tlof 0 Postad 2 April , 2013 Försökte starta min motor aq151 i vintras..inte frusen o glykol i.lät som nåt kugga över o gick inte igång riktigt.bara nån sekund.provat nu när det är lite varmare o bytt oljan.men startar inte utan kom bara en puff..Kan kamremmen kuggat över något?byttes förra året med ny spännare.hur kollar man enklast om så är fallet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 April , 2013 Skulle kollat märkningen enligt den uppslagna sidan i denna verkstadshandbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 4 April , 2013 Tack.bra beskrivning.men var får man tag på plåten med märkning man sätter på cylinderhuvudet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 April , 2013 Verkar som att plåten i skiss 185 tillhör motorns ventilkåpa (valve cover) på nåt sätt? Men tydligen inte alla enligt sista note-brasklappen i bildtexten. Hur man gör i sådana fall framgår inte, och några specalverktyg för detta hittar jag inte heller? Ser i.o.f.s. ut som att plåtmärket sitter kl 12 rakt upp i mitten, kanske kan man göra nåt eget utifrån detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 4 April , 2013 Dra en linje rakt genom centrum på vevaxeln och kamaxeln, så ska märkningen på kamdrev (och veven) ligga på den linjen när motorn är nollad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 4 April , 2013 Tack för tips.men på vevaxeldrevet då..?märkningen pekar ju uppåt..ska man lägga remmens två märkningar där ändå?trycka ner den o gå vidare till mellanhjulet som driver fördelaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 5 April , 2013 Se till att alla axlar står i rätt läge bara, om alla axlarna står rätt med motorn nollad sitter allt rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2013 Ja, eftersom själva remmen har markeringar så behövs väl egentligen inte plåtmarkeringen enligt fig 185, annat än som dubbelkoll. Det är ett visst antal kuggar i remmen emellan dess markeringar, och det räcker väl för entydigt montage om VHB:s övriga villkor för montaget är uppfyllda. Kan ju också förklara varför vissa motorer verkar sakna den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser