daun 0 Postad 3 April , 2013 Hej! Har precis blivit klar med nya luckor i sittbrunnen till segelbåten. De är gjorda i marinplywood med mahogny-faner och lister av mahogny. De blev jättebra och nu funderar jag på hur ytbehandlingen skall göras. Lack är väl det vanligaste men jag tycker det blir för halt i en sittbrunn. Blir det dåligt att olja in mahogny-plywood med teak-olja? Några erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 3 April , 2013 Ett tips är, att när du lagt sissta strykningen strö salt över lacken. När denna är helt genomhård ta o tvätta tvätta bort saltet då bildas en lite grövre halkskyddande yta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 April , 2013 Massivt trä kan man olja in - det finns oljor som ger en lack-liknande yta. Men om det är plywood och ska hålla i längden så tror jag att jag skulle lacka i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 3 April , 2013 Funkis !! Vilken lack skulle du rekomendera?? Är också i samma situation med nya luckor i mahogny-plywood. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 April , 2013 Numera är fanérlagret väldigt tunt och limmet tränger in ordentligt vid tllverkningen. Så oljan biter dåligt. Lacka istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 3 April , 2013 Lacka helst med 2 komponent fernissa (härdlack), en 1 komponent polyurethan fernissa fungerar också men inte riktigt lika bra! Mätta noga alla kanter på plywooden med förtunnad fernissa. Bra att göra även om kanterna senare täcks av ngn list. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser