Gabe 0 Postad 3 April , 2013 Jag har en VHF (Sailor) med DSC som ju kräver en NMEA-signal på 4800 Baud. Tacksam för tips och råd hur jag ska lösa detta - har några alternativ och några frågor: 1. Min Class B AIS-Transponder (Comar CSB 200) med GPS har en NMEA output med 38 400 Baud. Finns det någon pryl som kan omvandla från 38 400 till 4880. Vore smidigt då Transponder och VHF sitter bredvid varandra. 2. Har en Leica GPS-antenn över som är monterad med bef. ledning fram. (Den försörjde en Philips GPS-navigator med slav som smälte när blixten gick ner i och förstörde grannbåten i somras ). Antennen har en NMEA Output på 4800 Baud. Kan signalen från antennen gå direkt till VHFn eller måste signalen från en antenn först passera en navigator eller omvandlas på något sätt. 3. Jag kan dra en ledning från Garmin-navigatorn i sittbrunnen - men det är lång och besvärlig ledningsdragning. Och slås den ut har jag varken GPS-navigator eller DSC-funktion. 4. Det finns multiplexers som kopplad till tranpondern medger trådlös överföring av data till en iPad. Vet någon om någon av dess multiplexers även har en NMEA-utgång med 4800 - två flugor på smällen. 5. Köpa en gammal enkel Garmin GPS med intern antenn och placera invid - men ytterligare en pryl att hantera och strömförsörja. 6. Har kanske någon förslag på en annan smartare lösning på problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 3 April , 2013 Visst finns det muxar http://www.ctvservice.se/NMEA0183/NMEA0183-Multiplexer/Actisense-NDC-4-Multiplexer.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 April , 2013 2. Prova den, borde funka 4. iMux har en smart variant med både NMEA och Wifi. http://brookhouseonline.com/imux.htm 6. Jag tog en billig GPS (200 kr) med PS2 kontakt. Satte in en omvandlare 12-5V i VHFen och drog ut en sladd. Fördel: Enkelheten, slå på VHFn och inom 30s har den en position att kunna skicka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gabe 0 Postad 3 April , 2013 Kanon - tack för svaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser