Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Badpojken

Standardknep för att tilta ner motorn?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en 90hk optimax 2007. All el funkar på båten men när jag trycker på knappen för att sänka ner motorn händer ingenting. Knäpptyst. Upp funkar alltid vare sig huvudströmbrytaren är avslagen eller ej.

Missar jag något? Står inget i manualen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att svara på, vi behöver mer fakta!

Har en 90hk optimax 2007. (tyder på att den inte är nymonterad eller elen nyligen ändrad?) All el funkar på båten men när jag trycker på knappen för att sänka ner motorn händer ingenting. Knäpptyst. Upp funkar alltid vare sig huvudströmbrytaren är avslagen eller ej.

(2 fel,  1. Huvudströmmen = från, borde innebärra att den inte kan köras upp.  2. Knappen för att köra ner, har du kollat där)

Missar jag något? Står inget i manualen. (Jag har ingen manual så jag kan inte svara på det)

Men jag tänker så här, lite inledande felsökningstipps

1. Varför bryter inte H-ström all ström, låter som att något är felkopplat. Kontrollera om bara delar av elsystemet bryts av H-strömbrytaren och i så fall vilka delar som får ström ändå. Har du ett system med ett eller två batterier.?

Du säger att all el fungerar, går motorn att starta ?

2. Har du kollat knappen för att sänka motorn, har du spänning fram till brytaren och efter brytaren när den är tillslagen, (mät med en enkel voltmätare) Får du ström och sjunker spänningen vid tillslag, är alla säkringar hela, ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är antingen knappen eller relät som inte funkar. Har nog en manual till din snurra. Det brukar va rätt lätt o mäta upp eller skifta runt lite kablage för o lista ut vad det är. Om du har lite baskunskaper i el så kan jag kolla upp om jag har en manual/schema, saknar du elkunskaper är det lätt fixat för verkstan..

Motorn är rätt kopplad enligt mej och de flesta utombordartillverkares rekommendationer. Har man inte en väldigt högkvalitativ brytare bör man låta motorn va direkt kopplad till batteriet som din är nu. Koppla aldrig en motor via en billig återfjädrande nyckelbrytare i plast som ofta är standard för förbrukarsidan på de flesta båtar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar och er vilja att hjälpa mig. Mycket uppskattat.

Var nere hos en båtfirma och skulle köpa relä då de också trodde det var vad som behövdes bytas. Dock fick jag ett samtal från dom bara några minuter efter jag åkt därifrån och de berättade att min Nautilock måste aktiveras för att kunna hissa ner motorn. Själv förstår jag inte vitsen med den funktionen men så är det i alla fall.

Som vanligt känner man sig som en clown men så lär det vara ett bra tag så länge man är ny på området :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du hade startspärr.. Dessa ger sej på ett antal funktioner i motorn bl a tilten för att tjuven inte ska få ner motorn o kunna köra iväg.. Det är väl bäst o inte nämna de andra funktionerna man brukar ge sej på men faktum är att dessa startspärrar ställer i stort sett bara till förtret för sina ägare utan att fördröja en eventuell stöld mer än ett par minuter. A-kursen i båtstöld är o ta sej förbi ett tändningslås och B-kursen är startspärren ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant att en startspärr endast stoppar amatörer. Men ihop med motorlås och stöldmärkning ger det väldigt billig försäkring iaf :) och förmodligen så går de inte på min motor om en liknande brevid saknar dessa skydd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde att motorbåtstjuvar (proffsen) brydde sig inte om att starta motorer utan sågar de rakt av med akterspegeln och lastar av i bilen/arbetsbåten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...