ganska vanligt, det finns ju mycket skruvhål i däcket för pollare, räckverk och dylikt som kan läcka efter några år. Men då rör det sej ju om sötvatten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren hittills! Jag ska kolla vidare.... Finns det fler som har idéer så skriv gärna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...