Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
sigge_1

får inte loss växelhuset Yamaha V4

Rekommendera Poster

Hej, skulle behöva hjälp och råd från någon kunnig. 

Jag skall byta impeller på min Yamaha V4 140hk från början av 90 talet. Jag har lossat de sex synliga bultarna, tagit bort gummipluggen och lossat trimfenan samt lossat bulten som sitter under trimfenan och uppåt. 

Problemet är att huset fortfarande sitter som berget, det tycks sitta fast i bakkant där bulten under trimfenan satt. När jag ruckar som en dåre med handkraft ser jag att det vill lossa fram men det går inte isär därbak. 

Till saken hör att skallen gick av på bulten under trimfenan trots spray, värmning o.s.v  men då skallen är borta borde den rimligtvis inte hålla nåt alls. 

Har jag missat något eller är det bara att fortsätta rucka itills det går isär?

 

Tacksam för hjälp då det börjar bli dags för sjösättning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött att hitta sitt inlägg, trodde ett tag att det försvunnit i cyberrymden. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej sitter säkert fast i bulten som du drog av.Du får ta o kila fast något mellen vxl-huset där bulten har gått av så kommer det nog ner mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tutte är säkert inne på helt rätt linje. Det är nämligen ofta så att om skallen brister så är frigångshålet igenkorroderat och håller i bulten. Brister den jäms med det gängade hålet så är det i gängan det korroderat fast. Fast är det 20 år gammalt och inte varit nere regelbundet sitter det säkert i både gänga och frigångshål ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och support, nu känns det bättre, bara att jobba vidare då.

Man vill ju inte hamra och slå för hårt ifall man missat något. Nu har den stått ett par dar med rostlösare insprutat vid den aktuella avdragna bulten så det blir nytt försök ikväll igen. 

Mvh// Sigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du lossat växelstaget uppe i motorn? Pinnen som lägger i växlarna?

Jag hade lite samma problem när jag skulle byta växelhus på min Johnson 115hk. Jag vet inte hur det är på yamaha, men på min satt det en bult underifrån och upp emot motorn som jag inte såg. Kanske är det samma på din? Tilta upp motorn och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det väldigt försiktigt, det är ätt o spräcka huset om man våldar isär det. Säkrast är och försöka få bort aluminiumoxiden som håller i..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd, det blev till slut så att jag fick in en bågfil och sågat av bulten, det fanns inte annat att göra.

Nu är impellern bytt, hål är borrade i de två bitarna som sitter kvar i motorn respektive underhuset.

Skall inhandla en grispick imorgon och se om det går att få ur dem, eller har vi andra bättre tips?

Mvh//sigge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grispitt är ingen hit då de expanderar skuvarna, det finns bättre grejer från t ex Rigid, se bilden. O så är ju värme inte så dumt i denna processen. Men det kommer nog ändå sluta med att du får stoppa i en insatsgänga..

post-26269-1394237451,744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta läget är det INTE grispick som gäller, (det gär det nästan aldrig!) Den metoden som jag använde då jag hade verkstad var att svetsa på en mutter på den gängade delen och när den nästan svalnat så ta en skruvnyckel och skruva loss den!  OM du försöker med grispick så går den av och då har du nett VERKLIGT PROBLEM, med en härdad avbruten grispick i hålet kan du inte göra någonting! Inte borra ut eller på något annat sätt få loss den avsågade bulten, så skippa tänket på den metoden.

Vid svetsning av mutter så välj en större mutter än gängorna och försänk den rejält så du kommer åt att svetsa utan att slaggen lägger sig i vägen. Det finns ingen risk att svetsen fastnar i aluminiumen eftersom det är olika metaller. Har du lyckats med svetsningen så lossar bulten fint. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fina förslag, saken är nu löst, så här blev det;

Jag sågade ju som sagt av den sista bulten som håller underhuset i bakkant, den som sitter under trimfenan och uppåt. 

Kvar blev en del i motorn, utan utstick och en i underhuset, även den utan utstick.

Då jag inte längre har tillgång till svets gjotde jag tvärtemot alla råd och åkte och köpte mig en uppsättning grispittar, tänkte på det ni sagt och kände lite lagom på den del som satt kvar i underhuset. den satt benhårt och jag lade ned det, funderade en dag, borrade genom hela bulten, tog ett större borr, borrade igen och fortsatte så tills den släppte. Kom på att i växelhuset är det ju inga gängor, de är i motordelen, bulten är dock gängad hela vägen ändå..

 

Tänkte att det är nog min turdag, satte ett borr i delen som satt kvar i motorn, tog en grispick och vips, den satt inte hårt alls och följde snällt med ut. 

Slipade ned underhuset, lackade och la ett par lager klarlack. Snart dags för montering och sjösättning. Måste bara lacka om resten av motorn med :)

 

Tack för all hjälp och kloka råd, hade ni inte varnat mig för grispicken så hade jag säkert dragit av grejorna. 

Mvh// Sigge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...