Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
studiobtc

Verktygslåda i båten-Vilka verktyg är grunden för er?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en mindre verktygslåda för att ha permanent i båten. Min båt är en Snipa på 7,5 meter och den har en äldre dieselmotor.

Jag är lite nyfiken på vad ni gamla rävar tycker är bra att ha i båten alltid verktygsmässigt.

Jag tänkte grundläggande skruvmejselsats, skifnyckel en stor o en liten, slangklämmenyckel, kabelsko tång, avbitartång, kniv ... fyll gärna på vad ni tycker borde vra bra och ha i båten'!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Förutom dom mest grundläggande verktygen så som mejslar Ringnycklar och tänger. så är det vulkband ett brett och ett lite smalare. Det ska vara ett som tål högt tryck och värme. najtråd och silvertejp samt kemisk metall den sorten som härdar även under vatten. skruvdragare och borr från 0.5 upp till 12 mm. Jag har även en sats där jag kan göra olika oringar samt packningar. Glöm inte stormköket och kaffe om det skulle köra ihop sig utav bara hel...e. www.ockelboc20.n.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt du finner i en normal verktygslåda hittar du även i min, plus:

Skruvdragare m borrsats

El sticksåg m blad

Bågfil, bågsåg, yxa, knivar av olika typer o strl

Superlim, epoxylim, eltape, vulktape, silvertape

Najjtråd, RF-tråd, gasolbrännare, lödtenn, kem.metall

Rörtänger, bultsax, svetstänger, buntband

Gängstänger i olika dim, popnittång

5.56, WD40, kylspray, elektronikspray

Multimeter, röravskärare, skruvstycke, momentnyckel o hylsnyckelsats

Har egentligen allt för att lösa det mesta utom rena spec.verktyg

Kort sagt en jvl massa onödiga kilon men har nog faktiskt använt allt åtm en gång. Om inte annat är det alltid nån som vill låna nåt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

Du skulle ju kunna bygga en ny båt om det nu blir storhaveri . Nu snackar vi verktygslåda :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är säkert bra med en fullproppad verktygslåda men det förutsätter dock att man är händig själv. Ett medelmskap i Sjöassistans och Sjöräddningssälskapet är ett bra komplement till en fullutrustad verktygslåda.

Själv kör jag en liten verktygslåda,  sen är det medlemskap hos Sjöassistans och Sjöräddningssälskapet som gäller. Då ringer jag in hjälp därifrån om det behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis är ett medlemskap i SSRS (El sjöassistans) än viktigare, men det förvarar jag inte i verktygslådan... Att jag har en amssa grejer har mer att göra med att jag gärna pillrar med än det ena än det andra när lusten faller på. Om det sen är ute på någon ö så vill jag inte vara tvungen att vänta till nån gång när man kommit till hemtrakterna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Små stora skruvmejslar, avbitare, ringnyckelsats, småmejslar, spärrskaftsats, griptänger, hammare, ett gäng slangklämmor i olika storlekar, silvertejp, kabelskotång, skabelskor, lödkolv, tenn, kniv, krympslang, buntband, kabelklammer, skruvsortiment, rostfritt, plåtskruv med mutter och brickor, träkruv rostfritt, en bra att ha låda med diverse. På semestern är även en skruvdragare med med borrsats. Man mpste ju kunna laga det mest om något skulle gå sönder.. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte vår första stora båt i höstas och i väntan på våren har det klurats på en hel del, allt från konservöppnare till ståltråd. Satte in en basutrustad verktygslåda och listade vad som saknades vid  fixande i båten. Blir lite blandat förbrukningsmaterial och verktyg men saknar men det ena kan man inte lösa problemet....

Set med insexnycklar, penna(!), låda med blandade skruv, muttrar och brickor, eltejp, lim, elkabel, marinsilicon. Skaffade även en skruvmejsel för bits vilket sparar plats. Liten smidig skruvdragare med borr (välanvänd). Skaffade även ett multiverktyg med tång för att spara lite plats (allt utom tång oanvänd så inköpet kan nog disukteras).   Mer tveksamt att ha i båten men som jag saknat är: lödtång, hålsåg och bågfil.

Mvh

/froze

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni har ju hela verkstaden med i båten :) Kul att höra! Lär väl bli så efter åren att man tillslut har det mesta för man vant sig vid det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon måtta får det väl vara :-)

Jag skulle också rekommendera en bra ringnyckelsats. Skiftnyckel i all ära men oftast är det trångt runt bultarna och då ryms man inte till med den lite klumpiga skiftnyckeln. Och inom räckhåll för varje skiftnyckel skall det finnas en vattentät plastpåse för några plåster. Knogarna ligger alltid risigt till när man jobbar med skiftan :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, var gång man gjort nåt jobb i trånga utrymme med en skifnyckel sen det ut som om man varit i slagsmål med en tiger....

Men trots det så fortsätter man använda skifnyckel gång på gång...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad i hågen skaffade jag en verktygssats för några år sedan i samband med båtköp, för att när det var dags att mecka lite att min Amerikanska motor upptäcka att den inte har en enda skruv eller mutter i mm-mått., utan allt är i tum. Mitt tips är således att kolla vilka skruv (torx eller sexkant), muttrar och bultar man kan tänkas behöva skruva på innan man köper upp sig på verktyg!

I övrigt instämmer jag i tipsen ovan, även om min båt nog skulle kantra om jag fyllde den med så mycket verktyg som vissa andra ovan! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Insexnycklar (en tillfilad för att byta impeller)

Billiga skruv och kryssmejslar

Ström mätare

Hammare

Såg (finns en liten handsåg från Biltema)

skiftnyckel

Kabelskotång

Kombinationstång

Flacktång (spetsig)

Skruvdragare/borr 12V

Fasta nycklar. lednycklar (ett antal som jag samlat på mig genom åren)

Superlim, eltape och så klart GAFFATAPE, 

överlag har jag billiga verktyg som man inte gråter över om man tappar i sjön

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker en hyls/blocknyckelsats är praktiskt att ha ombord. Typ denna BILTEMA.

Fördelen denna typen av satser är att man får en praktisk förvaring och att man altid kan se att allt finns med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...